|

تاثیر تورم بر شاخص کل بورس/ حجم نقدینگی سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

با توجه به رشد نقدینگی طی چند سال گذشته، نقدینگی سال ۱۴۰۰ حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به رشد نقدینگی طی چند سال گذشته، نقدینگی سال ۱۴۰۰ حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که رابطه بین تورم و رشد نقدینگی با شاخص کل به چه صورتی است؟، گفت: بین رشد نقدینگی و تورم رابطه مستقیم وجود دارد.

او افزود: در صورت افزایش رشد نقدینگی در کشور، پول در دست مردم افزایش می‌یابد و سپس افزایش تقاضای کالا در کشور و در نهایت رشد قیمتی کالا‌ها و اجناس را داریم، در نتیجه تورم بالاتری را تجربه می‌کنیم.

آسایش بیان کرد: اما به طور خاص نمی‌توان شاخص کل و تورم را به طور یک بعدی نگاه کرد و باید سایر متغیر‌های دیگر را نیز در نظر گرفت، از جمله، اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در کشور می‌افتد، همه بر روی شاخص بورس تاثیرگذار است.

او افزود: در چند سال گذشته از سال ۹۶ تا ۹۹، که ما رشد کل شاخص بورس را تجربه کردیم، می‌بینیم که هر چقدر در سه یا چهار سال گذشته، نرخ تورم افزایش یافته، شاخص بورس نیز، صعود بالاتری را تجربه کرده است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان رشد بازار سرمایه در ۴ سال اخیر گفت: در سال ۹۶ تقریباً ۲۴ درصد، در سال ۹۷ تقریبا ۸۵ درصد، در سال ۹۸، تقریبا ۱۰۶ درصد و در سال ۹۹ حدود ۱۵۵ درصد رشد شاخص کل بازار سرمایه بوده است؛ که اگر بر مبنای تورم بررسی کنیم، می‌بینیم که بازار سرمایه رابطه مستقیمی با تورم داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها