|

چرا عده ای مخالف همسان سازی حقوق بازنشستگان هستند؟

دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی: مخالفت عده‌ای با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تنها دلیل سیاسی دارد

لینک کوتاه کپی شد

فرج کمیجانی، دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، در کلاب هاوس خبرآنلاین که با موضوع " چرا عده‌ای با افزایش حقوق بازنشستگان مخالف‌اند " برگزار شد؛ گفت: اینکه چرا عده ای با افزایش حقوق بازنشستگان مخالف اند صرفا فقط دلیل سیاسی دارد.

فرج کمیجانی، دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، در کلاب هاوس خبرآنلاین که با موضوع " چرا عده‌ای با افزایش حقوق بازنشستگان مخالف‌اند " برگزار شد بازنشستگان را قشری دانست که عموماً در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مظلوم واقع می‌شوند و گفت: باید این روند تغییر کند و از محل تغییر و اصلاح قوانین نیز باید این اصلاح صورت گیرد تا بتوانی نیازهای بازنشستگان را پوشش دهیم. البته در شعارها برخی به این مهم اشاره می‌کنند اما در ساحت عمل هنوز هیچ اقدام مؤثری دیده نشده است.

او در ادامه به موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت و گفت: طبق قانون خدمات کشوری که سال ۸۷ به تصویب رسید از همان سال باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس این قانون صورت می‌پذیرفت. اقدامی که در ثروتمندترین دولت پس از انقلاب یعنی دولت‌های نهم و دهم این مهم انجام نشد. این در شرایطی بود که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سندهای بالادستی چون برنامه چهارم توسعه  نیز موردتوجه قرارگرفته بود اما بی‌توجهی دولت وقت به برنامه توسعه و قوانین سبب شد که بهترین فرصت برای همسان‌سازی حقوق‌ها از دست برود.

وی با اشاره به این‌که در برنامه پنجم و ششم توسعه نیز همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گنجانده شد، افزود: در سال‌های آغازین دولت یازدهم که با سال اول برنامه ششم توسعه هم‌زمان بود روند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با یک‌درصدی افزایش شروع شد. امسال که سال آخر برنامه ششم توسعه هست این روند باید تکمیل می‌شد که دولت هم همین همت را به خرج داد تا این موضوع نهایی و تکمیل شود.

کمیجانی خاطرنشان کرد: سال ۹۹ سازمان برنامه بودجه و صندوق‌های بازنشستگی دست‌به‌دست هم دادند و بازنشستگان، کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی که جمعاً چیزی در حدود شش میلیون نفر می‌شوند موضوع همسان‌سازی حقوقشان انجام پذیرفت و از دو میلیون تومان تا ۸ میلیون تومان شامل افزایش حقوق شدند.

او در ادامه افزود: دولت با توجه به حکمی که در این رابطه در برنامه ششم توسعه آمده این موضوع را باید در مسیر قانونی قرار می‌داد. بر همین اساس هم دولت یک لایحه‌ای در این زمینه تدوین کرد و بعد از تصویب در هیئت دولت برای تبدیل‌شدن به قانون به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.

وی ضمن ابراز تأسف نسبت ‌به مطرح‌شدن مخالفت‌هایی با قانونی شدن این موضوع، گفت: نه بسیاری از کارشناسان این مخالفت‌ها را بجا می‌دانند و نه از آن مهم‌تر خود بازنشستگان چنین مخالفت‌هایی را می‌پذیرند. عدم پذیرشی که بسیار بجا هست آن‌هم در شرایطی که حقوق بسیاری دیگر در کشور شامل افزایش شده و به‌تناسب آن سبد معیشت خانوار بسیار بالا رفته و هیچ بحثی از افزایش تورم در آن برهه نبوده اما حالا که بحث افزایش حقوق بازنشستگان و از سوی دیگر رتبه‌بندی فرهنگیان در میان است بحث‌های ناروای این‌چنینی مطرح می‌شود بر سرانجام آن بهانه‌گیری صورت می‌گیرد.

کمیجانی خاطرنشان کرد: موضوع تورم طی سال‌های مختلف به دلایل دیگری ایجاد و تقویت‌شده است ولی بر اساس آن دریافتی بازنشستگان رشد پیدا نکرده و از همین رو این قشر به‌سختی روزگار سپری کرده‌اند. حالا که باید این روند تورمی را برای بازنشستگان جبران کنند و تورم جدید را هم در دریافتی‌هایشان لحاظ کنند این‌چنین برخی به تکاپو افتاده‌اند که چنین موضوعی صورت نپذیرد.

سال گذشته از پس ده‌ها و صدها ساعت جلسه متناوب میان مجموعه‌های مسئول صورت پذیرفت تا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صورت پذیرد اما حال رفتار عده‌ای سبب شده که بازنشستگان دغدغه دائمی شدن این موضوع را داشته باشند و تشویش بر سر این موضوع جامعه بازنشستگان را فراگرفته است.

دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در جمع بندی صحبت های خود گفت: در آخر باید به دو موضوع اصلی پرداخت؛ یک آن که به طور قطع بازنشستگان ۱۳ سال تورم های افسارگسیته را که هر سال افزایش یافته است را پشت سرگذاشته اند و حال با بی توجهی به دستمزدهای آنها در سال های اخیر در بدترین وضعیت موجود به سر می برند و این قضیه ای که دولت در حال حاضر در آن پیش قدم شده است و لایحه ای را به مجلس ارائه کرده است جبران تورم های گذشته است و اینکه در دولت های بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد بحث دیگری است.

دومین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که شروع کننده بحث همسان سازی ها مجلس بوده است؛ مجلس شورای اسلامی در قبل از عید با ۲۰۸ امضا طرحی را ارائه داده بود که دولت را مکلف کند تا همسان سازی را انجام دهد اما از آنجا که طرح ها بار مالی داشته است نمی توانستند بودجه لازم را تامین کنند و کار را پیش ببرند و در نتیجه ما بازنشستگان به دولت متوسل شدیم و جلساتی برگزار کردیم تا این لایحه آماده شد و فرستاده شد اما اینکه چرا عده ای با افزایش حقوق بازنشستگان مخالف اند صرفا فقط دلیل سیاسی دارد و دلایل دیگر را باید کنار گذاشت؛ ما خواهشمان این است که مجلسی ها بهانه ها را کنار بگذارند و بتوانند کمک کنند تا تمام بازنشستگان کشور به حق و حقوق خودشان برسند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها