|

راهکار رضایی برای تقویت پول ملی

محسن رضایی در یادداشتی به این پرسش که پول ایران چگونه قوی ترین پول منطقه خواهد شد پاسخ داد.

لینک کوتاه کپی شد

محسن رضایی نوشت: در مصاحبه با خبرنگاران گفتم که می خواهم پول ملی ایران را در شمار قدرتمندترین پول های منطقه دربیاورم. این موضوع نیاز به درک تعریف «ارزش پول» و «قدرت پول» دارد که به زبان ساده آن را شرح می دهم.

در علم اقتصاد، قدرت پول ملی با ارزش پول ملی متفاوت است. قدرت پول ملی به این معناست که واحد پول ملی یک‌ کشور، نزد کشورهای دیگر و همسایگان به صورت ذخیره ارزش دربیاید و در جهان به آن اعتماد شود.  

هم اکنون در جهان قیمت «ین» ژاپن، در حدود یک صدم دلار است و پول یک کشور عربی دو برابر دلار، قیمت دارد. قدرت یِن اما بیشتر از آن پول عربی است. قدرت یک پول، مهمتر از نرخ برابری آن است. تقویت ارزش پول البته در راستای تقویت قدرت پول قرار می گیرد.

به بیان دیگر، اگر بجای حذف چهار صفر، هفت صفر از پول ملی مان کم کنیم، بدون هیچ تلاشی صاحب یکی از با ارزش ترین پول های ملی در جهان می شویم اما این ارزش، قدرت پول ما را افزایش نمی دهد. قوی بودن یک پول ملی، بر اساس اعتماد سایر کشورها به آن پول در مبادلات و ذخایر است.

همچنین افزایش ارزش برابری در یک فرایند طبیعی در نتیجه افزایش تولید و افزایش صادرات یک کشور در طول زمان و تقویت آن واحد پولی، در قدرتمندی پول تاثیرگذار است. این اقتداربخشی به پول ملی، به دیپلماسی ما و تقویت مناسبات و روابط تجاری کشورمان با همسایگان و اقتصادهای همجوار و کشورهای آسیای جنوب غربی هم مرتبط است.

ما با تقویت تولید ملی و صادرات و ارتباطات گسترده تر با همسایگان و ایجاد اتحادیه کشورهای آسیای جنوب غربی و پذیرش بیشتر توسط سایر کشورها و تقویت ارزش پول ملی، می توانیم صاحب یکی از قوی ترین پول های منطقه باشیم. در مورد قدرت پول ملی می گوییم "می توانیم"، زیرا تخصص و برنامه داریم.

منبع: ایسنا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها