|

شخصیت شناسی افراد از روی چهره؛ روشی علمی یا تصوری غلط؟

Face personality shayanews

در تعریف دقیق چهره خوانی آمده؛ روشی که می توان با کمک آن تنها از طریق نگاه کردن به صورت اشخاص، به خصوصیات اخلاقی و شخصیتی آنها پی برد.

لینک کوتاه کپی شد
شایانیوز- تاکنون چندبار در اولین ملاقات با افراد توانسته‌اید از چهره آنها به شخصیت‌شان پی ببرید؟ اصلا در دنیای اطراف خود به دنبال کشف اسرار نهفته در چهره افراد هستید؟ قصد رمزگشایی دارید؟ باید بدانید شخصیت شناسی افراد از روی چهره یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مباحثی‌ست که در رشته روانشناسی به آن پرداخته می‌شود. اما آیا این مسئله حقیقت دارد؟ به راستی می توان تنها با نگاه کردن به صورت، شخصیت‌ شناسی کامل و دقیقی انجام داد؟ 
 
به نظر مطلوب می‌آید که با چنین علمی آشنا شوید. اما مسئله مهم این روزها، واقعیت داشتن و یا نداشتن این موضوع است! از همین‌رو قصد داریم در ادامه این مقاله به طور مفصل در رابطه با شخصیت شناسی افراد از روی چهره صحبت کنیم و به درست و غلط بودن آن پی ببریم! پس همراه ما باشید.  
 

مروری کوتاه بر چهره خوانی

کمی به کلمه «چهره خوانی» توجه کنید. چه چیزی در ذهنتان نقش می‌بندد؟ مسلما تشخیص حالات فرد اولین چیزی‌ست که به ذهن می‌آید... در تعریف دقیق چهره خوانی آمده؛ روشی که می توان با کمک آن تنها از طریق نگاه کردن به صورت اشخاص، به خصوصیات اخلاقی و شخصیتی آنها پی برد. 
 
چه بسا که از این روش در اعصار مختلف استفاده شده و چه بسیار افرادی که از این طریق کسب درآمد نیز کرده‌اند. اما موضوع دقیقا همینجاست؛ هرکسی نمیتواند به این علم واقف شود. 
 
در قرون متمادی، بشر همواره در تلاش بوده تا از طریق پیوند زدن خصوصیت‌های افراد با ویژگی های شخصیتی، به افکار و درون آنها رسوخ کند. حتی امروزه با گذشت سال‌ها از ظهور علم چهره خوانی و شخصیت شناسی، شاخه‌های آن به حدی گسترش یافته که برخی معتقدند از روی خطوط روی پیشناسی میتوان به درون آدمی پی برد. حتی علم جمجمه خوانی یا همان فرنولوژی نیز وجود دارد که همگی در این راستا مورد استفاده قرار میگیرند. 
 
اما با این حال بسیاری از دانشمندان آن را شبه علوم نامیده و بهای زیادی به آن نمی‌دهند. هر چند که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شاخه‌های رشته روانشناسی شناخته می‌شود. در آموزش روانشناسی همواره تلاش می‌شود تا شما شخصیت خود و همان چیزی که شما را به فردی که الان هستید تبدیل کرده و بر همه چیز از روابط تا سبک زندگی تاثیر میگذارد را کشف کنید. 
 
اما این شخصیت چیست که تا این اندازه همه به شناخت آن تاکید دارند؟ بیایید در این خصوص کمی بیشتر بدانیم! 
 
شخصیت شناسی از روی چهره

شخصیت و شخصیت شناسی چیست؟

تاکنون به این فکر کرده‌اید؛ چه چیزی باعث شده تا به کسی که هم‌اکنون هستید تبدیل شوید؟ مطمئنا عوامل زیادی دخیل بوده که از جمله میتوان به تربیت، ژنتیک و البته تجربه‌های زندگی اشاره کرد. به عقیده روانشناسان آن چیزی که واقعا ما را منحصر به فرد می‌کند، الگوهای کاملا مشخصی از احساسات، افکار و رفتارهاست.
 
در حال حاضر هیچ تعریف مشخصی از شخصیت بیان نشده اما میتوان گفت؛ منظور از شخصیت همان چیزی‌ست که از درون فرد نشات میگیرد و در طول زندگی به ثبات میرسد. اگر به فکر شناسایی شخصیت خود هستید، میتوانید به بخش تست شخصیت شناسی سایت فرادرس سری بزنید. تست MBTI کاملا آنلاین، جامع و رایگان بوده و به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع و کامل‌تری درباره خودتان بدست آورید که این مسئله تاثیر قابل توجهی هم در وضعیت سلامت روان دارد. 
 
با درک شخصیت، روانشناسان می توانند پاسخ افراد در موقعیت های خاص و انواع چیزهایی که برایشان ارجح و ارزشمند است را پیش‌بینی کنند. 
 
اما شخصیت شناسی افراد از روی چهره امکانپذیر است؟ کدام یک از بخش های شخصیتی از طریق حالات چهره نمایان می شوند؟ در ادامه توضیحاتی را شرح خواهیم داد.
 
شخصیت شناسی از روی چهره
 

آموزش هایی برای روانشناسی شخصیت

متخصصان عقیده دارند که شخصیت شناسی افراد از روی چهره کمک می‌کند تا روابط اجتماعی و عاطفی خود را ارتقا ببخشید و با افراد بیشتری سازگاری داشته باشید. حتی شخصیت شناسی از روی چهره یا همان چهره خوانی، واکنش افراد را در موقعیت های مختلف، قابل پیش بینی می کند. اما در آموزش روانشناسی و شخصیت شناسی، چگونه این امر محقق می شود؟
 
در آموزش روانشناسی شخصیت به شما آموزش داده می‌شود که میتوان از روی اجزای مختلف صورت، به برخی از ویژگی‌های شخصیتی افراد پی برد. به عنوان مثال؛ 
 

شخصیت شناسی از روی چشم

چشم ها از جمله مهم‌ترین نوع روانشناسی شخصیتی به حساب می‌آید که به هیچ عنوان آسان نیست! اما کافیست اندکی مهارت در آن بدست آورید، آنچنان نتایجی بدست خواهید آورد که متعجب خواهید شد. 

درواقع اندازه چشم ها و حتی کشیدگی آنها میتواند اطلاعاتی را در خصوص قدرت تفکر و خلاقیت فرد مقابل در اختیار شما قرار دهد. چشمان فرورفته نیز حاکی از وجود بیماری مالیخولیایی در افراد است. فرورفتگی حدقه چشمان نیز نشان از متفکر بودن افراد دارد. 

 
در این میان اما چشمان خیره و درشت نشانه ای از فرد جاه طلب بوده و چشمان خمارآلود؛ فردی خجالتی و بدگمان را به شما نشان می دهد. معمولا افرادی با چشمان بزرگ و کشیده، از حافظه خوبی برخوردارند و با ایده های مطلوب خود، همواره در دسته افراد پرحرف قرار می گیرند. 
 
اهمیت چشم ها در شخصیت شناسی
 
چشمان کشیده نیز می تواند اعتماد به نفس بالای افراد را به شما یادآورد شود.
 
به خاطر بسپارید؛ چشم ها قدرتمندتر از آن چیزی هستند که فکر می کند و به راحتی میتوانند کلمات ناگفته شما را بیان کنند.
 

شخصیت شناسی از روی پیشانی

پیشانی یکی از اجزای صورت است که اطلاعاتی در خصوص افراد مختلف، در اختیار ما قرار می دهد. مثلا؛ افرادی با پیشانی بلند، جزء افراد صلح طلب بوده که همواره به دنبال کاهش جنجال ها هستند. از طرفی داشتن پیشانی بزرگ و بلند تفکران بزرگ ذهنی را نشان می دهد. 

حتی فرورفتگی و خطوط پیشانی میتواند میزان خشمگین بودن افراد را آشکار کند. بطوریکه هرچقدر این خطوط بیشتر باشد، حاکی از آن است که فرد در مدت زمان کوتاهتری کنترل خود را از دست داده و عصبانی می شود. به عنوان یک مشاور باید با ارائه راهکارهایی به مدیریت خشم او کمک کنید. اینجاست که اهمیت آموزش روش ها و فنون راهنمایی و مشاوره نمایان می شود. 

 

شخصیت شناسی از روی بینی

بینی یکی از مواردی‌ست که اطلاعاتی خوب درخصوص میزان کنجکاوی افراد در اختیار شما قرار می دهد. مثلا شکستگی نوک بینی، منتقد بودن افراد را نشان می دهد که در برخی موارد این انتقادها، آزاردهنده خواهد بود. افرادی که هیچگونه عیب و ایرادی بر روی بینی آنها دیده نمی‌شود معمولا جزء پاک نژادها به حساب می‌آیند.

هرچند امروزه اکثریت بینی ها به دست جراحی سپرده شده اند و به ندرت میتوان از روی بینی به شخصیت افراد پی برد. 

 

شخصیت شناسی از روی گوش

حتی گوش ها نیز می توانند به شخصیت شناسی افراد از روی چهره کمک کنند. به عنوان مثال؛ افرادی با گوش های کوچک را باید جزء افراد مرموزی قرار دهید که به هیچ عنوان اسرار درونی‌شان را به کسی نمی‌گویند. این دسته از افراد اعتماد به نفس بالایی داشته و حتی از آنها به عنوان فرد اسرار آمیز یاد می‌شود. 

گوش های متمایل به خارج و البته کوچک نیز حاکی از قدرت بالای افراد در تصمیم‌گیری‌هاست. این دسته از آدم ها به خوبی میتوانند در تصمیم گیری‌هایشان عزمی راسخ از خود نشان دهند.

 
گوش های کلفت و پهن را باید به افراد نجیب نسبت داد. کسانی که به مال اندوزی تمایل بالایی دارند و در مدت زمانی کوتاه، اطلاعات کافی از شخصیت خود را در اختیار دیگران قرار می دهند.
 
در این بخش شما را با 4 مورد از اجزای صورت که به شخصیت شناسی افراد از روی چهره کمک می‌کند، آشنا کردیم! با این حال شخصیت شناسی به همینجا ختم نمی‌شود. درواقع بخش‌های دیگر از جمله اندازه صورت، حالات ابرو و... هرکدام میتواند حالاتی از شخصیت افراد را به ما نشان دهد که صحبت از آنها در این مقاله نمی‌گنجد. میتوانید برای شناخت آنها سری به مجموعه‌ آموزش‌های سایت فرادرس بزنید. 
 
344c00e6-cafe-4060-873e-e9e975109518

چرا شخصیت شناسی تا این اندازه اهمیت دارد؟

این قصه معروف را شنیده‌اید؟ شخصی بزرگ‌ترین زندگی‌اش، ایجاد تغییر در دنیا بود. پس از مدتی به این نتیجه رسید که تغییر در ابتدا باید در داخل کشورش ایجاد شود، سپس دریافت که شهر و خانواده‌اش باید تغییر کنند و در نهایت شناخت و تغییر خود را اولین قدم برای محقق ساختن هدفش دانست.
 
شناخت شخصیت‌ها نیز دقیقا به همین صورت است! همه ما افکار مخرب و حتی عادت‌های ناسالم بسیار زیادی داریم که با آشکارسازی آنها از طریق شخصیت خود، میتوانیم قدمی مهم در راستای بهبودش برداریم. با تقویت مهارت این مهارت، تصمیمات بهتری در زندگی اتخاذ می‌شود و حتی واکنش‌های عاقلانه‌تری در موقعیت‌های مختلف بروز داده می‌شود که در نتیجه بهترین انتخاب‌ها رقم می خورد. 
 
شخصیت شناسی از روی چهره
با این حال خالی از لطف نیست برخی از دلایل اهمیت و مزایای شخصیت شناسی افراد از روی چهره را بشناسید:
 
شادابی و نشاط: با شخصیت شخصیت خود و البته دیگران، خوشحال و سرزنده تر خواهید بود. زمانی که بتوانید در خصوص احساساتتان به راحتی صحبت کنید، هیچگاه کوچک‌ترین علائم افسردگی هم در شما جوانه نمی‌زند. به عنوان یک مشاور این مهم‌ترین درس شماست که از بروز علائم افسردگی در مراجعه‌کننده خود، خودداری کنید. 
 
کاهش درگیری‌های درونی: با شناخت اصول و ارزش‌های درنی، میزان تعارض رفتاری بسیار کمتری را تجربه خواهید کرد. 
 
اتخاذ تصمیمات بهتر: اگر همانطور که هم‌اکنون هستید خود و یا حتی دیگران را بشناسید، هیچ اهمیتی ندارد در چه مورد، به هر میزان میتوانید تصمیمات خوبی را اتخاذ کنید. 
 
خودکنترلی: هر چقدر که در شخصیت شناسی افراد از روی چهره عملکرد بهتری داشته باشید، شناخت شما دقیق‌تر خواهد بود و در نتیجه در کنترل احساسات و عملکرد خود موفق‌تر عمل خواهید کرد. 
 

تاثیر تست روانشناسی بر شناخت شخصیت‌ ها

تست‌های شخصیت شناسی و البته روان شناسی را باید چیزی شبیه به آزمایشات پزشکی بدانید! زمانی که بیمار نشانه‌ای از بیماری را در خود مشاهده کرده و نزد پزشک می‌رود تا پس از معاینه، برای تشخیص صحیح بیماری، آزمایشات مختلف را تجویز نماید. اصلی‌ترین وظیفه تست‌های روانشناسی در شخصیت شناسی افراد از روی چهره، تحلیل اولیه افراد از رفتارهای ظاهری است. از همین‌رو میتوان گفت؛ این تست‌ها در شناخت بیشتر شما کمک‌کننده خواهند بود. 
 
تست های شخصیت شناسی
 
تست‌های بسیار زیادی هم وجود دارد که از جمله می توان به:
• تست MBTI 
• تست‌های رفتار شناسی
• تست‌های ارزیابی هوش و عملکرد ذهنی 
• و...
اشاره کرد. اما در این میان باید تست MBTI را جزء برترین‌ها، معروف‌ترین‌ها و البته متداول‌ترین‌ها دانست که اغلب در مسائل حرفه‌ای و شغلی مورد استفاده قرار میگیرد. چه بسا که برخی از شرکت‌ها برای استخدام نیروی انسانی از آن استفاده کرده و آن را جزء رزومه اعضای سازمان خود قرار می‌دهند. خوشبختانه تست MBTI در سایت فرادرس به صورت جامع و کامل، رایگان و البته آنلاین انجام می پذیرد. 
 
این تست کمک می‌کند قدمی بزرگ در راستای شخصیت شناسی افراد از روی چهره بردارید. اگر سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده، توصیه داریم به بخش تماس باما سری بزنید. 
 

تکنیک‌هایی برای شخصیت شناسی

گفتیم یکی از راه‌های تشخیص شخصیت‌ها، انجام تست MBTI است! اما آیا تکنیک‌های دیگری برای شناسایی شخصیتت خود و اطرافیان وجود ندارد؟ بسیاری بر این عقیده‌اند که انجام تست و شخصیت شناسی از روی چهره، تنها تکنیک‌های موجود برای شناسایی شخصیت‌هاست. اما امروزه در قرن 21 و در عصر ارتباطات و پیشرفت‌ها زندگی می‌کنیم. باید بگوییم این روزها در علم روانشناسی، تکنیک‌هایی معرفی شده که به شما اجازه می‌دهد تا در کمتر از 10 ثانیه، آن هم در اولین ملاقات با افراد، بتوانید به خصوصیات مهم شخصیتی آنها پی ببرید. شاید ناعادلانه به نظر برسد اما براساس نتایج بدست آمده، چیزی حدود 80درصد درست عمل می‌‌کنند. هرچند که این تکنیک‌ها بی‌نیاز از چهره افراد نیستند! 
 
این تکنیک‌ها کدام‌اند؟ 
 
اعتماد 
اعتماد را باید اولین و قدرتمندترین نشانه از شخصیت افراد بدانید. معمولا افرادی با جهره جذاب، دوست‌داشتنی و خشن، در زمان کمتری اعتماد افراد را جلب می‌کنند. 
 
استاندارد
به نظر بسیاری از افراد، مردم برای آن دسته از کسانی که لباس‌هایی مارک‌دار به تن می‌کنند، پیشنهادات ارزنده‌تری را ارائه می‌دهند. 
 
هوش
هرچند این روزها، هوش و یا IQ دیگر همانند گذشته پراهمیت نیست اما یکی از نشانه‌هایی‌ست که کمک می‌کند تا در شخصیت شناسی افراد از روی چهره عملکرد موفقی داشته باشید. 
 
ارزش ها
اهمیت به ارزش‌ها یکی از تکنیک مهم در شخصیت شناسی‌ست. به طور معمول مردان و زنانی که خالکوبی بر روی بدنشان دارند؛ در جلب اعتماد دیگران عملکرد خوبی نخواهند داشت. 
 
عدم اهمیت به بدن و بی‌تفاوتی نسبت به آن نیز شما را فردی فاقد ارزش به دیگران معرفی می‌کند. 
 
موفق بودن
افراد با لباس‌های رسمی و کاملا فیت در جلب اعتماد مردم عملکردی خارق‌العاده دارند. 
 

کلام آخر درباره شخصیت شناسی از روی چهره

در این مقاله تا حد امکان تلاش کردیم تا درخصوص شخصیت شناسی افراد از روی چهره نکاتی را خدمت شما ارائه دهیم. حال به خوبی میدانید؛ شخصیت شناسی چیست، چه آموزش‌هایی در آن صورت می گیرد و حتی دلایل اهمیت و تاکید آن را می‌دانید. تست‌های مختلفی هم در طول این مقاله خدمت شما معرفی شد. 
 
با این تفاسیر فکر می‌کنید شخصیت شناسی افراد از روی چهره واقعیت دارد؟ براساس نتایج و آمار بدست آمده در طول سال‌های تحقیق و ارزیابی میتوان گفت؛ بله! شخصیت شناسی افراد از روی چهره در رشته روانشناسی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و چه بسا که به عنوان مهم‌ترین مباحث درسی توسط برترین اساتید تدریس خواهد شد.
 
با این حال اگر فکر می‌کنید همچنان سوالی پاسخ داده نشده و ابهاماتی وجود دارد، می توانید به سایت فرادرس سری بزنید و با مطالعه مقالات و مشاهده ویدیوهای آموزشی پاسخ پرسش های خود را دریافت کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها