|

ماجرای عدم پرداخت فوق‌العاده ویژه معلمان چه بود؟

 فوق‌العاده ویژه معلمان

در روزهای آخر کار دولت دوازدهم اعمال فوق العاده ویژه معلمان تصویب شد اما حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت جدید با آن مخالف است.

لینک کوتاه کپی شد

 بر اساس موافقت دولت روحانی با اعمال فوق‌العاده ویژه معلمان و ابلاغ آن توسط سازمان برنامه و بودجه، قرار بود اعمال فوق‌العاده ویژه طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان براساس بند ۱۰ ماده ۴۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، با توجه به مصوبه‌ شماره‌ ۱۳۸۰۹۱ /ت ۵۰۰۰۰ه تاریخ ۹۳/۱۱/۱۵ هیأت وزیران به میزان حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۷ درصدی با رعایت مفاد این مصوبه و ترتیبات مندرج در جزء (۵) بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۰۰ کل کشور و سایر قوانین و مقررات مربوط به آن، از ابتدای سال جاری در سقف اعتبارات مصوب پرداخت شود.

به گزارش «شایانیوز»، در همین راستا انصاف نیوز نوشته، وزارت آموزش و پرورش با صدور احکام معلمان درصدد پرداخت این افزایش همراه با حقوق مرداد بود، اما خبر‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه سیدمسعود میرکاظمی، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه، با پرداخت آن مخالفت کرده و به آموزش و پرورش دستور داده شده است که احکام صادره را اصلاح کند تا مجوز پرداخت حقوق مرداد معلمان صادر شود.

 اولین ضربه معیشتی به معلمان در دولت جدید

اسکان نیوز هم در این مورد نوشته بود که اولین ضربه معیشتی به معلمان در دولت جدید زده شد؛ دولت رئیسی از افزایش حقوق معلمان جلوگیری کرد. بر اساس این خبر، میرکاظمی، با پرداخت فوق‌العاده ویژه مخالفت کرده و به آموزش و پرورش دستور داده شده است که احکام صادره را اصلاح کند.

بعد از اعلام این خبر روز چهارشنبه ناصر سلیمانزاده، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت که اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غیر رسمی، گمانه زنی‌هایی بیش نبوده و فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است. پیام‌های ارسالی تحت عناوین مختلف، مورد تأیید نبوده و هیچ محدودیت و ممانعتی از سوی مراجع نظارتی و دیوان محاسبات کشور درباره اعمال فوق العاده ویژه معلمان وجود نداشته است.

به گفته او، پیگیری‌های لازم به منظور رفع ابهامات اجرای احکام جدید در حال انجام است و به محض حصول نتیجه در اسرع وقت از طریق مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اطلاع رسانی و پس از رفع ابهامات، مابه‌التفاوت حقوق همکاران محاسبه و به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

اما محمدرضا نیک‌نژاد، فعال صنفی و معلم درباره توضیح ماجرا به جامعه ۲۴ می‌گوید: معمولا حقوق معلمان و بازنشستگان فرهنگی طی روزهای ۲۸، ۲۹ و نهایتا ۳۰ ام پرداخت می‌شود. این یک روال معمولی است و خیلی به ندرت پیش آمده که پرداخت حقوق به اوایل ماه بعد بیافتد؛ غیر از فروردین‌ ماه که می‌خواهند حقوق جدید با بودجه جدید بدهند یا اسفند ماه که زودتر می‌دهند، اما ندیدیم که تیر ماه یا مرداد ماه این اتفاق بیفتد و کمی عجیب و غریب است و خیلی پرسش برانگیز شده بود.

مخالفت رئیس سازمان برنامه با افزایش حقوق معلمان

او ادامه می‌دهد: فضای معلمان تا ۳۱ هم آرام بود و پس از آن ولوله‌ای بین معلمان رخ داد. شخصا که پیگیری کردم گفتند رئیس سازمان برنامه و بودجه جدید یعنی آقای میرکاظمی با افزایش حقوق مشکل داشته و دلیل آن هم اختلاف نظری بوده که در دولت‌ها وجود داشته است. یعنی موقعی که دولت دوازدهم در حال رفتن بود در یک رقابت سیاسی که ریشه‌اش خیلی معلوم نیست این فوق العاده ویژه را اعمال می‌کند و مدام قول می‌دهد مرداد ماه این فوق العاده پرداخت می‌شود. البته این فوق العاده عدد قابل ملاحظه‌ای نیست.

با اعمال فوق العاده ویژه بین 300 تا 700 هزار تومان

مسئولان دولتی اعلام کردند خط فقر در ایران ۱۰ میلیون تومان است، اما عموما میانگین دریافتی معلمان زیر شش میلیون تومان است. البته معلمی داریم که بر اساس سابقه‌اش بیش از ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد همزمان معلمی هم سه میلیون تومان می‌گیرد، اما عددی که اضافه شده مابین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

این معلم باسابقه آموزش و پرورش اظهار می‌کند: سازمان برنامه و بودجه این موضوع را زرنگی دولت قبل می‌داند و می‌خواهد زیر بارش نرود. به آموزش و پرورش اعلام کرده نمی‌خواهد این فوق العاده شغل را بدهد و آن‌ها هم گفتند ما حکم‌ها را زدیم آن هم سه هفته پیش. برای مثال در حکم من که ۲۹ سال سابقه دارم ۵۵۰ هزار تومان افزایش حقوق اعمال شده است البته وقتی وارد فیش شود کسری‌های دیگری هم دارد. با این وجود خیلی از همکاران که گلایه داشته و می‌گفتند روی مبلغ فوق حساب کردیم. چون حقوق در کل چندان زیاد نیست چنین اعدادی می‌آید و زود برایش فکری می‌کنند.

گروکشی رئیس سازمان برنامه و بودجه

نیک‌نژاد تاکید می‌کند: به هر حال آقای میرکاظمی مقاومت کرده و یک گروگانگیری می‌شود. می‌گوید تا حکم‌ها به روال سابق برنگردد من حقوق نمی‌دهم. این موضوعات شنیده‌های من از درون وزارتخانه است. فعلا حقوق‌ها با همان حکم‌های گذشته یعنی پیش از افزایش‌ها پرداخت شده است. گویا فعلا در گفت و گویی هستند که به مصالحه برسند و این‌ها پرداخت شود، چون معلمان زیربار غیر از آن نمی‌روند.

این کارشناس آموزش و پرورش اظهار می‌کند: معلمان با توجه به شغل، سطح و تعلقشان به طبقه اجتماعی متوسط ارتباط‌شان با فضای مجازی خیلی خوب بوده و چندین سال است که نسبتا مطلوب از این فضا برای مطالبات صنفی و حرفه آموزشی‌شان استفاده کرده و می‌کنند. من مطمئنم رئیس برنامه و بودجه اگر همچنان بخواهد بر این داستان پافشاری کند قطعا برای دولتی که اولین قدم هایش را بر می‌دارد پیامد‌های منفی خواهد داشت، بالاخره یک میلیون معلم داریم.

او می‌گوید: چندین سال است که معلمان از دریافتی‌هایشان و بی‌توجهی‌هایی که در این دو دهه گذشته نسبت به آن‌ها صورت گرفته گلایه مندند و به تجربه می‌گویم چنین حرکت‌هایی پیامد‌های شکننده‌ای برای کسانی که این کار را می‌کنند دارد و ضربه‌اش را هم می‌بینند. اگر دولت لجاجت کند بالاخره معلمان هم راهکار‌های خودشان را دارند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • توکل ارسالی در

    خیلی جالبه هنوز دولت جدید کارشو شروع نکرده ،افتاده رو دنده ی لج با دولت قبلی اقای میرکاظمی وزیر مثلا محترم شما اگه بی کفایتی در دولت قبل دیدی انتظار داریم روند رو به سمت بهبودی ببری نه ایتکه صرفا مسائل رو شخصی کنی وخصومتی
    شما با یک میلیون معلمی روبه رو هستی که به شدت دنبال وخواهان احقاق حقوقشان هستن

  • azad ارسالی در

    سکوتم از رضایت نیست دلم اهل شکایت نیست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها