|

اختلاف دولت و مجلس لایحه رتبه‌بندی معلمان را از صحن دور می کند؟

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به هزینه ۲۰۰ هزار میلیاردی طرح رتبه بندی معلمان از اختلاف بین دولت و کمیسیون آموزش بر سر آن خبر داد

لینک کوتاه کپی شد

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات بررسی طرح رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اظهار داشت: این لایحه را دولت به مجلس آورده که درباره افزایش حقوق معلمان است به این صورت که ظرف مدت سه سال آینده ۲۵ درصد افزایش یابد؛ علاوه بر آن مسئله رتبه‌بندی معلمان است که بعد از سه سال از ورودشان به آموزش و پرورش رتبه‌بندی می‌شوند یعنی سه سال اول بدون رتبه می‌چرخند و بعد از آن می‌توانند رتبه‌بندی شوند.

وی افزود: همچنین بحثی درباره فاصله بین رتبه‌ها بود؛ به این ترتیب که درجه پنجم که درجه آخر است ۲۶ و درجه چهارم ۲۱ سال سابقه را می‌خواهد. ما در کمیسیون پنج رتبه را عددگذاری و اینگونه تعریف کردیم: «آموزشیار معلم»، «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم»؛ علاوه بر این‌ها گفتیم از حیث جایگاه، متناظر با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد به طوریکه پایه ۱۶ هم وزن استاد معلم باشد که ۸۰ درصد حقوق معلم است. همچنین غیر از بازنشستگان ۹۰ درصد شاغلان در رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: این طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است اما دولت مخالف است و می‌گوید ۲۵ درصد افزایش حقوق بعلاوه فاصله‌ها را قبول دارد. در کمیسیون سال فاصله‌ها را نیز کاهش دادیم. آقای نوبخت می‌گوید که از محل تبصره ۲ بند «و» بودجه آن را تامین کنید، اما طرحی که ما داریم حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد در حالی که اکنون کل بودجه آموزش و پرورش ۸۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه دولت به این مسئله اعتراض دارد، خاطرنشان کرد: از سویی بحث تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که می‌گوید معلم باید تمام وقت شود که حدود شش ساعت روی طرح کار آن‌ها می‌آید اما وقتی ضرب و تقسیم می‌کنیم، می‌بینم باعث می‌شود که هزینه طرح دربیاید. یعنی افزایش ساعت کار معلم (حضور معلم در محیط آموزشی به طوریکه اگر لازم باشد تدریس کند اگر لازم نبود نیز حضور داشته باشد) خودش درآمدزا است و کمک می‌کند.

منادی با بیان اینکه اما هنوز آقای نوبخت نامه نداده است که ما چقدر می‌توانیم بودجه برداشت کنیم، گفت: نوبخت در جلسه که با هم داشتیم گفت که این کار را انجام می‌دهیم اما آقای بعد از خودش گفت که «ما محاسبه کردیم عدد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان شده و می‌خواهید آن را چه کار کنید؟». اگر ندهند ما منبعی نداریم و منبعی که دولت ارائه داده ۲۵ درصد افزایش حقوق آن هم ظرف سه سال است؛ اما ما می‌گوییم تا پایان سال ۱۴۰۰ همه معلمان رتبه‌بندی شوند و هر چه در ظرفیت بودجه امسال است از تبصره ۲ بند «و» برداشته شود، مابقی آن نیز را دولت در بودجه سال بعد پیش‌بینی کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دارد ما طرح را در وقت قانونی بارگذاری کردیم برای اینکه به صحن بیاید، گفت: امروز از دولت خواستیم که بیاید جلسه بگذاریم تا مشخص می‌شود که چه عددی را می‌خواهد کمک کند. جلسه با حضور بنده، رئیس مجلس و آقای نوبخت یا نماینده ایشان خواهد بود. بعد از جلسه امروز مشخص می‌شود که آیا رئیس مجلس آن را تایید می‌کند که به صحنه بیاید یا نه؛ اما اگر مصوبه را در این مقطع قبول نکند ما در صحن مجلس از آن دفاع خواهیم کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها