|

سازمان جهانی بهداشت:

به خاطر شیوع گونه دلتای کرونا همچنان باید ماسک بزنید

معلوم نیست که آیا گونه دلتا باعث بیماری شدیدتر کووید-۱۹ می‌شود یا نه، اما این گونه بسیار واگیرتر از گونه‌های دیگر است.

لینک کوتاه کپی شد

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه با ابراز نگرانی درباره شیوع گونه به سرعت در حال انتشار دلتای کروناویروس اعلام کرد حتی افراد واکسینه‌شده باید همچنان به ماسک زدن و سایر اقدامات بهداشت عمومی برای جلوگیری از انتشار کووید-۱۹ ادامه دهند.

دکتر ماریانجلا سیامو، دستیار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت:«مردم نباید به خاطر اینکه دو دوز واکسن را زده‌اند، احساس مصونیت کامل کنند. آنها هنوز باید از خودشان محافظت کنند.»

او افزود: «واکسن به تنهایی از سرایت ویروس در سطح جامعه جلوگیری نمی‌کند. افراد باید هنوز به زدن ماسک ادامه دهند، تهویه کافی برای فضاهای دربسته ایجاد کنند، بهداشت دست را رعایت کنند، فاصله‌گیری جسمی را در نظر داشته باشند و از محل‌های شلوغ دوری کننند. حتی اگر واکسن زده باشید، در صورتی که در جامعه‌ای زندگی می‌کنید که سرایت ویروس در آن ادامه دارد، بسیار مهم است که این احتیاطات را انجام دهید.»

گونه دلتای کروناویروس در بسیاری از کشورها به سرعت در حال گسترش است و برای مثال اکنون دست کم ۲۰ درصد از عفونت‌های جدید کرونا در آمریکا مربوط به این گونه می‌شود. کارشناسان می‌گویند تهدید خطر این گونه جدید به خصوص در جوامعی بیشتر است که میزان واکسیناسیون در آنها پایین است.

هنوز معلوم نیست که آیا گونه دلتا باعث بیماری شدیدتر کووید-۱۹ می‌شود یا نه، اما ظاهر این گونه بسیار واگیرتر از گونه‌های دیگر است. در اسرائیل که پوشش واکسیناسیون بالایی دارد، اوج‌گیری مجدد عفونت‌های کرونا رخ داده است و ۴۰ تا ۵۰ درصد از موارد عفونت با گونه دلتا در افرادی رخ داده است که واکسینه شده بودند.

با این حال به نظر می‌رسد واکسن‌ها هنوز در پیشگیری از بیماری وخیم و مرگ ناشی از کووید-۱۹ موثر هستند. در کشورهایی با پوشش پایین واکسیناسیون که دچار شیوع این گونه جدید ویروس شده‌اند، میزان مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ هم اوج گرفته است، اما در کشورای با میزان بالای واکسیناسیون افزایش موارد مرگ رخ نداده است.

منبع: همشهری آنلاین

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها