|

چرا رتبه بندی معلمان در اولویت نیست؟

«در حال حاضر دو خواسته دردست پیگیری داریم؛ پرداخت فوق‌العاده ویژه که در فیش مرداد ماه بازنگری شده ظاهر شده بود و اجرای رتبه‌بندی.»

لینک کوتاه کپی شد
2

به گزارش «شایانیوز» به نقل از ایلنا، افشار نجف‌زاده ( نماینده معلمان) اظهارکرد: «از سخنان رئیس‌جمهوری جدید برمی‌آید که اولویت دولت سیزدهم حفظ جان مردم در برابر کرونا و تامین نیازهای اولیه آن‌هاست و آموزش و پرورش در اولویت نیست. به نظر می‌رسد که رتبه‌ بندی معلمان در این دولت مسکوت بماند.

سرانجام فوق العاده ویژه معلمان چه می شود؟

متاسفانه در دولت آقای روحانی به وزارتخانه و شخص آقای الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه هشدار دادیم که اگر کوتاهی کنند، مجلس را تحت فشار نگذارند و با نمایندگان هماهنگ نشوند، دیگر نمی‌توانیم در دولت بعدی کاری از پیش ببریم؛ چراکه دولت جدید و مجلس با هم هماهنگ هستند. به هر صورت آن زمان همکاران ما در آموزش و پرورش کوتاهی کردند و وارد رایزنی نشدند.»

حذف دستور پرداخت فوق‌العاده ویژه؟

وی افزود: «درحال‌حاضر دو خواسته در دست پیگیری داریم؛ یعنی پرداخت فوق‌العاده ویژه که در فیش مرداد ماه بر اساس احکام بازنگری شده ظاهر شده بود و اجرای رتبه‌بندی. سایر دستگاه‌ها فوق العاده ویژه را از ۱ فروردین ماه اعمال کردند. فوق العاده ویژه معلمان را هم خزانه باید پرداخت می‌کرد اما آقای میرکاظمی، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه، با این استدلال که باید اشکالات قانونی آن برطرف شود و بعد کار پرداخت‌ها آغاز شود، موضوع را از دستور کار خارج کرد؛ البته آقای نوبخت تمام امور مربوط به پرداخت فوق‌العاده ویژه را انجام داده بود و به نظر مشکل قانونی وجود ندارد و خزانه باید پرداخت‌ها را انجام می‌داد؛ به‌ویژه اینکه فوق‌العاده ویژه برای هر معلم رقم محدودی است. به طور متوسط به حدود ۱ میلیون معلم ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود؛ البته کسانی که در مرتبه مدیر یا معاونت قرار دارند، به طور متوسط ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. فوق‌العاده ویژه را معلمانی دریافت می‌کنند که در رتبه‌های ۱ تا ۵ قرار دارند.»

درخواست اجرای رتبه‌بندی بر اساس سند ۹۲

نماینده معلمان با بیان اینکه «۳۰۰ هزار تومان افزایش حقوق گرهی از کار معلمان باز نمی‌کند»، گفت: «در نتیجه معلمان خواهان اجرای رتبه‌ بندی معلمان هستند که یک بودجه‌ی ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای آن تعیین شده است و لایحه آن هم توسط دولت دوازدهم به مجلس ارسال شده بود. بر این اساس، خواهان اجرای رتبه‌بندی بر اساس سند سال ۹۲ هستیم. به هر شکل مجلس تصویب نهایی این لایحه را از دستور کار خود خارج کرده است؛ در حالی که رتبه‌ ها از ۱ تا ۵ مشخص است و کار ما برای تعیین اینکه هر معلم در چه رتبه‌ای قرار دارد، راحت شده است. اگر رتبه‌بندی آنگونه که در سند سال ۹۲ تبیین شده اجرا شود، به طور متوسط به حقوق هر معلم حدود ۲ میلیون تومان افزوده می‌شود که این خیلی تاثیرگذارتر از افزایش ۳۰۰ هزار تومانی فوق‌العاده ویژه است. ظاهرا استدلال مجلس این است که اینگونه که دولت دوازدهم در روزهای آخر کار خود، لایحه آورده رتبه‌بندی قابلیت اجرا ندارد.»

نجف‌زاده با اشاره به درخواست وزارت آموزش و پرورش از معلمان برای به تاخیر انداختن زمان بازنشستگی به منظور بهره‌مندی از مزایای فوق‌العاده ویژه و رتبه‌ بندی، گفت: «معلمانی که در شرف بازنشستگی هستند، تمایلی به ادامه کار ندارند؛ چراکه پس از بازنشستگی با اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از افزایش حقوق خود بهره‌مند می‌شوند. مشکل آموزش و پرورش کمبود نیرو است و اصلا ربطی به عقب ماندن معلمان در شرف بازنشستگی از افزایش حقوق ناشی از اجرای رتبه‌بندی ندارد. این وزاتخانه ترجیح می‌دهد به جای استخدام نیرو، نیروهای قدیمی در شرف بازنشستگی را نگه دارد تا بار مالی استخدام نیروهای جدید را بر دوش نکشد. تا ۳ سال آینده، تعدادی زیادی از معلمان بازنشسته می‌شوند و آموزش و پرورش اینگونه اوضاع را مدیریت می‌کند اما همکاران ما رغبتی به ماندن ندارند.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها