|

انگیزه سفرهای استانی سران قوا

ارتباط سفرهای استانی سران قوا با انتخابات 1400

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 1400، فعالیت ‌های تبلیغاتی برخی نامزدهای احتمالی شروع شده است.

لینک کوتاه کپی شد

رییس قوه قضاییه روز 2 بهمن طی بیستمین سفر استانی خود به همراه هیئتی عالی رتبه به سمنان رفت. آیت‌الله ابراهیم رئیسی در ماه گذشته نیز به استان کرمانشاه سفر کرده بود. آیت‌الله رئیسی پس از انتصاب به ریاست قوه قضاییه، سفرهای استانی مختلفی داشته و با همراهی یک هیئت قضایی به بیشتر استان‌های کشور سفر کرده‌ است. در برخی از سفرهای استانی رییس قوه قضا نیز فضای انتقاد از دولت پررنگ شده است مانند سفر به استان اصفهان در سال 98 که وی در سخنرانی خود به نقد طرح سهمیه‌بندی بنزینِ دولت روحانی پرداخت.

گمانه‌زنی درباره انگیزه سفرهای استانی سران قو

محمدباقر قالیباف هم که با آغاز مجلس یازدهم ریاست آن را به دست گرفت، کمی پس از انتخابش به این سمت، سفرهای استانی خود را آغاز کرد. گرچه در دهه‌های گذشته سفرهای استانی به بخشی عادی از امور اجرایی مقامات عالی‌ کشور تبدیل شده اما در چند سال اخیر، کلیدواژه سفرهای استانی با انتخابات و تلاش برای جلب آرای مردم گره خورده است.

با توجه به این که پیش‌تر نامزدی رییس قوه قضاییه برای نامزدی در انتخابات 1400 رد شده است، در مورد ارتباط سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی با انتخابات ریاست جمهوری آتی، تردیدهایی وجود دارد؛ اما به نظر بسیاری سفرهای استانی رییس مجلس شورای اسلامی، زمینه‌سازی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است. در واقع با اولین سفر استانی محمدباقر قالیباف که با پوشش رسانه‌ای گسترده شروع شد، بسیاری از فعالان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب از ارتباط این سفر با انتخابات 1400 سخن گفتند.

انگیزه انتخاباتی سفرهای استانی قالیباف

از طرفی نزدیکان رییس مجلس ارتباط سفرهای استانی محمدباقر قالیباف با انتخابات 1400 را رد کردند و سفرهای وی را در راستای وظایفش به عنوان رییس قوه مقننه دانستند. محسن پیرهادی، نماینده و عضو هیئت رئیسه مجلس درباره شایعات پیرامون انگیزه انتخاباتی سفرهای استانی قالیباف گفت: «محمدباقر قالیباف یک مدیر عمل‌گرا و میدانی است؛ برای عمل‌گرایی نیاز دارد که در بازدیدهای میدانی، مسائل را بشناسد تا برای حل آن به ایده‌ای اجرایی و عملی دست یابد.»

در مقابل حسین کنعانی مقدم، فعال اصول‌گرا با تاکید بر انگیزه انتخاباتی سفرهای محمدباقر قالیباف، افزود: « به هر حال مجلس حدود 290 نماینده دارد که هر یک از آن‌ها می‌توانند امور مربوط به حوزه انتخابیه خود را زیر نظر بگیرند و ضرورتی برای سفر به استان‌های مختلف احساس نمی‌شود.»

سفرهای استانی مشکلی از مردم حل نمی‌کند

گرچه سفرهای گاه و بی‌گاه مسئولان به استان‌ها در دهه‌های گذشته به یک عرف تبدیل شده است اما برخی معتقدند این سفرهای استانی تاثیری در روند حل مسائل و مشکلات کشور ندارد و حتی انجام این سفرها در شرایطی که کشور درگیر شیوع کروناست، بیشتر هزینه‌زا و موجب دردسر خواهد بود.

مدتی پیش شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به سفرهای استانی محمدباقر قالیباف به عنوان رییس مجلس، این سفرها را ناشی از رقابت بین سران سه قوه دانست: «درست است که ما طبق قانون اساسی، تفکیک قوا را پذیرفته و هر یک را مستقل از دیگری می‌دانیم اما عملا شاهد نوعی رقابت میان قوا هستیم و دلیل آن نیز لذت‌بخش بودن حوزه اجرا و بیشتر دیده شدن است.»

عباس عبدی، روزنامه‌نگار، هم اعتقاد دارد سفرهای استانی هیچ نقشی در حل مشکلات مردم ندارد؛ به گفته وی اگر سفرهای استانی موجب بهبود اوضاع می‌شد، «دوره احمدی‌نژاد بهترین دوره این مملکت می‌بود» در حالی که کاملا برعکس است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها