|

رتبه بندی معلمان در سال 1400 کی اجرایی می شود؟

با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس اجرای آن از فروردین 1400 بر حقوق معلمان اعمال می شود.

لینک کوتاه کپی شد

لایحه رتبه معلمان همچنان در صف انتظار تصویب در مجلس شورای اسلامی است اما در این بین اماواگرهای مختلفی درباره محتوای آن مطرح شده است.چند روز پیش برخی از نمایندگان مجلس از غیر قابل قبول بودن برگزاری آزمون برای اعمال رتبه بندی معلمان سخن به میان آورده از لحاظ نشدن محاسبه ضریب تعجیل خدمت مناطق محروم انتقاد کرده بودند.

آموزش وپرورش در 25 اردیبشهت اطلاعیه ای در پاسخ به این صحبت ها منتشر کرده است. در این اطلاعیه آمده است : در شیوه نامه اجرایی برنامه سنجش صلاحیت‌های گروه معلمان و مدیران و معاونان و کارکنان آموزشی آزمون دانش حرفه‌ای  درمحورهای اخلاق حرفه‌ای آموزشی، پرورشی وپژوهشی با رویکرد مساله محور وبه شکل مجازی برای داوطلبان دریافت رتبه برگزار شود.

طی روزهای اخیر لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش به تصویب رسید قرار بر این شد تا این موضوع به ضرورت دو شوری در صحن مجلس بررسی شود. این گام مثبت در جهت تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در شرایطی است که  معلمان انتظار دارند که رتبه بندی معلمان هم در مورد معلمان شاغل و هم فرهنگیان بازنشسته اعمال شود.

دیروز حاجی میرزایی وزیر اموزش و پرورش اعلام کرد با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس اجرای آن از فروردین 1400 بر حقوق معلمان اعمال می شود. وزیر آموزش و پرورش از مجلس خواسته است تا در اسرع وقت این لایحه را به تصویب برسانند. به گفته حاجی میرزایی اعتبار اجرای این طرح در قانون بودجه 1400 پیش بینی شده است.

در این میان به گفته حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان نظام رتبه بندی معلمان باید جدا از قانون مدیریت خدمات کشوری قلمداد شده و به صورت یک نظام مجزا باشد. علاوه بر این نظام رتبه بندی معلمان باید بر اساس نظام همسان که در دانشگاه ها اجرا می شود به اجرای درآید. به گفته حاجی بابایی مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم خواهد بود، که مبنای حقوق و مزایا در این رویکرد حداقل ۸۰ درصد، اعضای هیات علمی دانشگاهها که هم رتبه و هم سابقه هستند، خواهد بود. دو روز پیش لایحه رتبه بندی معلمان در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسیده است. در این جلسه مقرر شد لایحه رتبه بندی معلمان به صورت دو شوری به صحن علنی مجلس ارجاع شود. دلیل این اقدام این بود که با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید لایحه رتبه بندی از سوی دولت جدید پس گرفته نشود.

تعلل نمایندگان مجلس در تصویب این لایحه در طول دو ماه گذشته  باعث افزایش نگرانی معلمان همزمان با فرا رسیدن موسم انتخابات شده است. بسیاری از معلمان نگران این موضوع هستند که دولت آینده توجهی به اجرای این لایحه نکند. به همین دلیل از نمایندگان می خواهند که هر چه زودتر نسبت به تصویب این لایحه اقدام کنند. دیروز برخی از معلمان با انتشار اطلاعیه ای برخی از مطالبات خودر را مطرح کرده اند که یکی از آنها اجرای رتبه بندی معلمان است. معلمان در اطلاعیه‌ای، اجرای رتبه بندی بر مبنای سند تحول بنیادین ( ۸۰ درصد هیئت علمی)، اجرای همسان‌سازی با مشاغل مشابه (هیئت علمی دانشگاه) طبق بند ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، برقراری فوق العاده ویژه ۵۰ درصد به طور کامل، طبق بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرا به صورت طرح یا لایحه دو فوریتی به عنوان مهم‌ترین مطالبات خود اعلام کردند.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها