|

سید حمید پور محمدی رئیس کل جدید بانک مرکزی کیست؟+ بیوگرافی

با حکم روحانی همتی از ریاست بانک مرکزی برکنار شد و سید حمید پورمحمدی رئیس کل جدید بانک مرکزی شد

لینک کوتاه کپی شد

سید حمید پور محمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه به ریاست بانک مرکزی منصوب شد.

روحانی چرا همتی را برکنار کرد؟

عبدالناصر همتی شب گذشته طی اظهاراتی در کلاب هاوس گفته بود: رئیس جمهور گفتند اگر می‌خواهید در انتخابات بمانید نمی‌توانید رئیس بانک مرکزی باشید؛ البته من گفتم فعالیت‌های انتخاباتی تاثیری ندارد ولی شما صاحب اختیار هستید. البته شنیده‌ام با برخی اقتصاددان‌ها هم صحبت کرده‌اند برای جانشینی.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در برنامه گفت‌وگویی در مورد احتمال برکناری وی از سمت رئیس کل بانک مرکزی توسط رئیس جمهور گفت: با آقای رئیس جمهور صحبت کردم و ایشان معتقد بودند که حضور من در صحنه انتخابات تا آخر می‌تواند بر روی نظام پولی و بانکی کشور تاثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: البته من نظرم این بود حضور من در انتخابات تاثیری بر نظام پولی و بانکی کشور ندارد اما از تصمیم رئیس جمهور هم خبر ندارم.

همتی تصریح کرد: شنیدم ایشان با تعدادی از اقتصاددانان برای پست رئیس کل بانک مرکزی صحبت کرده‌اند.

همتی

سید حمید پورمحمد کیست؟

به نظر می رسد پورمحمدی تحصیلاتش در حوزه اقتصاد نیست. او در سالهای پایانی دولت اصلاحات به واسطه دوستی با سید صفدر حسینی مدیر نجومی بگیر سابق صندوق توسعه ملی و وزیر وقت اقتصاد به معاونت بانک و بیمه این وزارتخانه رسید.

نفوذ و ارتباطات وی به قدری قوی بود که وقتی داوود دانش جعفری در دولت احمدی‌نژاد وزیر اقتصاد شد، بازهم به معاونت بانک و بیمه این وزارتخانه دست نزد تا پورمحمدی همچنان در ساختمان وزارت اقتصاد در خیابان باب همایون باقی بماند.

با رفتن دانش جعفری پورمحمدی بازهم نقش فعال خود را در میان مدیران اقتصادی دولت احمدی‌نژاد حفظ کرد و این بار به بانک مرکزی رفت. پورمحمدی مدتی به عنوان مشاور عالی طهماسب مظاهری در بانک مرکزی فعالیت کرد و سپس در دوران رئیس کلی محمود بهمنی به عنوان قائم مقام بانک مرکزی انتخاب شد.

یکی از نکات جالب فعالیت پورمحمدی در دولت قبل این است که علاقه رئیس جمهور سابق به وی به قدری زیاد بود که وقتی پورمحمدی در پرونده فساد 3000 میلیاردی دولت قبل دستگیر شد، احمدی‌نژاد به حمایت از او پرداخت و از قوه قضاییه بابت دستگیری قائم وقت بانک مرکزی انتقاد کرد. اما داستان ارادت احمدی‌نژاد به دبیر ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی دولت روحانی به همین جا ختم نشد و در آخرین روزهای دولت دهم از احمدی‌نژاد نشان درجه دو لیاقت و مدیریت گرفت.

 

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها