|

هشدار تورمی برای سرمایه گذاران

روند تورمی در سالهای اخیر نشان می دهد بیشترین گرانی به کالاهای بادوام وارد شده و در سال 99 این گرانی را به اوج خود رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش شایا نیوز به ‌نقل ‌از اقتصادنیوز، در بررسی شاخص قیمت کالاهای مصرفی 4 دسته بندی شکل گرفته که تورم هر کدام از این شاخه ها در سالهای اخیر مسیری متفاوت را به ثبت رسانده است.

در این میان درسال 99 در مقایسه با سالهای قبل تورم کالای بادوام به بالاترین حد خود رسیده و بیشترین گرانی را رقم زده است. این امر درنتیجه چه اتفاقی بوده و چه پیامدهایی را به همراه دراد؟
 

عیار دوام اقتصادی کالا چیست؟

درمحاسبه تورم شاخص کل کالاهای مصرفی را می توان به دو بخش کالا و خدمات تقسیم بندی کرد که گروه کالاها نیز مشتمل بر سه شاخه هستند: کالاهای بادوام، بی دوام و کم دوام.
براساس استانداردهای تعریف شده، کالاهایی که برای مصارف واسطه ای هستند بی داوم  و همه کالاها برای تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، بادوام است. براساس این تعریف، تفاوت بین کالاهای بادوام و بی‌دوام براساس معیاری مانند با دوام بودن فیزیکی آنها نیست، بلکه تفاوت بر این اساس است که آیا کالاهای موردنظر را می‌توان فقط یک بار برای تولید یا مصرف استفاده کرد، یا می‌توان آن را به‌طور مکرر یا مستمر به‌کار برد.

درنهایت کالای بادوام کالایی است که می‌توان به‌طور مکرر یا به‌طور مستمر در طول دوره‌ای بیش از یک سال استفاده کرد. 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی