|

آشنایی با مشهور ترین مداحان ایرانی

به واسطه گسترش شبکه های اجتماعی، ارتباط مستمع و مداحان بیشتر شده و مخاطبین دوست دارند آشنایی بیشتری با مداح مورد علاقه شان داشته باشند.

لینک کوتاه کپی شد

در این مطلب تحت عنوان آشنایی با مشهورترین مداحان ایران، قصد داریم تا به زندگینامه برخی از مطرح ترین مداحان کشور بپردازیم.

همانطور که می دانید به واسطه گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی، ارتباط مستمع و مداحان بسیار بیشتر شده است و جوانان و مخاطبین نوحه های مذهبی دوست دارند تا آشنایی بیشتری با جامعه مداحان و یا حداقل مداح مورد علاقه شان داشته باشند. از این رو پیشنهاد میکنم تا انتها این مططلب همراه ما باشید و با مشهورترین مداحان ایرانی آشنا شوید.

1) حاج محمود کریمی:

حاج محمود کریمی از مداحان برجسته کشوری، در سال 1347 در محله ای به نام نظام آباد تهران و در خانواده ای مذهبی به دنیا می آیند. پدرش در سال 61 به شهادت می رسد.

از کودکی به مداحی علاقه مند بوده و همین موضوع باعث می شود تا از 7 سالگی فعالیت خود را شروع کند. حاج محمود در جایی نقل کرده بود که از هفت سالگی روی پای مرحوم کافی روضه خوانی می کرده و اولین بار نیز در یکی از مساجد اصفهان مداحید می کند.

ایشان دارای چهار برادر می باشند که ایشان افتخار داشتن یک برادر شهید هستند. در سال 70 نیز ایشان ازدواج می کنند و در حال حاضر دارای یک فرزند دختر و یک فرزند پسر می باشند.

هزینه های زندگی شان را با درآمدی که از فعالیت در زمینه سنگ و سفال دارند، تامین می کنند و در امام زاده چیزر هر سال مراسم دارند و در برخی مراسمات بیت رهبری نیز نوحه خوانی می کنند.

image_8b0c25ad006d6a8bdfdaf6a93cb0807f99fdac72

2) سید مجید بنی فاطمه:

ایشان متولد سال 1356 می باشند و در محله ای به نام جیحون در تهران به دنیا می آیند و علاقه شان به مداحی باعث می شود تا از سنین کودکی در مسجد محله شان نوحه خوانی کنند.

در سال 71 به صورت جدی تری وارد حوزه نوجه خوانی می شود و همان سال نزد حاج سعید حدادیان مداحی را می آموزد. نوحه ماندگر "عمو عباس" از جمله آثار ماندگار این مداح می باشد و بعد از این نوحه به شهرت زیادی دست یافت.

در حال حاضر سید مجید بنی فاطمه در هیئت ریحانه الحسین واقع در غرب تهران مراسمات خود را برگزار می کنند و هر باره شاهد حضور ورزشکاران، بازیگران و سلبریتی های معروف در هیئت ریحانه الحسین هستیم. ایشان نیز ازدواج کرده اند و دارای دو فرزند به نام سید علی و زینب سادات می باشند که سید علی گاهی در کنار پدرش نوحه خوانی می کند.

image_1ac61a5d68c67a93cf6bd6b94488985898587471

3) حاج مهدی رسولی:

حاج مهدی رسولی دیگر مداح سرشناس کشوری است که از جوانان انقلابی تراز اول انقلاب به شمار می رود و از رابطه دوستانه و بسیار خوبی با حاج میثم مطیعی برخوردار می باشد.

این مداح انقلابی در دوازدهم مرداد ماه سال 1367 در شهر زنجان به دنیا آمده اند و دارای تحصیلات مهندسی عمران و لیسانس مدیریت امور فرهنگی و فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث از دانشگاه دارالحدیث می باشند.

فرزند شهید است و جزء خودش تنها یک برادر به نام محمد دارد. با نوحه خوانی در حسینیه اعظم زنجان به شهرت قابل توجهی دست یافت و تک نوحه های معروف متعددی دارد که از جمله آنها می توان به نوحه "الله اکبر این همه جلال" اشاره کرد.

در حال حاضر نیز بسیاری از مراسمات ایشان در همان حسینیه اعظم زنجان برگزار می شود. این مداح جوان سابقه حضور در بیت رهبری و نوحه خوانی در حضور ایشان را نیز دارند.

برای دانلود آثار مهدی رسولی می توانید وارد صفحه بشوید.

image_95692e6cefafb2038df0e36c18facd5901562bb1

4) حاج میثم مطیعی:

میثم مطیعی از مداحان انقلابی و تراز اول انقلاب می باشند که در خانواده ای انقلابی و مذهبی رشد کرده اند. در دانشگاه امام صادق تحصیل کرده و دارای دکتری علوم قرآن و حدیث می باشند.

پدربزرگ حاج مثیم نیز از مداحان قدیمی بوده و تشویق های پدرش موجب می شود تا از سنین کودکی به نوحه خوانی می پردازد. مداحی را نیز با شاگری نزد استاد حاج آقا مجتبی تهرانی می آموزد.

مداحی اش با عنوان "این گل را به رسم هدیه تقدیم نگاهت کردم" بسیار شنیده می شود و مداحی او در نماز عید فطر چند سال پیش که خطاب به صف اولی ها بود، حواشی زیادی را ایجاد می کند. ایشان نیز ازدواج کرده اند و در حال حاضر نیز دارای دو فرزند پسر می باشند.

5) حاج منصور ارضی:

حاج منصور ارضی چه به لحاظ تجربه و چه لحاظ تسلط به فنون، بزرگ مداح تهران به حساب می آید و بسیاری از مداحانی که امروزه می شناسیم، نزد ایشان شاگردی کرده اند.

حاج منصور با خواندن دعای کمیل در پادگان دو کوهه تهران مطرح می شود و با نوحه ای به نام "مدینه شهر پیغمبر" به شهرت می رسد. حاج منصور علاوه بر نوحه هایش، به دلیل روضه های سنگین و سوزناک و دعاخوانی بسیار زیبایش نیز بسیار معروف و محبوب می باشد.

پامنبری های ثابت حاج منصور، دیدگاه سیاسی او را به خوبی می شناسند و با اظهار نظرهای او آشنا هستند هر چند که اخیر این اظهار نظرها کمرنگ تر شده است.

6) سیدرضا نریمانی:

سیدرضا نریمانی از مداحان اصفهانی مطرح در سطح کشور می باشند که با نوه ماندگار "منم باید برم" که به یاد مدافعان حرم خوانده شد، بسیار مطرح شدند و از آن پس برای برنامه های مختلف در بیت رهبری دعوت می شدند و با صدای زیبایشان نوحه خوانی می کردند و به گفته خودشان مداحی را به صورت حرفه ای از حاج مهدی سلحشور یاد گرفته اند.

متولد سال 1365 در اصفهان می باشد و از هشت سالگی مداحی را شروع کرده و به صورت حرفه ای تر از 15 سالگی در جلسات هفتگی نوحه خوانی کرده است.

در هیئت فدائیان حسین علیه السلام اصفهان فعالیت دارد و در زمینه های خدمت رسانی، اطعام، نیکوکاری و برپایی مراسمات مذهبی بسیار فعال می باشند. برای دانلود مداحی و مولودی های سید رضا نریمانی را می توانید از این طریق دانلود کنید.

این مداح جوان و انقلابی، آثار متعددی را در با مضامین ولایی و انقلابی دارند که بسیار شنیدنی می باشند.

image_1103bdd85d11b5f5e0eaa38d80e130c8295d33d3

7) محمدرضا طاهری:

محمدرضا طاهری متولد سال 1338 و زاده شهر فراهان اراک می باشند و در نوجوانی با شروع جنگ، به جبهه ها می رود و حالا علاوه بر دو برادر دیگراش جزء جامعه مداحان به حساب می آید و از مداحان شناخته شده کشورمان می باشد.

حاج محمدرضا طاهری سه فرزند دارد و یکی شان که حسین نام دارد نیز مداح است و حالا یکی از مداحان شناخته شده کشور تبدیل شده است.

حاج محمد رضا طاهری مداحی را از غلامحسین نصیری و اسماعیل غفاری یاد گرفت و به نوعی بیانگذار مداحی های سبک شور و هروله می باشد.

بارها در بیت رهبری نوحه خوانی کرده و تا علاوه بر مداحی مدیر یک دفتر امو فرهنگی نیز هست و در کار تجارت سنگ نیز فعالیت دارد.

8) عبدالرضا هلالی:

عبدالرضا هلالی متولد دوازدهم آبان ماه سال 1360 در خرمشهر می باشد و ازجمله مداحانی است که بیشتر مستعمین اش را جوانان تشکیل می دهند. تحصیلات اش را در رشته نقشه کشی ساختمان طی کرده است و چند ترمی نیز در دانشگاه حقوق تحصیل کرده است.

این مداح از حواشی متعددی در زندگی حرفه ای خود برخوردار بوده و گویا به همین دلایل تاکنون یکبار بازداشت شده است. عبدالرضا هلالی مدتی هیئت اش تعطیل بود که مربوط به حواشی ایجاد شده بود و بعد از مدتی دوباره مراسمات اش برگزار شد و حالا یکی از مراسمات پرشور هر سال محرم و صفر یا نوحه های این مداح خوش صدا شور می گیرد.

image_5aefb95a9f148717edda9b9d359737d716e45142

9) جواد مقدم:

جواد مقدم از مداحان مشهوری است که سال هاست در عرصه نوحه خوانی فعالیت دارد و در سال 59 در شهر تهران به دنیا آمده است. نوحه خوانی را با شاگردی نزد اساتیدی همچون نادعلی کربلایی و محمد رضا مقدم می آموزد و با سبکب جدید که در ادامه پیش می گیرد، خیلی زود در این عرصه مورد توجه قرار می گیرد.

حواشی که بیشتر در مورد جواد مقدم وجود داشت، استفاده از نوحه هایی به سبک پاپ و الهام گرفتن از ریتم اهنگ های پاپ بود که البته این سبک از نوحه ها مورد توجه جوانان قرار گرفت.

در یکی از رشته های مرتبط با هنر تحصیل کرده و در حال حاضر نیز به شغل تذهیب کاری مشغول است و در دارای کارگاهی برای همین منظور است.

منبع: مجله فکرانو

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها