|

(عکس) محمد مخبر گزینه اول معاون اولی رئیسی کیست؟+ بیوگرافی

به نظر می رسد محمد مخبر انتخاب نهایی ابراهیم رئیسی برای معاون اولی باشد

لینک کوتاه کپی شد

طبق اخبار رسیده، رئیس‌جمهور منتخب پس از رایزنی با همفکران وحامیان خود  محمد مخبر را برای این سمت در نظر گرفته است. محمد مخبر نیز در فعالیت‌های مقدماتی خود را آغاز کرده است.

محمد مخبر از سال ۱۳۸۶ بر کرسی ریاست ستاد اجرایی فرمان امام تکیه زده است.در رزومه او  معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان و ریاست هیئت مدیره بانک سینا و معاونت استانداری خوزستان نیز به چشم می‌خورد. او همچنین پیش از فعالیت در بنیاد، در سِمت معاون اجرایی و مدیر عامل شرکت مخابرات خوزستان و مدیر عامل شرکت مخابرات دزفول مشغول بوده‌است.

مخبر دو مدرک دکتری، شامل دکتری (و کارشناسی ارشد) حقوق بین‌الملل و دکتری رشته مدیریت را اخذ کرده است.

در سال ۲۰۱۰ میلادی، اتحادیه اروپا محمد مخبر را در لیست تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای  قرار داد، با این حال دو سال بعد نام او از این فهرست حذف شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در سال 2021 این مدیر ایرانی را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داد.

سایر گزینه های معاون اولی به جر محمد مخبر چه کسانی هستند؟

علاوه بر محمد مخبر که به نظر می رسد شانس بالایی برای معاون اولی رئیسی دارد دو گزینه دیگر هم مطزح هستند سعید جلیلی و علی نیکزاد، اما معاونت اولی به کدام یک از این افراد می‌رسد؟

سه پست برای سعید جلیلی

از همان زمانی که سعید جلیلی به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات ریاست جمهوری کناره گرفت، گمانه معاون اولی وی در دولت رئیسی قوت گرفت. بسیاری معتقد بودند چنین حمایتی، حتما باید با چنین پستی جبران شود.

اما نام سعید جلیلی همان زمان به‌عنوان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم هم مطرح می‌شد. به خصوص که سعید جلیلی در دولت محمود احمدی‌نژاد فرمان مذاکرات هسته‌ای را در دست داشت. اما برخی دیگر همان زمان می‌گفتند سعید جلیلی نه وزارت امور خارجه را می‌خواهد و نه معاون اولی دولت را.

او می‌خواهد به شورایعالی امنیت ملی برود. به خصوص که سعید جلیلی نامه انصراف خود از انتخابات را در سربرگ شورای‌عالی امنیت ملی نوشته بود و نه سربرگ ستاد انتخاباتی خود. به همین دلیل برخی می‌گفتند جلیلی با این کار تلویحا اعلام کرده که می‌خواهد در دولت جدید چه پستی بگیرد.

دو گزینه پیش روی علی نیکزاد

گزینه دیگر برای معاون اولی دولت رئیسی، علی نیکزاد است. نائب رئیس فعلی مجلس. نیکزاد هم در انتخابات سال ۹۶ و هم امسال، جزو اعضای کلیدی ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود. سال ۹۶ هم بسیاری می‌گفتند اگر رئیسی، پیروز شود، نیکزاد معاون اول او می‌شود.

اما پست دیگری هم برای نیکزاد وجود دارد؛ وزارت راه و شهرسازی. درست مانند سمت او در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد. ابراهیم رئیسی وعده داده که سالانه یک میلیون مسکن بسازد. کاری کاملا مرتبط با سابقه کاری علی نیکزاد در دولت محمود احمدی‌نژاد.

اما مساله این است که نزدیکی نیکزاد به رئیسی در حدی است که بسیاری بعید می‌دانند سهم او از کابینه سیزدهم، وزارت راه و شهرسازی باشد. از طرف دیگر، علی نیکزاد هم ثابت کرده اهل درجا زدن نیست. او در دولت اول احمدی‌نژاد استاندار اردبیل بود و بعد وزیر راه شد و بعد نائب رئیس مجلس. حالا احتمالا پله بعدی، معاون اولی دولت است.

با این تفاسیر همچنان باید منتظر ماند و دید چه کسی معاون اول ابراهیم رئیسی می‌شود. سعید جلیلی، علی نیکزاد، محمد مخبر؟ یا نه گزینه دیگری.

منبع: تجارت نیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • Artin ارسالی در

    با احترام به تمام این بزرگان ولی هیچکدام به عنوان معاون اول از نظر شایستگی و محبوبیت حتی نزدیک به سعید محمد هم نیستن

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها