|

آیا باید بیت کوین بخریم؟

طرفداران بیت کوین مدعی هستند که این رمزارز یک روش پرداخت، ذخیره ارزش و به خود خودی ارزشمند است.

لینک کوتاه کپی شد

بازار رمزارزها  و بخصوص بیت کوین هر روزه شمار بسیاری از علاقه مندان به سرمایه گذاری و معامله گری را به خود جلب می کند. نکته مهم درباره این بازار این است که وسعت آن محدود به یک کشور یا منطقه خاص نیست، بلکه یک بازار جهانی است. از این رو حجم فعالان آن به صورت نامحدودی امکان رشد دارد. 

بازار رمزارز با این وجود هنوز تا حدی به بلوغ نرسیده که قوانین و مقررات مدون و دقیقی برای تنظیم آن به وجود آمده باشد و مانند همه بازارهای مالی، در کنار فرصت هایی که در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد، ریسک هایی را نیز به همراه دارد و البته به خاطر دلایلی که گفته شد، چه بسا خطرات آن بزرگتر باشد. 

BTC-696x394

بیت کوین و اهداف آن چیست؟

برخی از اهداف اصلی بیت کوین، ایجاد یک ارز خارج از کنترل و سیطره دولت ها که امکان چاپ بی رویه آن وجود نداشته باشد و برابرسازی امکان دسترسی بانکی برای مردم جهان بود. 

بیت کوین رمزارزی با نوسان قیمتی بسیار بالا است، به صورتی که گاهی در یک روز 20 درصد یا بیشتر از ارزش خود را از دست می دهد یا اینکه به همین اندازه قیمت آن بالا می رود. این اتفاق ممکن است برای دارایی های دیگر در بازارهای دیگر نیز روی دهد، اما بسامد آن در مورد بیت کوین بسیار بالا است و گاهی در چند روز به صورت مداوم قیمت آن در ابعاد وسیعی بالا و پایین می رود. 

طرفداران بیت کوین مدعی هستند که این رمزارز یک روش پرداخت، ذخیره ارزش و به خود خودی ارزشمند است. اما مشاهداتی که می توان از تحولات بیت کوین داشت چنین ادعایی را تایید نمی کند. بیت کوین تقریبا در هیچ جایی به عنوان روش پرداخت معتبر پذیرفته نشده است. 

Artboard-10-1

در مورد ادعای دوم که جایگاه بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش است، همانطور که گفته شد تاریخ تحول بیت کوین نشان داده که نوسانات بسیار شدیدی دارد و یک دارایی با چنین نوسان بالایی را نمی توان ذخیره ارزش در نظر گرفت. درباره ارزش ذاتی بیت کوین، اما بیل هریس، مدیر عامل سابق شرکت Intuit، پی پال و پرسونا کپیتال در سال 2018 در یادداشتی آن را فاقد ارزش دانست. او نوشت: 

بیت کوین هیچ ارزش ذاتی ندارد. ارزش این رمزارز تنها به این است که مردم فکر کنند افراد دیگری آن را با قیمت بالاتری خریداری می کنند.

یعنی همان «نظریه احمق تر از من» که یک نظریه اقتصادی است و می گوید قیمت اجناس، نه بر اساس ارزش ذاتی آنها، بلکه بر اساس عقاید و انتظارات غیرمنطقی بازار تعیین می‌شود.» 

این استدلال نشان می دهد که ممکن است روزی مردم هیچ اقبالی به بیت کوین نشان ندهند و وقتی تقاضا برای آن پایین بیاید، ممکن است در نهایت کاملا بی ارزش شود. در چنین صورتی میلیاردها دلار سرمایه ای که برای خرید این ارز دیجیتال از سوی افراد مختلف هزینه شده، کاملا هیچ خواهد شد. 

نهنگ های بیت کوین چه کسانی هستند

در واقع ماهیت سوداگرانه بیت کوین است که آن را از هدفش یعنی ایجاد برابری در دسترسی بانکی بازداشته است. امروزه شرکت ها و افراد ثروتمندی وجود دارند که هزاران واحد از این ارز دیجیتال را در اختیار دارند که در بازار رمزارز به آن ها نهنگ بیت کوین گفته می شود. 

بازی-نهنگ-ها-با-بیت-کوین-ادامه-دارد2

آن ها با توجه به حجم دارایی بیت کوین خود تاثیرات دامنه داری را می توانند در بازار ایجاد کنند و بارها با فروش یا خریدهای حجیم توانسته اند قیمت بیت کوین را به صورت نجومی بالا برده یا با سر بر زمین بکوبند. آمارها نشان می دهد که یک صدم درصد (0.01%) از آدرس های دارنده بیت کوین بیش از 42 درصد از کل موجودی بیت کوین را در اختیار دارند. 

همچنین، 5 صدم درصد (0.05%) از کل آدرس های بیت کوین، صاحب بیش از 61 درصد از موجودی بیت کوین هستند. این در حالی است که 72 درصد از آدرس های بیت کوین فقط 2 دهم درصد (0.2%) از موجودی بیت کوین را دارند. معنای این آمار این است که تعداد کمی از ثروتمندان بیشتر بیت کوین ها را در اختیار گرفته اند و تنها درصد بسیار کمی از این ارز دیجیتال در اختیار اکثریت افراد است. 

هریس همچنین درباره مصرف انرژی بیت کوین گفت :

بیت کوین به طرز ناخوشایندی مخرب منابع طبیع است.

بیت کوین به شدت به محاسبات وابسته است به طوری که برای ایجاد یک بیت کوین به روش استخراج، به اندازه مصرف دو سال انرژی یک خانوار متوسط آمریکایی برق مصرف می کند. با چنین مصرفی در صورت که بیت کوین روش مبادله در بخش بزرگی از تجارت جهانی شود، بخش زیادی از برق جهان را می بلعد. 

افرادی که قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال را دارند، باید بدون توجه به تبلیغات و سروصداهای زیادی که از سوی سوداگران و نهنگ های بازار ایجاد می شود، با تحقیق و مطالعه کافی و در نظر داشتن همه جنبه های این بازار اقدام به این کار کنند. 

بازار رمزارز با وجود همه این ریسک ها، پتانسیل هایی نیز دارد و رمزارزها و پروژه هایی در این بازار هست که به دور از این هیاهوها و احساسات، با اهدافی جدی و پشتوانه مستحکم در حال فعالیت هستند. برای اطلاع از آخرین اخبار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به سایت سکه نیوز مراجعه کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها