|

کاهش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در صورت تصویب طرح مجلس

طرحی که به نام «توانمندسازی و پایداری سازمان تامین اجتماعی» طراحی و اعلام وصول شده ظاهر قابل قبولی دارد اما در راهکارها، به بیراهه رفته است.

لینک کوتاه کپی شد

عده ای از نمایندگان مجلس طرحی در حوزه کارگران و بازنشستگان ارائه کرده اند که بندهای مناقشه برانگیزی در آن گنجانده شده و در صورت تصویب این طرح خروجی آن چیزی جز کاهش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نخواهد بود.

بازنشستگان تامین اجتماعی که از ماه ها قبل هر راهی را برای افزایش حقوق خود پیگیری کرده اند؛ از رایزنی های گسترده روسای کانون های بازنشستگی با مسئولان سازمان تامین اجتماعی تا  تجمع های مکرر مسالمت آمیز و … . اکنون که صدای آنها اندکی نیرومند شده و تریبون های مختلف به انعکاس آلام معیشتی بازنشستگان پرداخته اند و دولت و سازمان تامین اجتماعی هم اندک تحرکی برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از خود نشان داده، از مجلس انتظار می رود با این صدا همراهی کند و بازنشستگان را مورد حمایت قرار دهد.

این اتفاقی است که در عمل نیفتاده و سهل است که مجلس در جهت عکس حرکت می کند. طرحی که تعدادی از نمایندگان مجلس برای بازنشستگان تدارک دیده اند می تواند ستون های لرزان دیگری را از زیر سقف معیشت بیرون بکشد و معیشت آنها را بیش از پیش تخریب کند.

طرحی که فقط ظاهر موجهی دارد

ایلنا درباره این طرح نوشته است؛ طرحی که به نام «توانمندسازی و پایداری سازمان تامین اجتماعی» توسط ۳۴ تن از نمایندگان مجلس یازدهم طراحی و اعلام وصول شده ظاهر خوب و قابل قبولی دارد اما در راهکارها، به بیراهه رفته است؛ نه خبری از افزایش مشارکت جامعه ذینفعان یعنی کارگران و بازنشستگان و اداره‌ی شورایی سازمان استو نه بهینه‌سازی مدیریت سازمان و کاستن از حقوق مدیران را هدف گرفته است؛ در ضمن از احیای قراردادهای دائم کار که می‌تواند ورودی‌های سازمان را به شیوه‌ی مطلوب و پایدار افزایش دهد، در این طرح هیچ نشانی نیست! بنا به اعلام این خبرگزاری ، در این طرح تا دل‌تان بخواهد، حقوق و مستمری بازنشستگان را –چه بازنشستگان عادی و چه بازنشستگان سخت و زیان آور- مورد اجحاف و تضعیف بنیه قرار گرفته است.

طرحی برای کاهش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در آینده

برای مثال در این طرح آمده است؛ متوسط مزد یا حقوق عبارتست از متوسط وزنی ضرایب دستمزدی که از نسبت متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده که بر اساس آن حق بیمه پرداخت شده به حداقل دستمزد روزانه همان سال طی دو سال آخر پرداخت حق بیمه محاسبه می‌گردد ضربدر حداقل دستمزد ماهانه سال برقراری. از ابتدای سال ۱۴۰۱ هر سال یک سال به سنوات مبنای محاسبه متوسط مزدی حقوق موضوع این تبصره اضافه می‌گردد تا کل دوره ۲۰ سال بیمه‌پردازی را دربر بگیرد.

این ماده، مستمری بازنشستگان را هدف گرفته و قرار گذشته که از ۱۴۰۱ یکسال به سنوات محاسبه بازنشستگی افزوده شود؛ یعنی در ۱۴۰۱، دو سالِ مبناییِ پیشین به سه سال برسد و همینطور افزایش یابد تا در ۱۴۲۰، کل بیست سال سنوات اشتغال، مبنای محاسبه مستمری قرار بگیرد؛ این یعنی کاستن از مستمری بازنشستگان آینده.

در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور نیز که در حال حاضر هر سال سابقه کار سخت، یکسال و نیم محسوب می‌شود، این طرح اصلاحاتی در جهت کاستن از حقوق کارگران دارد؛ اصلاحاتی که موجب می‌شود هر سال سابقه سخت فقط یکسال و دو ماه یا یکسال و سه ماه به حساب بیاید.

انتقاد شدید عضو کارگری شواری عالی کار از طرح مجلس

فرامرز توفیقی عضو کارگری شورای عالی کار با انتقاد شدید از این ماده گفته است: این طرح را از کشورهای مترقی الگوبرداری کرده‌اند اما یادشان رفته که در آن کشورها، میانگین تورم در بیست سال، نهایت دو یا سه درصد است؛ بنابراین حقوق یک کارگر در بیست سال، چندان نوسان و تغییرات عمده ندارد؛ درحالیکه در ایران با این تورم افسارگسیخته، تفاوت حقوق در طول بیست سال از زمین تا آسمان است. در ایران از ۵۸ تا ۹۹، رشد نقدینگی ۲۰ هزار برابر بوده اما در همین بازه، میانگین رشد ناخالص ملی به ۲ درصد هم نرسیده! در کشورهای دیگر، اگر رشد ناخالص ملی ۱۳ باشد، رشد نقدینگی نهایت، ۱۵ یا ۱۶ است! این ناهمگونی و کاهش شدید ارزش پول ملی در طول زمان، موجب می‌شود که ماده ۲ این طرح، موجب آسیب‌رسانی جدی به بازنشستگان شده و مستمری آن‌ها را بازهم بیشتر به زیر خط فقر سوق دهد.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • نا شناس ارسالی در

    تقصیر نمایندها نیست که اینجور طرح ها را میدن این تقصیر ما ملت خر هستیم که رای میدیم اینها بیان سر کار ومال مردم را چپاول کنند یا اختلاص کنن وحالا برای بدبختی مردم نقشه بکشن

  • ناشناس ارسالی در

    با این طرح این نمایندگان مجلس بزرگترین وخطرناکترین دشمن ما مستمری بگیران بحساب می ایند خدایا خودت اخر وعاقبت مامستمری بگیران تامین اجتماعی را بخیر کن... یا حق

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر گوسفندهای مجلس

  • ناشناس ارسالی در

    چرا من هیچگاه نظراتم را در سایت نمی بینم

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها