|

اظهارات جلیلی در برنامه تلویزیونی رئیس جمهور و جوانان

جلیلی: ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران خُرد بورس را به حداقل می‌رسانیم

سعید جلیلی: اگر می‌خواهید بورس به آرامش برسد باید بین بازار پولی، بیمه و سرمایه هماهنگی ایجاد کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در ۳ ماه نخست دولت، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران خُرد بورس را به حداقل می‌رسانیم.

سعید جلیلی عصر امروز  در برنامه «رئیس‌جمهور و جوانان» شبکه ۳ سیما با بیان اینکه  دشمن علاقه داشت که دهه شصت تکرار نشود اما در دهه ۹۰ جوانانی مثل شهید حججی ها را دیدید که نقش‌آفرینی کردند، اظهار کرد: در عرصه‌های علمی موفقیت‌هایی از جوانان ما شکل گرفت. امیدواریم همانطور که جوانان در این چهل سال موتور حرکت بودند، در آینده هم جوانان همین نقش را ایفا کنند.

وی درباره راهکار خود برای مقابله با تورم، تصریح کرد: اکنون این سؤال مطرح است که چرا در بازار سرمایه و اقتصاد کشور مشکل وجود دارد؟ پاسخ این است که چون پول بیشتر از کالا تولید شده است. در 47 سال گذشته پول کشور 42 هزار برابر شده اما کالا 1/7 افزایش یافته است. این فاصله خیلی زیاد است و وقتی پول زیاد می‌شود، امّا کالا کم تولید می‌شود، تورم ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد:  راه حل کاهش تورم هم افزایش تولید است. بازار سرمایه برای افزایش تولید است. امّا اگر تبدیل به بازاری برای سفته‌بازی و سوداگری شد، با اقتصاد کشور هم لطمه می‌زند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید بورس به آرامش برسد باید بین بازار پولی، بیمه و سرمایه هماهنگی ایجاد کنیم. اینجا هنر رئیس‌جمهوری خود را نشان می‌دهد. رئیس‌جمهور باید بین بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس، هماهنگی ایجاد کند و تدابیری داشته باشد که اگر کسی وارد بازار بورس شد، با اطمینان وارد شود.

جلیلی افزود: در همان سه ماه اول تشکیل دولت، سازوکاری را به‌کار خواهیم گرفت که ریسک‌پذیری را برای سهام‌داران خرد به حداقل برساند و امنیت داشته باشد.

جلیلی در خصوص چگونگی  مقابله با فساد، گفت: دو رویکرد در این زمینه وجود دارد. رویکرد اول این است که اگر فسادی رخ داد، با آن برخورد کنیم. رویکرد دوم این است که زمینه فساد را از بین ببریم. از بین بردن زمینه فساد یعنی اینکه در سازوکارها اجازه ندهید فسار بروز کند.

وی تاکید کرد:باید تعریف فساد را خوب بدانیم. یک وقت فساد را در چند عمل خاص مجرمانه می‌دانیم و بعد می‌گویند من خلاف قانون مرتکب نشده‌ام، چون در قانون نیامده است. این در حالی است که در بسیاری از مواقع، مشکلات بر اثر فسادی است که در قانون نیامده است.

وی خاطرنشان کرد: رفیق‌بازی، پارتی‌بازی و عدم شایسته‌سالاری نیز فساد است. یکی دیگر از فسادهایی که کسی هم به آن ایراد نمی‌گیرد، کار نمایشی است. بسیاری از مدیران، عمده وقتی که صرف می‌کنند، صرف کارهای نمایشی می‌شود. در ظاهر هم غیرقانونی نیست و می‌گویند کجای قانون آمده که این مورد، مصداق فساد است؟

منبع: ایسنا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها