|

کدام یک از نمایندگان مجلس با همسان سازی مخالف هستند؟

همسان سازی حقوق بازنشستگان

برای بازنشستگان بسیار عجیب است که چطور نمایندگان مجلس که قبلاً مدافع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و دائمی شدن آن بودند حالا مخالف آن هستند.

لینک کوتاه کپی شد

همیشه کارگران و بازنشستگان را به مرگ گرفته‌اند تا در نهایت به تب راضی شوند! این برخورد ناعادلانه مصادیق بسیار دارد که آخرین نمونه‌اش، نحوه تعامل مجلس با همسان‌سازی و لایحه دائمی شدن همسان‌سازی است.

در حالیکه کارگران شاغل و بازنشسته مدتهاست که به بند دوم و سوم، به خصوص بند سوم لایحه دائمی شدن همسان‌سازی آنجایی که می‌گوید "سازمان تامین اجتماعی موظف است با اعتبار داخلی خود و بدون دریافت بودجه جداگانه از بیت المال همسان‌سازی را اجرا کند"، اعتراض جدی دارند و بارها از نمایندگان مجلس درخواست کرده‌اند این بند را به نفع طبقه کارگر اصلاح کنند، حالا خبرهای ریز و درشتی از نمایندگان به گوش می‌رسد که قصد دارند در مسیر تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی، همان لایحه‌ای که ایرادات بسیار هم دارد سنگ‌اندازی کنند و آن را از دستور کار خارج سازند تا تعهد مالی برای دولت بعدی ایجاد نشود!

مخالفت سریالی با بازنشستگان و همسان‌سازی

برای بازنشستگان بسیار عجیب است که چطور نمایندگان مجلس که بدون تردید بایستی نمایندگان فرودست‌ترین طبقات مردم یعنی کارگران و بازنشستگان باشند، در کمتر از یک بهار و تابستان رنگ عوض کرده‌اند و ساز مخالف می‌زنند! آنها قبلاً مدافع همسان‌سازی و دائمی شدن آن بودند اما حالا به مخالفان سرسخت آن بدل شده‌اند.

 به گفته محمدعلی براتی (فعال صنفی بازنشستگان کردستان) آن نماینده‌ای که تنها از سر منافع جناحی حرف می‌زند و شعار می‌دهد، نماینده منِ بازنشسته نیست، سخنگوی یک جناح سیاسی است و اصلا عجیب نیست که با تغییر در فضای سیاسی کشور، رنگ عوض کند و ساز مخالف بزند!

روزهای گذشته، روزهای وارد آمدن فشار روحی بر بازنشستگان و رنگ عوض کردن نمایندگان مجلس بود. ابتدا در میانه تیرماه، الیاس نادران (نماینده مجلس) در یک برنامه زنده تلویزیونی در صداوسیما به تخطئه حقوق بازنشستگان پرداخت و گفت این حقوق تورم زاست و نباید همسان‌سازی دائمی شود. پشت بند آن، روزنامه کیهان در یادداشتی به امضای شریعتمداری، لایحه دائمی شدن همسان‌سازی را موجب ایجاد بار مالی و تعهد شدید برای دولت دانست و ادعا کرد این لایحه چندان عاقلانه و منطقی نیست. بازنشستگان به این اظهارات نادرست و ناعادلانه اعتراض کردند اما موجِ ساز مخالف زدن نمایندگان مجلس همینجا متوقف نشد.

بعد از نادران، نوبت به یک نماینده دیگر رسید؛ بیست و چهارم تیر ماه، مهدی طغیانی (یک نماینده دیگر مجلس شورا) در گفتگو با رسانه‌ها بیان کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید از طریق منابع خود صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی تامین شود نه از طریق منابع ناپایدار دولت!

رمزگشایی اظهارات طغیانی، ما را به همان داده‌های یادداشت کیهان و حرف‌های نادران می‌رساند؛ وقتی این نماینده می‌گوید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید از منابع داخلی خود صندوق‌ها تامین اعتبار شود و نه از طریق منابع ناپایدار دولت، معنایش این است که ما نمایندگان مجلس مخالف تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی و ایجاد تعهد برای دولت بعدی هستیم. معنایش این است که دولت قرار نیست هیچ وظیفه‌ای در قبال بازنشستگان کشور برعهده بگیرد؛ صندوق‌ها اگر پول داشتند همسان‌سازی را اجرا کنند و اگر نداشتند، بی‌خیال شوند و از صرافت آن بگذرند!

این مخالفت‌های سریالی با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، در کنار امضای ۲۰۸ نماینده همین مجلس پای دائمی شدن همسان‌سازی قبل از ۲۸ خرداد، معنایی جز رنگ عوض کردن به دلیل تغییر فضای سیاسی کشور ندارد و اکنون این نگرانی بسیار پررنگ است که از ۵۰ نماینده مجلس شورا امضا بگیرند و دائمی شدن همسان‌سازی را از دور خارج کنند! و این اتفاق چندان دور از انتظار نیست.

نمایندگانی که تا دیروز مدام داد حمایت از بازنشستگان سر می‌دادند و به دولت خرده می‌گرفتند که چرا بدهی‌های صندوق‌ها را نمی‌دهد و چرا به فکر معاش مستمری بگیران نیست، امروز فقط نگران دولت بعدی و تعهدات مالی آن هستند؛ جریان‌سازیِ مدام این روزها نیز می‌تواند پیش درآمدی باشد بر توقف کاملِ همسان سازی به دست همین نمایندگان.

منبع: ایلنا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    اینها خرشان از پل گذشته ! بازنشسته جان می کنه به درک

  • ناهید ارسالی در

    ننگ بر نمایندگان بوقلمون صفت خرتون از پل گذشت؟دیگه نیاز به رای مردم ندارین؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها