|

همه چیز درباره متناسب سازی و ترمیم حقوق بازنشستگان

متناسب سازی حقوق بازنشستگان

اگرچه در دو سال اخیر، اقدامات نسبتا مطلوبی برای بازنشستگان انجام شده است، اما هنوز حلقه‌های مفقوده متعدی وجود دارند که باید مرتفع شوند.

لینک کوتاه کپی شد

علی جهانی مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در یک گفت و گوی رادیویی, در رابطه با تکریم بازنشستگان اظهار کرد: برای این که نگاه جامعی به وضعیت بازنشستگان داشته باشیم باید گفت که ما تقریبا ۴ گروه بازنشستگی داریم که در حوزه‌های مختلفی تحت عنوان صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های خاص تعریف شده اند که جامعه آماری این افراد، به طور متغیر، بین ۶ تا ۶ میلیون و پانصد هزار نفر و افراد تبعی آن‌ها یعنی یک بازنشسته و افراد خانواده وی، نزدیک به ۲۰میلیون است.

به گزارش«شایانیوز»، وی بیان کرد: این افراد از فرمول ها، قالب و مدل‌های مختلف بازنشستگی و میزان مستمری‌ها برخوردار هستند و اولین نکته‌ای که در این میان می‌تواند توجه ما را جلب کند تا به آن اهمیت دهیم این است که اصولاً نظام بازنشستگی در کشور ما، از یک مدل خاص و تعریف شده بدست می‌آید که مبتنی بر شاخص‌هایی از دستمزد و کارکرد افراد و سال‌های سنوات آن‌ها است که شاید هنوز با نظام عادلانه‌ای فاصله دارد.

لزوم تشکیل یک سازمان بازنشستگی در کشور

جهانی تصریح کرد: نظام بازنشستگی همسان که بتواند این جامعه گسترده را تحت پوشش قرار دهد و به نیاز‌های همه جانبه آن‌ها پاسخ دهد یک ضرورتی است که به همین خاطر باید در کشور، یک سازمان بازنشستگی شکل بگیرد و همه حوزه‌ها را پوشش دهد.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گفت: در حوزه بازنشستگی کشور، باید یک نظام جامعی تعریف شود که هم فراگیری، هم جامعیت و هم کفایت داشته باشد و اگرچه حوزه‌های فوق مثل کشوری، لشکری و... از قواعد و چارچوب‌هایی برخوردار هستند و در بازنشستگی، از مدل‌هایی تبعیت می‌کنند، اما یک سیاست گذاری که بتواند در خدمات و معیشت و حمایت یک نظام بازنشستگی,  جامعیت داشته باشد، ضرورت است.

وی ادامه داد: ما در حوزه بازنشستگان تامین اجتماعی تقریبا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جامعه آماری داریم که بیش از ۶۰ درصد این جامعه آماری شامل بازنشستگان و مستمری بگیران کشور است و ما برای این که این سیاست گذاری تحقق پیدا کند و بتوانیم به نیاز بازنشستگان و مستمری بگیران پاسخ دهیم باید به چند نکته اشاره کنیم چرا که در حوزه تامین اجتماعی مشاهده کردیم که بازنشستگان و مستمری بگیران بازنشستگی نیازمند تغییر و رسیدن به یک سطحی هستند که بتواند وضعیت تورم و رشد قیمت‌ها را پاسخ دهد و زندگی بازنشستگان را ترمیم و تقویت کند.

طرح متناسب سازی؛ جهشی در حقوق بازنشستگان

جهانی بیان کرد: ما از سال ۹۸ و ۹۹ و سال جاری، طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کردیم که تقریبا به طور متوسط، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد یعنی حدودا تا دو برابر حقوق بازنشستگان متاثر از ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی ترمیم و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و ترمیم حقوق و مزایای آن‌ها انجام شد که این اقدام در سال‌های اخیر, جهشی در حقوق بازنشستگان را به وجود آورد.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: به طور مثال؛ مبلغ پرداختی سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۹۸, که معادل تقریبا ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود در سال جاری به ۱۷ هزار میلیارد رسید که این نشان می‌دهد در سازمان تامین اجتماعی، درمورد حقوق و مزایا و تقویت بنیه مالی و معیشتی و حمایتی  اتفاق‌های خوبی افتاده است.

در ادامه، محمود مرتضایی فرد مدیر کل فرهنگی اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری, در رابطه با دریافت خدمات بازنشستگان, اظهار کرد:صندوق بازنشستگی با مجموعه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود در تلاش است که بهترین خدمت را برای بازنشستگان ارائه کند، اما به هر حال همان طور که مستحضر هستید هم منابع محدود است و هم حقوق را صرفا صندوق بازنشستگی تعیین نمی‌کند چرا که  به طور مشخص، بخشی از قوانین حقوق, اصلا در اختیار صندوق نیست و بخشی از منابع را هم دولت تعیین می‌کند.

 وی گفت: بخش فنی صندوق بازنشستگی، حقوق بازنشستگان را تامین اعتیار و پرداخت می‌کند و از طرفی, ما در حوزه فرهنگی اجتماعی تلاش می‌کنیم از طریق طرح‌هایی که می‌توانند باعث افزایش قدرت خرید بازنشستگان شود، بخشی از نیاز‌های این گروه را تامین کنیم.

مدیر کل فرهنگی اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: در دوره جدید مدیریتی, صندوق تلاش کرد که چند برنامه را انجام دهد و تاکید مدیرعامل صندوق بر این بود که بخش های متناسب سازی حقوق پیگیری شود اما این بدان معنا نیست که توجه به این نیاز مهم اقتصادی, باعث شود که توجه به بخش های دیگر صندوق و به ویژه, نیازهای اساسی حوزه اجتماعی و دیگر حوزه های مورد نیاز بازنشستگان غافل شود. بر همین اساس, چند اتفاق در صندوق, در بخش های بیمه تکمیلی و همچنین بخش های فرهنگی اجتماعی و رفاهی انجام شد.

مرتضایی فرد گفت: بیمه تکمیلی صندوق تا پایان سال ۹۸ تقریبا به گونه ای بود که اگر بخواهیم با سال ۹۹مقایسه کنیم باید بگوییم که حداقل, خدمات بیمه تکمیلی صندوق دو برابر افزایش پیدا کرد و در طول دوره قرارداد هم خدمات جدیدتری به این بیمه تکمیلی اضافه شد و حتی در طول دوره قرارداد با توجه به گسترش بیماری کرونا, صندوق برای این که بازنشستگان بتوانند خدمات را راحت تر دریافت کنند تلاش کرد از طریق یکی از استارتاپ هایی که متعلق به صندوق بود خدمات درمانی در منزل را برای آن ها ایجاد کند. بدین صورت که بازنشستگان, این امکان را پیدا کردند که خدمات پزشکی و حتی خدماتی مانند نوار قلب, بینایی سنجی, شنوایی سنجی, تزریقات و تست بیماری کرونا را تا مبلغ ۵۰۰هزارتومان به صورت رایگان دریافت کنند.

وی افزود: خوشبختانه در دوره مدیریت جدید صندوق و بر اساس آن چه که آمارها نشان می دهند شرکت های زیان ده صندوق منحل شدند که البته صندوق هم برای انحلال آن ها متحمل هزینه هایی شد  اما با افتخار می توانیم بگوییم که امروز ۹۰درصد شرکت های صندوق, شرکت های سودآور هستند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها