|

آموزش تنظیم رطوبت در گلخانه گوجه فرنگی

نگهداری از گوجه فرنگی میتواند در انتها سود زیادی داشته باشد اما به دلیل نگهداری نسبتا دشوار آن مسلما هر شخصی اقدام به پرورش آن نمیکند.

لینک کوتاه کپی شد

گوجه فرنگی یکی از پرمصرف ترین صیفی جات در ایران و خارج از ایران به شمار می رود. این گیاه دارای رنگ و شکل های متنوعی بوده و برای رشد به دما و رطوبت استانداردی نیاز دارد به همین دلیل یکی از فصل های خوب برای کاشت این گیاه، فصل های گرم سال مانند تابستان میباشد. در نظر داشته باشید که به دلیل اهمیت این گیاه در زندگی روزمره افراد بسیار زیادی وجود دارد که این گیاه را در محیط های گلخانه ای کشت میکنند اما به دلیل اینکه گوجه فرنگی رابطه مستقیمی با نور خورشید و رطوبت دارد نگهداری از آن دشوار بوده و نیازمند رعایت برخی از فاکتورها میباشد. به این نکته مهم توجه داشته باشید که رشد این گیاه در برخی از خاک ها مانند خاک های اسیدی هم امکان پذیر میباشد و این عامل باعث میشود تا هر شخصی با هر نوع خاکی میتواند اقدام به کاشت و پرورش گوجه فرنگی بپردازد. همانطور که گرما در رشد این گیاه تاثیر گذار میباشد وجود رطوبت نیز یک عامل و فاکتور مهم برای رشد گوجه فرنگی بشمار میرود.

image_8805f524da9bbab4681adce54c74a7ee8b7e0f7b

در نظر داشته باشید که یکی از عمده ترین مشکلات گلخانه ها تنظیم کردن دما و میزان رطوبت برای رشد گیاهان میباشد. نگهداری از گوجه فرنگی میتواند در انتها سود زیادی را برای فرد به ارمغان بیاورد اما به دلیل نگهداری نسبتا دشوار آن مسلما هر شخصی اقدام به پرورش آن نمیکند. ما در این مقاله که توسط اندیشه سبز به صورت کاملا تخصصی گردآوری شده است تصمیم داریم تا تمامی تکنیک های نگهداری از گوجه فرنگی و روش های تامین رطوبت و گرمای گلخانه گوجه فرنگی را برای شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

اهمیت رطوبت و گرما در گلخانه گوجه فرنگی

گوجه فرنگی در تمامی نقاط دنیا باید زمانی به صورت سنتی کشت شود که نور خورشید را به مدت 8 ساعت در طول روز دریافت کند به همین دلیل بهترین فصل برای کاشت گوجه فرنگی فصل های گرم سال یعنی تابستان میباشد. عدم یخ زدگی و داشتن رطوبت گیاه گوجه فرنگی در محیط های آزاد بستگی به شرایط آب و هوایی دارد ولی برای نگهداری از این گیاه در گلخانه ها باید به بهترین شکل دما و رطوبت برای گوجه فرنگی تامین شود و هیچ عامل بیرونی نمی تواند مانع از رشد گیاه شود.

در نظر داشته باشید امروزه به دلیل اینکه گلخانه ها محل خوبی برای رشد گیاهان به شمار میرود افراد زیادی محصولات کشاورزی خود را در محیط های گلخانه ای کاشت می کنند زیرا به دلیل شخصی سازی کردن دما و رطوبت و چندین عامل دیگر امکان کشت گیاه در طول 12 ماه امکان پذیر بوده و هیج محدودیتی وجود ندارد. به همین منظور کسب درامد از گلخانه ها در طول سایت بدون توقف انجام می گیرد ولی در کشاورزش سنتی برخی از فصل ها امکان کاشت و برداشت محصول وجود داشته و کشاورز باید در طول فصل های سرد عمل کشت را انجام ندهد و این به دلیل شرایط هوایی و دمایی می باشد که باعث ایجاد محدودیت میشود.

image_1b2d0f30b640787539f0ef94ae35cc5aa45352ac

میزان رطوبت در سالن پرورش گوجه فرنگی

تامین کردن رطوبت در محیط های بسته مانند گلخانه ها فقط توسط دستگاه رطوبت ساز امکان پذیر می باشد. این گونه از دستگاه ها با تبدیل کردن آب به بخار عمل تامین رطوبت محیط های متفاوت از جمله گلخانه ها را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند. رطوبت باعث تنفس تازه ریشه در خاک شده و این عامل میتواند در رشد یک گیاه تاثیر بسزایی داشته باشد. در نظر داشته باشید که آبیاری یکی از فاکتورهای رشد در گیاهان بوده و در این دوره و زمان هم به دلیل تبخیر  آب رطوبت محیط تامین میشود و ولی در محیط های کوچک که آبیاری توسط دست انجام میشود با استفاده از آبپاش و ... تامین میشود مسلما رطوبت محیط به خوبی تامین نشده و باید از دستگاه رطوبت ساز خانگی استفاده شود. این نوع دستگاه ها در ابعاد کوچکتری تولید میشود و برای رطوبت محیط های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد.

گوجه فرنگی نیازمند رطوبت معینی در زمان کاشت و تلقیح بوده و این نوع میزان باید به خوبی برای رشد گیاه تامین شود. به عنوان مثال برای رشد گوجه فرنگی در طول روز رطوبت محیط باید بین 70 تا 85 درصدو در طول شب این رطوبت بین 65 تا 75 درصد تنظیم شود. تامین کردن این میزان رطوبت با استفاده از برخی تجهیزات به راحتی انجام میگیرد. اما باید توجه داشته باشید که استاندارد بودن دستگاه از عوامل مهم بوده زیرا برخی از دستگاه ها به دلیل داشتن کارایی پایین عملا رطوبت محیط را به خوبی تامین نکرده و باعث اسیب به گلخانه میشوند.

بعد از رشد گیاه زمان تلقیح گوجه فرنگی فرا میرسد که در این هنگام ایده آل ترین رطوبت در طول روز 70 درصد و در طول شب بر اساس عدد دلخواه میباشد. عایق بودن محیط گلخانه گوجه فرنگی باعث میشود تا رطوبت در داخل گلخانه ثابت مانده و این میزان در طول شب هم در اختیار گیاه قرار بگیرد.

انواع رطوبت در گلخانه ها

به صورت کلی رطوبت به دو صورت تقسیم بندی میشودکه دارای تفاوت هایی هستند در نظر داشته باشید که تامین رطوبت به روش های مختلف توسط تجهیزات مدرن انجام میگیرد که به ترتیب :

رطوبت سرد

این نوع رطوبت با عمل پودر شدن آب انجام میگیرد و در محیط های گلخانه ، سالن های پرورش قارچ و ... مورد استفاده قرار میگیرد. در نظر داشته باشید که استفاده از این سیستم رطوبت ساز باعث کاهش دمای محیط گلخانه نیز میشود زیرا آب به پودر تبدیل شده و در محیط پخش میشود.  در نظر داشته باشید که محصولات متنوعی مانند رطویت ساز پروانه ای و یا رطوبت ساز التراسونیک برای تولید رطوبت سرد وجود دارد که بر اساس نوع گلخانه میتوان از انها در ظرفیت های متفاوت استفاده کرد.

رطوبت گرم

این نوع رطوبت ساز ها با عمل تبخیر آب تامین میشود.در نظر داشته باشید که تبخیر آب به دلیل گرم شدن آب به وجود می آید و در صورت استفاده از این نوع رطوت ساز ها در محیط های بسته باعث افزایش دمای محیط شده و رطوبت محیط را چندین برابر افزایش میدهد. استفاده از رطوبت گرم بیشتر در داخل دستگاه های جوجه کشی انجام میگیرد و در محیط های گلخانه ای مناسب نبوده زیرا گرمای حاصل از بخار آب باعث پژمرده شدن گیاهان شده و امکان رشد با راندمان پایین تری انجام میگیرد.

image_84107bb7683f893c9b139a663cee4af24c5f4d58

روش های تامین دما در گلخانه گوجه فرنگی

گوجه فرنگی هم مانند سایر گیاهان برای رشد به دمای معین و استانداردی نیاز دارد. در نظر داشته باشید که عدم تامین دما میتواند باعث یخ زدگی گیاهان شود که این مورد میتواند زیان بسیار زیادی برای پرورش دهنده به همراه داشته باشد. دمای گوجه فرنگی باید در 3 دوره به خوبی تامین شود که این 3 دوره به ترتیب از زمانه جوانه زدن تا برداشت بوده و دما باید به خوبی و با استفاده از تجهیزات مدرن و حرفه ای تامین شود.

دمای نگهداری و پرورش گوجه فرنگی در طول روز و شب متفاوت بوده  و باید برای پرورش آن برای جوانه زنی دمای محیط در روز روز بین 28 تا 29 درجه و در شب به حدودا 17 درجه باشدو به این نکته مهم توجه داشته باشید که کاهش و یا افزایش دمای یک درجه ای تاثیری زیادی در رشد گیاه نداشته و مسلما این مورد در کشاورزی سنتی نیز وجود دارد.

بعد از جوانه زنی مسلما زمان تشکیل میوه یا گوجه فرنگی آغاز میشود که در این دوره هم باید دما در شب به صورت ایده آل 18 درجه بوده و در طول روز بین 21 تا 25 درجه سانتی گراد باشد. در نظر داشته باشید که افزایش دما بالای 25 درجه میتواند باعث خرابی و فاسد شدن گوجه فرنگی شود. به این نکته مهم توجه داشته باشید که بعد از تشکیل میوه ها در بوته ی گوجه فرنگی مسلما حساس ترین زمان فرا میرسد. برای سرخ شدن و قرمز شدن گوجه ها بهتر است تا دما در طول روز و شب به خوبی تامین شود. سعی کنید در طول روز بین 21 تا 25 درجه و در طول شب دما را بین 15 تا 17 درجه نگهداری کنید تا گیاه رشد بهتری داشته باشد.

یکی دیگر از معیار های مهم در سالن های پرورش گوجه فرنگی روش های تولید دما میباشد. امروزه تجهیزات متنوعی برای تامین کردن دمای گلخانه ها وجود دارد که متاسفانه استفاده از هر محصولی مناسب گلخانه ها نبوده و باید سیستم مناسب برای گلخانه خریداری و در محیط های گلخانه ای نصب و راه اندازی شود. تا عمل تولید رطوبت به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

نتیجه گیری

رشد گوجه فرنگی نیازمند مراقب های ویزه ای میباشد. در نظر داشته باشید که هر چقدر دقت و نظارت بر روی محصول بیشتر باشد مسلما فروش ان در بازار به دلیل کیفیت بالا نیز افزایش پیدا میکند. فاکتور های متنوعی مانند نتوع خاک، نوع کشت، اسیدی بودن خاک و .... در رشد گیاه تاثیر گذار میباشد اما رطوبت به عنوان یک فاکتور مهم در پرورش گوجه فرنگی به شما میرود به همین منطور برای پرورش گوجه فرنگی در گلخانه استفاده از تجهیزاتی رطوبت ساز یک اقدام مهم و ضروری میباشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها