|

همسان سازی حقوق بازنشستگان دائمی است یا موقت؟

لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پس از تایید در هیات دولت راهی مجلس خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

«محمدباقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای بار چندم از طریق «اینستاگرام» و به صورت زنده اقدامات عملی صورت گرفته در باره موضوعات مختلفی را با مخاطبان خود به بحث گذاشت. 

احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی صادر شده است

موضوع دیگر دائمی کردن همسان سازی بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی است. در اینجا تأکید می‌کنم که هرآنچه در مورد بازنشستگان لشکری و کشوری اجرایی شده برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز اجرایی خواهد شد. خوشبختانه مرحله دوم اجرای قانون متناسب سازی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی هم انجام شده و احکام‌شان هم صادر شده است.

نوبخت در ادامه عنوان داشت: ما با رایزنی و همکاری نمایندگان بازنشستگان  در ۶ ماده و ۵ تبصره پیش نویس لایحه متناسب حقوق بازنشستگان را تهیه کردیم. دقیقاً همان قانون حداقل ۹۰ درصد میانگین ناخالص حقوق و فوق‌العاده مشمول کسور بازنشستگی شاغل ۳۰ سال خدمت هم‌گروه یا هم طبقه و یا رتبه با عناوینی که هست باید انجام بشود.

همه مسائل را نمی‌توان در لایحه دائمی کردن گنجاند

نوبخت افزود: بازنشستگانی که پیگیر موضوع پیش نویس لایحه دائمی کردن بودند می‌خواستند که سایر مسائل بازنشستگی را هم در این لایحه بگنجانند. اما از آنجایی که بین این مسائل با موضوعات مرتبط با بازنشستگان تأمین اجتماعی یک تعارضی وجود داشت ترجیح داده شد که سایر مسائل رفاهی بازنشستگان را در لایحه دائمی کردن قرار ندهیم. قرار شد که این موضوعات هم به صورت دیگری قانونی شود که این کار هم صورت گرفته است. الآن این لایحه آماده است و ما انشاالله لایحه متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان را به یاری خداوند می‌توانیم با مصوبه دولت، که در جلسات آینده انجام خواهد شد هرچه زودتر به مجلس محترم تقدیم بکنیم.

موضوع دیگر در ارتباط با مواردی است که در سال گذشته به واسطه شیوع کرونا افزایش‌هایی در مورد حقوق کادر درمان صورت گرفت و بخشی از فوق العاده‌هایی را که آنها دریافت نکردند، اما بر اساس قانون باید دریافت می‌کردند، به آنها پرداخت شد.

همسان‌سازی سالی یکبار انجام می‌شود

وی ادامه داد: بازنشستگان محترم هم انتظار داشتند که متناسب با کارکنان شاغل از این افزایش برخوردار بشوند. من عرض می‌کنم خدمت بازنشستگان که موضوع ۹۰ درصد باید در هر شرایطی اجرا بشود. اما این موضوع دستگاه به دستگاه نیست. آنچه که مورد توافق قرار گرفت این بود که میانگین را نسبت به طبقه و رتبه در صندوق مشترک محاسبه شود. یعنی دستگاه به دستگاه محاسبه نمی‌شود، بلکه به صورت متوسط محاسبه می‌شود. ما این موضوع را در این لایحه دائمی شدن هم در نظر گرفتیم که چکار باید کرد که به محض اینکه شاغل از یک افزایشی برخوردار می‌شود بلافاصه همه احکام بازنشستگی بازنشستگان کل کشور، اعم از لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی تغییر بکند. پیش بینی ما این است که سالی یک بار در مهر ماه این همسانسازی صورت بگیرد و اعتبارات آن در نظر گرفته شود تا در لایحه بودجه سال بعد آورده شود. این موضوع امکان پذیر نیست که صندوق در آن واحد و به محض اینکه حقوق کارکنان افزایش پیدا کرد احکام بازنشستگان را هم اصلاح کند. این کار باید سالی یکبار انجام شود.

برای رتبه‌بندی فرهنگیان نیازمند دستورالعمل هستیم

در مورد رتبه‌بندی فرهنگیان نیز نیازمند یک دستورالعمل هستیم که این دستورالعمل در لایحه مربوط به رتبه‌بندی معلمان که در مجلس تحت بررسی است. هر زمان انجام شد، اعتبارات آن تأمین شده است و پرداخت‌های آن هم صورت خواهد گرفت.

کارگروه همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی تشکیل شده است

نکته دیگر مربوط به همسان‌سازی بین حقوق اعضای هیات علمی با دانشگاه‌های علوم پزشکی است که بند «واو» تبصره  «۲» قانون بودجه دیده شده است. در این مورد یک کارگروه سه جانبه‌ای از وزارت بهداشت و درمان، وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه تعریف و تشکیل شده است. جلسه آن نیز فردا، (سه شنبه) برگزار می‌شود و به محض اینکه دستورالعمل آن به سازمان برنامه و بودجه اعلام شود با توجه به اینکه اعتبارات آن تأمین شده است از یک فروردین ماه طبق قانون، آن هم قابل پرداخت است.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها