|

نفتالی بنت نخست وزیر جدید اسرائیل کیست؟ بنیامین نتایاهو چه شد؟

نفتالی بنت نخست وزیر جدید اسرائیل

نفتالی بنت نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی شد و به سلزه 12 ساله بنیامین نتانیاهو پایان داد

لینک کوتاه کپی شد

نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا، و یائیر لاپید، رهبر یش عتید، دو ستون اصلی دولت تازه‌اند.

طبق توافق ائتلافی که نتانیاهو را شکست داد، بنت نخست وزیر می‌شود، و پس از دو سال آن مسند را به لاپید می‌سپارد.

روزنامه ایتالیایی ایل‌جورناله در گزارشی با عنوان «نفتالی بنت کیست؟» به بیوگرافی نخست وزیر تازه نفس رژیم صهیونیستی پرداخت و معقتد است که او از نتانیاهو تندرو تر و راه حلی را برای مساله فلسطین متصور نیست! در ادامه می خوانید:

نفتالی بنت پس از آنکه سال ها یکی از افراد بسیار نزدیک به نتانیاهو بود، در نهایت از رهبر حزب لیکود فاصله گرفت و به فردی با نفوذ در انتخابات ماه مارس 2021 تبدیل گردد. وی در انتخابات اخیر به عنوان رهبر یامینا یعنی حزب راست افراطی که توسط خود وی تأسیس شد، مطرح شد و موفق به کسب 7 کرسی گردید.

وی بین سال های 1990 و 1996 در ارتش اسرائیل خدمت کرد و عضو سایرت متکل یعنی یگان نظامی نیروهای ویژه که در عملیات شناسایی، مقابله با تروریسم و جمع آوری اطلاعات در خاک دشمن  بود که در این زمینه تبحر ویژه ای دارد.پس از سال 1999 و پس از دریافت لیسانس در رشتۀ حقوق در دانشگاه یهودی بیت المقدس به منهتان انتقال یافت و در آنجا شرکت نرم افزاری ضد تقلب سیوتا را تأسیس نمود که متعاقباً در سال 2005 به بهای 145 میلیون دلار آن را به فروش رساند. به لطف درآمدهای حاصله از این فروش به اسرائیل بازگشت و وارد سیاست شد.

بنت حرفۀ سیاسی خود را در کنار نتانیاهو آغاز کرد. مدت دو سال یعنی از سال 2006 تا 2008 به سمت ریاست کارکنان گماشته شد و به کارزار انتخابات مقدماتی لیکود در سال 2007 پرداخت.وی که در سال 2018 بار دیگر وارد مجلس یهودی شد تصمیم گرفت حزب خود را رها کند تا به همراه سایر نمایندگان مجلس یک حزب جدید راستگرا تأسیس نماید. لیکن این تلاش نقش بر آب شد زیرا در انتخابات 2019 این حزب رأی نیاورد. البته بنت از این موضوع درس گرفت و فوری حزب یامینا را تأسیس نمود که موفق به کسب 7 کرسی در انتخابات بعدی گردید.

Naftali Bennett

موضع بنت در قبال مسأله فلسطین روشن است: هیچ کشور فلسطینی مستقل و دارای حاکمیت هرگز نمی تواند تشکیل شود. وی حامی بزرگ شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی بود. وی پیشنهاد الحاق منطقۀ C   کرانۀ باختری به اسرائیل را داد و به فلسطینیان پیشنهاد داد که در آنجا ساکن شوند  تا امکان کسب تابعیت اسرائیل برایشان فراهم آید. البته مناطق A  و B قرار است توسط حکومت خودگردان فلسطین به همراه شین بت اداره شود. طرح بنت  ساخت زیرساخت های بیشتر در منطقۀ الحاقی و سایر مناطق باقی مانده است تا امکان رشد اقتصادی سراسر سرزمین را فراهم آورد. البته غزه باید تحت کنترل مصر قرار گیرد.

بنابراین رهبر حزب یامینا مخالف راه حل دو کشور است و معتقد است که راه حلی برای مسألۀ فلسطین وجود ندارد. به عقیدۀ وی صحبت از اشغال کرانۀ باختری توسط اسرائیل اشتباه است زیرا هرگز یک کشور فلسطینی وجود نداشته است.

بنت درباره ایران چه گفت؟

بنت در بخشی از سخنرانی خود به لفاظی علیه ایران پرداخت و گفت برنامه هسته‌ای ایران که «نزدیک به نقطه تصمیم‌گیری است» چالش اصلی کابینه وی خواهد بود.

وی در ادامه مدعی شد احیای توافق هسته‌ای با ایران اشتباه است و اسرائیل به ایران اجازه نمی‌دهد تسلیحات اتمی به دست آورد.

او در ادامه لفاظی خود گفت: خاورمیانه (غرب آسیا) هنوز از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که پول زیادی را عاید ایران کرد، بهبود پیدا نکرده است. بازگشت به توافق هسته‌ای اشتباه است و بار دیگر به رژیم ایران مشروعیت می‌بخشد. اسرائیل طرف این توافق نیست و به دفاع از خود ادامه خواهد داد.

نفتالی بنت

تبریک غیرمنتظره و سریع بایدن به نفتالی بنت

جو بایدن در پی رای اعتماد پارلمان اسرائیل به کابینه لاپید و بنت، به نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر جدید اسرائیل تبریک گفت.

بایدن همچنین در این پیام خواستار تقویت بیشتر روابط بین اسرائیل و آمریکا شد.

به این ترتیب حیات سیاسی 12 ساله نتانیاهو به پایان رسید.

Naftali Bennett joe biden

تکلیف بنیامین نتانیاهو چه شد؟

نتانیاهو پس از اعلام تشکیل ائتلاف جدید، از اعضای کنست که به گفته او «با آرای جناح راست» انتخاب شده‌اند، خواست که با تشکیل دولت ائتلافی مخالفت کنند.

او در توییتر، ائتلاف مخالف دولتش را «چپ‌گرا» و «خطرناک» خواند. آقای نتانیاهو پیشتر هم دولت ائتلافی را «تقلب قرن» خوانده بود و گفته بود که این ائتلاف، کشور و مردم اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

بنیامین نتانیاهو به‌رغم پیروزی حزب خودش (لیکود) و به دست آوردن اکثریت کرسی‌های پارلمان در انتخابات ماه مارس، نتوانست دولتی ائتلافی تشکیل دهد.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها