|

بالانیت چیست؟

رایج ترین علت بالانیت عفونتی باکتری هایی است که در اثر بهداشت نامناسب به وجود می آید. این عامل در مردان ختنه نشده بیشترین رواج را دارد.

لینک کوتاه کپی شد

بالانیت به التهاب دردناک سر آلت تناسلی مردانه گفته می شود. این بیماری می تواند به روش های متفاوتی بروز داده و علائم آن شامل تورم، خارش، سوزش و بروز نواحی قرمز باشند. ابتلا به پوستول یا همان کیسه های کوچک پر از چرک از دیگر علائم بالانیت به شمار می رود. گاهی اوقات پدیدار شدن لایه هایی سفید و کوچک بر آلت تناسلی مردانه در مبتلایان به بالانیت دیده می شود.

image_47734a7b6e31c7d7ec4b84864bba21e3d431dd90

مبتلایانی که به دیابت یا ضعف سیستم ایمنی دچار هستند، اغلب علائم شدید تری را تجربه می کنند. بالانیت با دو بیماری دیگر به نام بالانوپوستیت و فیموزیس ارتباط نزدیکی دارد. در حالی که بالانیت به التهاب سر آلت تناسلی گفته می شود، التهاب سر و پوست روی آن (پیش پوست) بالانوپوستیت نام دارند.

فیموزیس به تنگی بیش از حد و عدم امکان جمع شدن پیش پوست آلت تناسلی مردانه گفته می شود. این عارضه می تواند عامل یا علامت بالانیت باشد. هر دوی این بیماری ها چرخه ای را به وجود آورده که سبب تشدید درد آلت تناسلی می شود.

تنگی پیش پوست می تواند پاکسازی زیر آن را دشوار کرده و محیطی مناسب را برای رشد باکتری ها و بروز چرخه التهاب به وجود آورد. یک نوع خطرناک فیموزیس شرایطی است که به آن پارافیموزیس گفته شده و پیش پوست در پشت سر آلت تناسلی به دام می افتد. در صورت جمع کردن پیش پوست با فشار زیاد امکان بروز پارافیموزیس وجود دارد. پس از بروز این وضعیت، پیش پوست امکان بازگشت به محل اولیه را نخواهد داشت. پارافیموزیس یک رویداد اورژانسی است که در صورت عدم درمان سبب مرگ بافت سر آلت می شود.

علت ایجاد بالانیت چیست؟

رایج ترین علت بالانیت عفونتی باکتریایی است که در اثر بهداشت نامناسب به وجود می آید. این عامل در مردان ختنه نشده بیشترین رواج را دارد. قارچ هایی همچون کاندیدا آلبیکنز در محیط های گرم و مرطوبی همچون زیر پیش پوست رشد می کنند. عفونت های منتقل شونده جنسی از جمله سوزاک، زگیل تناسلی، کلامیدیا، هرپس و سیفلیس نیز می توانند سبب بالانیت شوند. مدت زنده ماندن ویروس زگیل تناسلی و سایر عفونت های جنسی در بدن متفاوت است.

 با این که بالانیت خود به تنهایی یک عفونت یا بیماری منتقل شونده جنسی نیست اما باکتری یا ویروس عامل آن می تواند از طریق تماس جنسی به شرکای جنسی منتقل شود. این بیماری همچنین می تواند نتیجه دیگر مشکلات پزشکی نیز باشد که موارد زیر از جمله آن ها هستند:

-واکنش های حساسیتی به دارو ها یا تماس پوست با محرک هایی همچون صابون، اسپرم کش یا کاندوم لاتکس

-برخی مشکلات قلبی، ریوی یا کلیوی که می توانند سبب تورم در نواحی مختلف بدن شوند.

-پسوریازیس، اگزما یا درماتیت

انواع بالانیت کدامند؟

image_22f05ea7509b800b2bf17a68ba338f6579ffd855

برخی انواع بالانیت تظاهرات مختلفی دارند که به شرح زیر هستند:

1- بالانیت زون

این بیماری همچنین با نام بالانیت پلاسما سل نیز شناخته شده و در آن لایه های مخاطی نواحی تناسلی به التهابی مزمن دچار می شوند. بالانیت زون معمولا مردان مسن یا میانسال ختنه نشده را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوع از بالانیت معمولا با نواحی قرمز، درخشان و برجسته ای همراه هست که گاهی اوقات می توانند به صورت نقاطی کوچک باشند. در اغلب موارد بیمار درد یا ناراحتی احساس نکرده و تنها تغییرات ظاهری را تجربه می کند. علت بالانیت زون مشخص نبوده اما محققان اختلال در عملکرد پیش پوست و تجمع ادرار و اسمگما را عامل می دانند. اگر میخواهید در مورد اسمگما بیشتر بدانید روی اسمگما چیست کلیک کنید.

2- بالانیت زروتیکا اوبلیترانس

بالانیت زروتیکا اوبلیترانس که با نام لیکن اسکلروز آلت تناسلی نیز شناخته می شود نوعی از بالانیت است که علائمی شدیدی شامل تنگی میزراه یا مجرای منتهی شونده به انتهای آلت را به همراه دارد. در چنین حالتی، دفع ادرار می تواند دشوار و دردناک باشد. این نوع بالانیت معمولا پسران 6 تا 9 ساله را به خود مبتلا می کند.

3- بالانیت حلقوی

بالانیت حلقوی می تواند ناشی از عفونت کلامیدیا باشد. این بالانیت به صورت ضایعاتی حلقوی یا مارپیچ بر سر یا زیر پیش پوست پدیدار می شود. آرتریت واکنشی، معمولا دارای سه علامت قابل توجه است که به شرح زیر هستند:

-کنژکتیویت (قرمزی چشم)

-التهاب مفصل ها

-اورتریت: التهاب میزنای که به ادرار دردناک منجر می شود.

4- بالانیت میکاسئوس

نوعی نادر است که به صورت پوسته ریزی یا دلمه بستن سر آلت تناسلی بروز می دهد. این نوع بالانیت بسیار جدی بوده و می تواند پیش زمینه سرطان پوست باشد.

درمان بالانیت

بهداشت نامناسب علت اصلی بالانیت است. به طور طبیعی، بهداشت مناسب اولین قدم در پیشگیری از اغلب موارد است. در صورتی که واکنش به یک ماده حساسیت زا عامل بالانیت باشد، شستشوی آلت با یک صابون مایع ملایم و بدون رایحه مفید خواهد بود. ناحیه آلت باید با آب گرم شسته شده و تمام مقادیر باقی مانده صابون از بین روند.

image_cf579f3b390a5864c5470e225e23c81324f95a44

 رایج ترین عامل عفونی در بروز بالانیت، عفونت قارچی است. در این بیماران باید از پماد های ضد قارچ حاوی کلوتریمازول یا میکونازول به عنوان اولین خط درمان استفاده کرد. این دارو ها گران قیمت نبوده و به صورت بدون نسخه نیز به فروش می رسند. در موارد بسیار شدید دارو های ضد قارچ خوراکی یا کورتیکوستروئید های موضعی نیز برای بیمار تجویز می شوند.

پزشک بسته به نیاز می تواند انجام آزمایش های دیگر همچون تست خون و نمونه برداری بافتی را جهت بررسی عفونت های منقل شونده جنسی یا بیماری های دیگر تجویز کند. در صورت یافتن عفونت، درمان مشکل زمینه ای معمولا به رفع بالانیت منجر خواهد شد.

ختنه نشدن بالا ترین عامل خطر برای ابتلا به بالانیت است. مردان ختنه شده 68 درصد کمتر به بالانیت مبتلا می شوند. معمولا متخصص ارولوژی جهت پیشگیری از بازگشت بالانیت، ختنه کردن آلت تناسلی را پیشنهاد می دهد.

آیا تفاوتی بین آلت ختنه شده و نشده وجود دارد؟

احتمال ابتلا به بالانیت در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 بیش از 2 برابر است. این رابطه به قدری قوی است که بالانیت مزمن یا عود شونده می تواند علامت اولیه ابتلا به پیش دیابت باشد. بیمارانی که چندین مرتبه ابتلا به بالانیت را تجربه کرده اند باید مقدار گلوکز خون خود را بررسی کنند. دیگر بیماری های افزایش دهنده خطر بالانیت شامل: چاقی، استفاده از کاتتر ادراری، زندگی در محیط های نگهداری از بیماران و سالمندان می شوند.

نتیجه گیری

در صورت ابتلا به تورم، خارش یا هر گونه مشکل پوستی بر آلت تناسلی خود باید از درمان خود سرانه آن اجتناب کرد. با این که دارو های بدون نسخه می توانند سبب کنترل علائم شوند، اما امکان دارد نشانه های ظاهر شده بیانگر یک بیماری جدی تر باشند. بنابراین برای تشخیص صحیح بیماری  و بهترین درمان آن به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها