|

فروش شکر سهمیه‌بندی شد/ علت کمبود شکر چیست؟

فروش شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور سهمیه‌بندی شد و در حال حاضر اخباری از کمبود شکر در استان تهران، مشهد و شیراز به گوش می رسد

لینک کوتاه کپی شد

فروش شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور سهمیه‌بندی شد و در حال حاضر اخباری از کمبود شکر در استان تهران، مشهد و شیراز به گوش می رسد. دو عضو اتاق بازرگانی مشهد و شیراز با تایید بحران کمبود شکر می‌گویند: تمام کشور با کمبود شکر رو به رو هستند.بررسی میدانی حاکی از آن است که بعد از کمبود مرغ و روغن حالا شکر در برخی از واحدهای صنفی در مشهد و تهران کمیاب شده است و برخی فروشندگان با دستاویز قرار دادن همین موضوع شکر را با قیمت بالاتری می‌فروشند.

از سوی دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکر را به صورت سهمیه‌ای به مردم می‌فروشند و سهم هر نفر حداکثر دو بسته شکر دولتی است.

حالا علاوه بر مصارف خرده فروشی، گویا صنایع غذایی هم با بحران کمبود شکر مواجه هستند.

ذخایر شکر کم شده است

یلدا راهدار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز گفت: دیروز صاحبان صنایع از معضل کمبود شکر گزارش دادند و چالش کمبود شکر در تمام کشور وجود دارد.

از طرف دیگر محمدرضا حسینا، عضو اتاق بازرگانی مشهد وضعیت شکر در این استان را اسفناک توصیف کرد. او گفت: از بین ۱۰ واحد صنفی خرده فروشی ۹ واحد صنفی شکر ندارند.

عضو اتاق بازرگانی مشهد همچنین تصریح کرد: برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این استان شکر را سهمیه‌ای به مردم می‌فروشند. یعنی به هر نفر دو شکر با بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی تعلق می‌گیرد که قیمت آن هم هفت هزار و ۸۰۰ تومان است.

تحریم‌ معیشت مردم را نشانه گرفته است

فعالان بازار می‌گویند تحریم‌ها معیشت مردم را نشانه گرفته است. به گفته حسینا، برخی فروشگاه‌ها در مشهد اعلام کردند که بیش از ۱۰ روز است که شکر به دستشان نرسیده است.

عضو اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اختلال در واردات کالا توضیح داد: چند سالی است که در تامین شکر با مشکل مواجه هستیم. زیرا حدود ۶۰ درصد نیاز کشور از کشورهای دیگر تامین می‌شود و قاعدتا تحریم‌ها و نقل و انتقال پول در کمبود شکر و بهم ریختگی بازار موثر است.

در تهران هم شکر کمیاب شد!

گزارش‌های میدانی در تهران هم حاکی از آن است که شکر به طور سهمیه‌بندی به دست مردم می‌رسد. برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا شکر ندارند یا آن را محدود به مردم می‌فروشند!

یکی از فروشندگان در فروشگاه زنجیره‌ای در غرب تهران گفت: شکر در انبارها موجود نیست و دو هفته است که شکر برای فروش نداریم. بنابراین مجبور به توزیع محدود کالا هستیم و برای هر فرد فقط دو کیسه یک کیلوگرمی شکر فاکتور می‌شود.

از سوی دیگر یک فروشنده فروشگاه زنجیره‌ای در شرق تهران هم کمبود شکر را تایید کرد و گفت: زمانی که بار شکر می‌رسد، سریع این کالا تمام می‌شود. دو هفته است که بار شکر برای ما هم نیامده و برای تنظیم بازار مجبوریم شکر را سهمیه‌ای بفروشیم.

علت کمبود شکر چیست؟

محمدآقا طاهر، یک فعال صنفی درباره کمبود شکر گفت: شکر در بازار دو نرخی است و همین موضوع در توزیع آن اختلال ایجاد کرده است و در حال حاضر شکر با نرخ هشت هزار و ۷۰۰ تومان به دست مردم می‌رسد.

او اظهار کرد که توزیع شکر قطع نشده است و از هفته آینده وضعیت بازار بهتر می‌شود.

سال ۹۷ هم شکر در بازار کمیاب و نایاب شده بود. در آن زمان محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفته بود:« طی ۱۵ روز گذشته مصوبه‌ای از سوی دولت مبنی بر عدم تخصیص ارز دولتی (چهار هزار و ۲۰۰ تومانی) به کالاهایی همچون چای و حبوبات خبرساز شد. همین موضوع افزایش چند برابری قیمت حبوبات، چای و شکر را به همراه داشت.»

منبع: تجارت نیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها