|

در پی پیش‌روی‌های طالبان در افغانستان

هشدار انگلیس درباره پیامد‌های پایان حضور در افغانستان

رئیس ستاد ارتش انگلیس ادعا کرده است که با خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، ممکن است این کشور درگیر جنگ داخلی شود.

لینک کوتاه کپی شد

نیک کارتر روز پنجشنبه پس از نطق نخست وزیر انگلیس مبنی بر اینکه بیشتر سربازان این کشور افغانستان را ترک کرده‌اند مدعی شد که احتمال جنگ داخلی در این کشور محتمل است. او ادعا کرد که اوضاع ممکن است به شرایط ۳۰ سال پیش برگردد که «شاهد فرهنگ جنگ‌سالاری باشید و نهاد‌های مهمی مانند نیرو‌های امنیتی در میان صفوف قومیتی و در این مورد، صفوف قبیله‌ای قرار گیرند.»

به گفته او اگر چنین اتفاقی رخ دهد، «حدس من این است که طالبان بتواند کنترل بخش‌هایی از این کشور را در دست گیرد، با این حال آن‌ها کنترل تمام این کشور را در دست نخواهند گرفت».

پیشتر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با ایراد سخنانی در پارلمان ادعا کرد تهدیدی که ۲۰ سال پیش ائتلاف به رهبری آمریکا را به افغانستان کشاند، اینک به میزان قابل توجهی فروکش کرده است. وی عنوان کرد که که حضور نظامی در افغانستان هرگز با نیت ماندن برای ابد نبود. «ما و متحدان ناتو قرار بود نیروهای خود را از افغانستان بیرون بکشیم و فقط سووال این بود که چه زمانی این اتفاق رخ دهد.»

نخست وزیر انگلیس با اشاره به اعلام دولت آمریکا و تصمیم اخیر ناتو برای پایان حضور نظامی در افغانستان بیان داشت که تمام نیرو‌های نظامی انگلیس در چارچوب ماموریت ناتو در حال بازگشت هستند. وی عنوان کرد که بنا به دلایل امنیتی امکان توضیح بیشتر درباره زمان دقیق خروج نیرو‌ها را ندارد. جانسون ادعا کرد که انگلیس در نتیجه مشارکت در حمله نظامی علیه افغانستان، ایمن‌تر است و اینک باید با استفاده از ابزار دیگری این دستاورد را حفظ کند.

آمریکا و سایر متحدان غربی آن در پی حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ (۱۳۸۹) و به بهانه جنگ علیه تروریسم، در تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند و دست به اشغال نظامی این کشور زدند.

این حمله و اشغال نظامی که به بهانه سرنگونی گروه‌های تروریستی صورت گرفت، منجر به بی‌ثباتی هرچه بیشتر این کشور و منطقه و برجای گذاشتن ده‌ها هزار کشته غیرنظامی افغان شد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات متحده و ناتو دو ماه پیش اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ماه) نیروهایشان را از افغانستان خارج می‌کنند. با این حال گزارش‌ها حاکیست که بیشتر نیرو‌های خارجی تاکنون افغانستان را ترک کرده‌اند.

منبع: تابناک

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها