|

چرا لایحه رتبه بندی معلمان تصویب نمی شود؟

لایحه رتبه بندی معلمان

دبیرکل مجمع فرهنگیان می‌گوید در بودجه ۱۴۰۰ بودجه رتبه بندی و همسان سازی ردیف مشخصی دارد و بهانه‌ای برای عدم انجام این کار وجود ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

 چند روز قبل مسعود میرکاظمی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که طرح رتبه بندی معلمان به دلیل مغایرت قانونی که دارد فعلا متوقف می‌شود تا اصلاحیه آن صورت بگیرد، همین باعث شد تا اعتراض معلمان نسبت به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان شدت بگیرد. گروهی از معلمان جلوی در سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش دست به تجمع زده‌اند و برای چند روز است که در آن محل مانده و تحصن کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها در شعارهایشان خواهان اجرایی شدن طرح‌های مصوب در خصوص معلمان هستند.

دلیل مخالفت رئیس سازمان برنامه با طرح رتبه بندی معلمان

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از رویداد 24،  رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه برای جلوگیری از اجرای این طرح گفته بود: «ما طی بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که احکامی در رابطه با حقوق فرهنگیان صادر شده که با قانون مغایرت دارد و اختلاف بالایی ایجاد می‌کند که اگر قرار بر اجرای آن باشد به مشکل برمی‌خوریم. از این رو از وزیر قبلی خواستیم تا این احکام را برای این ماه اصلاح کند و با توجه به اینکه زمان‌بر بود قرار شد که در ادامه این اصلاحیه صورت بگیرد و ما هر آن چه طبق قانون باشد برای همسان‌سازی حقوق معلمان انجام خواهیم داد.»

طرح رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۸ و پس از کش و قوس‌های فراوان به تصویب هئیت دولت رسیده بود. جزئیات این طرح به سال ۹۰ برمی‌گردد، زمانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تصویب کرد. در فصل هفتم این سند، هدف‌های عملیاتی و راهکارها و در بخشی دیگر به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم و در راهکار دوم به استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی اشاره می‌شود.

دریافت حقوق معلمان متناسب با هم ردیف خودشان در دانشگاه

این طرح در سال ۹۲ و در اوخر دولت دهم به مجلس ارائه شد. براساس این سند، وزارت آموزش و پرورش مکلف شد تا بر اساس ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تعریف شد تا معلم با هر سابقه‌ای که دارد متناظر با هم‌ ردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت کند.

یکسال بعد، این طرح با تغییراتی مجددا تصویب شد و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که دولت علاوه بر تخصیص کامل اعتبارات مصوب به آموزش و پرورش برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۴ مبلغ یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان و برای سال ۹۵ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است. با این حال در سال ۹۴ این طرح در حالی اجرایی شد که بسیاری از معلمان به آن اعتراض داشتند و معتقد بودند که بخش محدودی از این طرح در حال اجرایی شدن است.

جزئیات رتبه بندی معلمان

بعد از آن، اما اعلام شد که به دلیل عدم تخصیص بودجه مناسب و کافی، این طرح امکان اجرایی شدن ندارد؛ در سال ۹۸ وزیر آموزش و پرورش درباره جزئیات این طرح گفته بود: «معلمان در رتبه‌های پنج گانه قرار می‌گیرند. رتبه یک، معلمان بعد از دو سال خدمت، رتبه دو بعد از شش سال خدمت، رتبه سه بعد از ۱۲ سال خدمت، رتبه چهار بعد از ۱۸ سال خدمت و رتبه پنح بعد از ۲۴ سال خدمت را در برمی‌گیرد. بر این اساس کسانی که در رتبه یک قرار می‌گیرند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش دریافتی خواهد داشت. متوسط دریافتی نیز حدود ۴۲۰ هزار تومان است.»

افشار نجف زاده نماینده معلمان چندی قبل در واکنش به توقف این طرح گفته بود: «۳۰۰ هزار تومان افزایش حقوق، گرهی از کار معلمان باز نمی‌کند، در نتیجه معلمان خواهان اجرای رتبه بندی معلمان هستند که یک بودجه‌ ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای آن تعیین شده است و لایحه آن هم توسط دولت دوازدهم به مجلس ارسال شده بود. بر این اساس، خواهان اجرای رتبه‌بندی بر اساس سند سال ۹۲ هستیم.

به هر شکل مجلس تصویب نهایی این لایحه را از دستور کار خود خارج کرده است؛ در حالی که رتبه‌ها از ۱ تا ۵ مشخص است و کار ما برای تعیین اینکه هر معلم در چه رتبه‌ای قرار دارد، راحت شده است. اگر رتبه‌بندی آنگونه که در سند سال ۹۲ تبیین شده اجرا شود، به طور متوسط به حقوق هر معلم حدود ۲ میلیون تومان افزوده می‌شود که این خیلی تاثیرگذارتر از افزایش ۳۰۰ هزار تومانی فوق‌العاده ویژه است. ظاهرا استدلال مجلس این است که اینگونه که دولت دوازدهم در روزهای آخر کار خود، لایحه آورده رتبه‌بندی قابلیت اجرا ندارد.»

ماجرای همسان سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته

فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان در این باره می‌گوید: آقای میرکاظمی در خصوص فوق‌العاده‌های ویژه یکسری از مسائل را مطرح کرده بود که بعد دیدم سخنانش را اصلاح کرده و گفت فوق العاده ویژه معلمان با حقوق شهریور ماه و مطالبه پنج ماهی که دارند با هم پرداخت خواهد شد و بحث فوق العاده ویژه به نظر می‌رسد که حل شده است.

وی ادامه داد: موضوع رتبه بندی معلمان که دولت طی لایحه‌ای به معلمان داده بود در صحن علنی مجلس تصویب شد، کمیسیون بررسی کرده و به صحن ارجاع داده تا در دستور کار قرار بگیرد، اما فعلا اتفاقی در این خصوص رخ نداده است و دست میرکاظمی هم نیست. این مطالبه به حق معلمان است، مطالبه‌ای که ۱۳ سال است امروز و فردا شده تا به اینجا رسیده و دولت لایحه آن را داده است و امیدواریم نمایندگان همت کنند تا این موضوع ختم به خیر شود.

کمیجانی با بیان اینکه همسان سازی حقوق برای فرهنگیان بازنشسته است، خاطر نشان کرد: این موضوع انجام شده و بازنشستگان حقوق خود را دریافت می‌کنند، ولی در ادامه یک لایحه‌ای به مجلس رفته است و مجلس باید بررسی و اعلام وصول کند که هر زمان به شاغلین مبلغی را برای حقوق اضافه می‌کنند، ۹۰ درصد آن را هم به بازنشستگان فرهنگی اضافه کنند. بازنشستگان اکنون نسبت به مطالباتی که در زمینه حقوق دارند، اعتراض دارند و خواهان این هستند تا این موضوع سریعتر تبدیل به قانون شود.

دبیرکل مجمع فرهنگیان می‌گوید، چون تعداد معلمین زیاد است این طرح بیش از ۱۰ سال در گردش است و از آنجایی که نمی‌توانند بودجه آن را تامین کنند، برای آن بهانه‌های مختلفی می‌آورند. این بهانه‌ها تا جایی پیش رفت که در نهایت دولت به مجلس لایحه داد. اکنون مجلس باید آن را تصویب کند. زیرا در بودجه سال ۱۴۰۰ بودجه رتبه بندی و همسان سازی ردیف مشخصی دارد و بهانه‌ای برای عدم انجام این کار ندارند. تا جایی که اطلاع دارم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان لشکری، تامین اجتماعی، کشوری، رتبه بندی و چند آیتم دیگر اختصاص داده شده است. ۸۹ هزار میلیارد آن برای تامین اجتماعی و مابقی آن برای این چند گروه است. هرچقدر تصویب کنند ما راضی هستیم، فعلا همین بودجه تصویب شود.

وی در ادامه می‌گوید طبق قانون و برنامه ریزی این کار باید تاکنون انجام می‌شد، اما، چون تغییر دولت را داشتیم، مجلس گفت صبر کنید شاید دولت جدید نظراتی در این رابطه داشته باشد؛ برای همین عقب افتاد. اما معلمان به جد پیگیر هستند تا دو مسئله رتبه بندی و همسان سازی سریعا انجام شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها