|

یاداشت جنجالی احمد توکلی

ماجرای غسال ابربدهکار بانکی آیت‌الله مصباح چیست؟

در حالی که مدت زیادی از جنجال‌ها بر سر ادعای آیت‌الله صدیقی مبنی بر باز شدن چشمان آیت‌الله مصباح یزدی در هنگام غسل نگذشته، یادداشت احمد…

لینک کوتاه کپی شد

در چند هفته گذشته فوت آیت‌الله مصباح و حرف و حدیث‌ها پیرامون غسل این روحانی سرشناس، موجب بحث‌های رسانه‌ای داغی در کشور شده و به شکاف در بین برخی از جریان‌های اصول‌گرا دامن زده است.

ادعای صدیقی درباره نگاه مهربانانه آیت‌الله مصباح به غسالش

ماجرا از پخش بخشی از سخنان آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در صداوسیما شروع شد که در آن وی از قول غسال آیت‌الله مصباح یزدی، ادعایی را مطرح کرد؛ به گفته خطیب نمازجمعه موقت تهران، غسال آیت‌الله یزدی گفته بود که هنگام غسل، آیت‌الله برای لحظاتی چشمانش را باز کرده و نگاهی مهربانانه به غسال کرده است. این اتفاق توسط آیت‌الله صدیقی به عنوان کرامت آیت‌الله فقید مطرح شد.

سخنان آیت‌الله صدیقی در تلویزیون ملی درباره باز شدن چشمان میت در هنگام غسل، با واکنش‌ها و انتقادات زیادی روبرو شد. عده‌ای گفتند که باز شدن چشم میت در هنگام غسل اگر واقعیت داشته، علامت زنده بودنش بوده و وی باید به بیمارستان منتقل می‌شده است. برخی از روحانیون عالی‌رتبه نیز اظهارات آیت‌الله صدیقی را موجب گمراهی در دین و انحراف دانستند. در نتیجه این انتقادها، آیت‌الله صدیقی مجبور به عذرخواهی شد.

توکلی: غسال آیت‌الله مصباح یک ابربدهکار بانکی است

البته کمی بعد با انتشار یادداشتی مشترک از احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسین رجایی، معاون دیده‌بان شفافیت دوباره موضوع غسل آیت‌الله مصباح یزدی خبرساز شد. احمد توکلی و حسین رجایی در این یادداشت که در سایت الف منتشر شده، مدعی شده بودند غسال آیت‌الله مصباح یزدی همان غسال مرحوم آیت‌الله حق‌شناس و یک ابربدهکار بانکی است که جسد روحانیون سرشناس را به خانه‌اش برده و غسل می‌دهد.

همچنین در این یادداشت اشاره شده بود که چندی قبل رابطه مالی و شراکت این ابربدهکار بانکی و سرمایه‌دار با حجه‌الاسلام پناهیان موجب سروصدای زیادی در رسانه‌ها و حمله به این روحانی نزدیک به جبهه پایداری شده است.

احمد توکلی در این یادداشت درباره نفوذ برخی از بدهکاران نظام بانکی و سرمایه‌داران فاسد در بیت علما و روحانیون برجسته به بهانه مشارکت در امور خیریه هشدار داده و نوشت: «مدتی است می‌بینیم برخی روحانیون سرشناس، ارزش‌هایی چون عدالت و اخلاق را تخفیف می‌دهند تا ارزش‌های دیگری چون ثروت‌افزایی اجتماعی و رشد سیاسی را برجسته سازند. آیا ممکن هست که مجالست با چنین ثروتمندانی بر افکار هم تاثیر گذاشته باشد.»

فرد مورد اشاره احمدتوکلی به عنوان غسال آیت‌الله مصباح یزدی در واقع رضا مطلبی کاشان، مالک شرکت تک ماکارون و یکی از سرمایه‌داران بزرگ کشور است و ارتباطات گسترده‌ای با برخی چهره‌های مذهبی و سیاسی دارد. مطلبی کاشانی در کنار افرادی مانند حجه‌الاسلام محمدباقر فرزانه، حجه‌الاسلام محسن قمی، غلامعلی حدادعادل و علی کریمی قدوسی جزو هیئت امنای حرم مطهر رضوی است. همچنین این فرد در ماجرای دریافت ارزهای وارداتی، حدود 6 میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده است که نشان از نفوذ قابل توجه وی دارد.

حمله تند نزدیکان آیت‌الله مصباح یزدی به توکلی

بلافاصله پس از انتشار یادداشت احمد توکلی و حسین رجایی، بسیاری از  نزدیکان آیت‌الله مصباح یزدی به آن واکنش دادند. حجه‌الاسلام علی مصباح یزدی، فرزند آیت‌الله مصباح جزو اولین افرادی بود که در واکنش به یادداشت منتشر شده اعلام کرد: «آقای توکلی اشتباه می‌کنند و این اطلاعات غلط است. بنده این موضوع را تایید نمی‌کنم. فردی که مدنظر ایشان و دیگران است، غسال حاج آقا نیست.» همچنین فرزند آیت‌الله مصباح یزدی خواستار توضیح احمدتوکلی درباره سخنان کذبش شده بود.

محمدجواد ابطحی، نماینده سابق مجلس و عضو جبهه پایداری از جمله افرادی بود که اظهارات احمدتوکلی در یادداشتش را تکذیب کرد. ابطحی با اشاره به بیماری حاد پارکینسون احمد توکلی، گفت: «نمی‌توان درباره اظهارات ایشان انتظار خاصی داشت چرا که وضعیت سلامتی مناسبی ندارد.» البته این عضور جبهه پایداری ادعا کرد افرادی که در حال اداره سایت و موسسه توکلی از طرف وی هستند، از نام وی استفاده می‌کنند.

برخی دیگر از ارگان‌های خبری نزدیک به جبهه پایداری نیز بعد از انتشار یادداشت احمد توکلی، ادعای وی را کذب دانسته به تندی از توکلی انتقاد کردند؛ سایت رجا نیوز، احمدتوکلی را دارای شخصیتی مذبذب با مواضع زیگزاگی خواند و از وی خواست بابت اتهام‌زنی دروغ از مقام معظم رهبری و خانواده آیت‌الله مصباح و جریان انقلابی عذرخواهی کند.

از طرف دیگر احمدتوکلی بعد از واکنش‌ها به یادداشتش و تکذیب آن از سوی خانواده آیت‌الله مصباح یزدی، توضیحات تکمیلی دیگری برای یادداشت اولش منتشر کرد. توکلی در توضیحات تکمیلی خود گفته ادعایش درباره این که غسال آیت‌الله مصباح یزدی، همان غسال آیت‌الله حق‌شناس و فردی به نام رضا مطلبی کاشانی است بر مبنای اظهارات آیت‌الله صدیقی بوده است. آیت‌الله صدیقی در بخشی از سخنانش در صداوسیما گفته بود: «داماد ایشان، آقای دکتر محمدی جزو مریدان آقای حق‌شناس بود. گفت که خب ایشان را در منزل غسل دادند، آیت‌الله مصباح را، علامه را و کسی غسل داد که آقای حق‌شناس را، آیت‌الله حق‌شناس را ایشان غسل دادند.» 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها