|

زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان (۱۹ مرداد ۱۴۰۰)

مصطفی سالاری، مدیرعامل تامین اجتماعی درباره زمان پرداخت مابه‌التفاوت مطالبات بازنشستگان این سازمان در ارتباط با فروردین‌ماه امسال توضیح داد.

لینک کوتاه کپی شد

مصطفی سالاری در نشست خبری دیروز خود با اشاره به سامانه نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیک اظهار کرد: این سامانه به عنوان بزرگترین طرح دیجیتال کشور به منظور حذف کاغذ و صدور دفترچه آغاز الکترونیک برای یکایک شهروندان و جلوگیری از تجویز‌های پزشکی و دارویی مضاعف و تکراری، دارای تداخل، مضر و غیرضروری و مدیریت بهینه منابع در حوزه سلامت و برداشتن گام‌های بلند در مسیر درمان رایگان پایه از ۱۸ ماه پیش توسط سازمان تأمین اجتماعی شروع و در اول اسفند ۹۹ به توقف صدور و تحویل دفترچه کاغذی منتهی شد.

وی گفت: هم اکنون امکان نسخه‌نویسی و نسخه پیچی در تمام مراکز درمانی کشور اعم از بیمارستانها، درمانگاه‌ها مطب‌ها داروخانه‌ها و مراکز تصویربرداری، فیزوتراپی و آزمایشگاه به دو شیوه مختلف در سامانه آن مراکز و یا در سامانه مراکز به وسیله سازمان فراهم و غالبا در حال استفاده است و اکنون بین ۸۰ تا ۹۰ درصد نسخه به صورت الکترونیکی تزریق می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: در ارتباط با درمان رایگان ۴۵ میلیون نفر بیمه شده سازمان ۳ طرح مهم برای کاهش هزینه درمان از سوی سازمان برنامه‌ریزی شده و تأمین منابع لازم در حال اجراست که از آن جمله می‌توان به درمان رایگان تمام بیمه شدگان سالمند ۶۵ ساله و بالاتر، درمان رایگان (بستری) تمام بیمه شدگان بدون لحاظ شروط سنی در بیمارستان‌های دولتی تمام شهرستان‌های فاقد بیمارستان ملکی سازمان و همچنین درمان رایگان و بعضاً نزدیک به رایگان بیمه شدگان بیمار‌های صعب‌العلاج، خاص و مزمن در قالب ۱۰۰ درصد و ۹۵ درصد یا ۹۰ درصد اعم از ویزیت، دارو، شیمی‌درمانی، تصویرداری، آزمایشگاه و... در مقابل نظام ارجاع داخلی اشاره کرد.

وی در ادامه به طرح سطح‌بندی مراکز و خدمات درمانی این سازمان اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق عدالت و رفع تبعیض در ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان سراسر کشور، علاوه بر اجرای بند‌های یک و دو نسبت به سطح‌بندی مراکز خدمات درمانی در سطح کشور وسعت و دسترسی و فعلی و خدمات درمانی و برنامه‌ریزی اقداماتی از جمله احداث درمانگاه برای تمام شهرستان‌های دارای ۲۰ هزار نفر جمعیت بیمه شده و همچنین پیش‌بینی احداث درمانگاه بیمارستانی در محل ورودی و خارج از بخش بستری بیمارستان‌ها برای ۲۶ بیمارستان ملکی سازمان در ۲۶ شهرستان انجام شده است.

سالاری افزود: یکی دیگر از اقداماتی که توسط سازمان تأمین اجتماعی انجام شده تسویه بدهی‌های انباشته شده مراکز درمانی است به طوری که از ابتدای تیر ۹۸ بدهی سازمان شامل ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به مراکز درمانی سراسر کشور و ۲۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها غالباً بانک رفاه بوده که در همین راستا اقداماتی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به تسویه بدهی ۱۶۰۰۰ میلیارد تومانی به مراکز درمانی اشاره کرد به نحوی که علاوه بر پرداخت کارکرد جاری مراکز درمانی در تاریخ اول اسفند ۹۸ بدهی سازمان به تمام مراکز درمانی کشور صفر شده و اکنون مطالبات کارکرد و مطالبات مراکز درماین کشور اعم از الکترونیک و غیرالکترونیک تا پایان سال ۹۹ کاملا تسوبه شده است و صددرصد مطالبات کارکرد مبتنی بر نسخه الکترونیک در سال ۱۴۰۰ پرداخت شده است.

وی در ادامه نشست خبری به اجرای طرح ۳۰۷۰ و اجرای این طرح با هدف کاهش ۷۰ میلیون مورد مراجعه در طول سال به شعب و کارگزاری تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: این طر ح از اواسط ۹۷ شروع و هر هفته در دوشنبه‌های دیجیتال بالغ بر ۳۰ خدمت رونمایی شد و ۲۵ اسفند ۹۹ مجموع ۳۰ خدمت تکمیل شد و در پایان تیرماه ۱۴۰۰ بازبینی مجدد فرآیند ۳۰ خدمت انجام شده است. اکنون کاهش حدود ۷۰ درصدی مراجعات موفق شده است و با ادامه این طرح ۱۰ طرح دیگر برای تحقق کاهش ۸۰ درصدی مراجعات در قالب طرح ۴۰۸۰ می‌تواند گامی دیگر در مسیر حذف قریب به کامل مراجعات حضوری باشد.

سالاری به اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: متوسط حقوق دریافتی بازنشستگان در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۹۸ ظرف ۱۴ ماه حدود ۲.۵ برابر شده و مجموع پرداختی سازمان بابت حقوق مستمری حدود ۳۵۰۰ بازنشسته از حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در اسفند ۹۸ به ماهیانه حدود ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. براساس اقدامات انجام شده و تامین منابعی که در نظر گرفته شده است، تا ۳ سال آینده مشکلی در رابطه با طرح متناسب‌سازی وجود ندارد.

مدیرعامل تأمین اجتماعی ادامه داد: وصول مطالبات سازمان از دولت موضوع دیگری است که پیگیری شد و در ۱۸ ماه اخیر با مساعدت بی‌سابقه دولت رقم این وصولی به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که در مرداد ۱۴۰۰ واگذاری معادل ۶۹ هزار ملیارد تومان سهام دولت در شرکت‌ها انجام شده است. همچنین در سال ۹۹ واگذاری معادل ۳۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سهام دولت در شرکت‌ها صورت گرفته است.

وی همچنین به راه‌اندازی مرکز ارتباطات و نظارت مردمی توسط سازمان اشاره کرد و گفت: سامانه ۱۴۲۰ به عنوان مرکز پاسخگوی شبانه‌روزی سازمان فعال و آماده دریافت شکایات و انتقادات و وصول پیشنهاد شهروندان با ۱۳۰ نفر اپراتور راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل تأمین اجتماعی اضافه کرد: در راستای ارتقای سایر خدمات به بیمه شدگان و بازنشستگان نیز اقداماتی از جمله افزایش ۱۰ برابری پرداخت کمک هزینه (اروتز و پروتز) تأمین ۳۰۰ نوع وسیله کمک پزشکی نظیر ویلچر، عینک، سمعک، واکر و... به بیمه‌شدگان، افزایش مجموعه تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان از ۱۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ و ۲۶۰۰ میلیارد تومان در سال جاری، افزایش ۷ برابری سهم سازمان در پرداخت حق بیمه سقف پوشش بیمه تکمیلی مستمری‌بگیران سازمان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ و ادامه روند اشاره شده در سال ۱۴۰۰ صورت گرفته است.

وی با اشاره به پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین ماه بازنشستگان خاطرنشان کرد: در همین ارتباط باید شستا به تعهدات خود عمل کند و همچنین بخشی از این منابع از انتقال سهام انجام خواهد شد که امیدواریم با توجه به مصوبه هیئت امنای تأمین اجتماعی و مساعدت وزیر رفاه این اتفاق هر چه زودتر تا شهریور انجام شود. اگر بدعهدی هم بشود ما از طرق مختلف این منابع را تأمین و مابه‌التفاوت حقوق فروردین ماه بازنشستگان را پرداخت خواهیم کرد.

سالاری در رابطه با حذف کامل دفترچه تأمین اجتماعی گفت: این آمادگی در سازمان وجود دارد و در صورتی که مراکز درمانی همکاری کنند ما این مسئله را عملیاتی خواهیم کرد؛ البته مراکز درمانی خصوصی مساعدت و همکاری خوبی را داشته‌اند و براساس صورتجلسه دو هفته پیش قرار شد وزارت بهداشت طی بازه زمانی دو هفته حذف کامل دفترچه را در مراکز درمانی انجام دهد که البته احتمال دارد این مسئله به دلیل موج پنجم کرونا به تعویق افتاده باشد که امیدواریم این مسئله از سوی مسئولان وزارت بهداشت عملیاتی شود.

مدیرعامل تامین اجتماعی در ادامه در خصوص آخرین رقم مطالبات تأمین اجتماعی از دولت گفت: براساس گزارشاتی که داشته‌ایم بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان میزان مطالبات تامین اجتماعی از دولت است که البته ادعای ما است و شاید تفاوت‌هایی باشد.

وی همچنین از کاهش شکایات بیمه‌شدگان از تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: امیدواریم خدمات خوبی در ادامه به بیمه شدگان ارائه شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    دست مازیرسنگ آقامصطفی سالاری هست وهیچ هیچ هیچ کاری نمیتوانیم بکنیم بجزدعابرای سلامتی مصطفی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها