|

اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی

عدم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری

در هفته‌های گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی در بسیاری از شهرهای کشور، تجمع اعتراضی برگزار کردند. اجرای همسان‌سازی حقوق‌ها و افزایش حداقل…

لینک کوتاه کپی شد

تنگناها و فشارهای اقتصادی در کشور موجب تجمعات اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی طی هفته‌های اخیر شده است.

مطالبه تجمعات اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی

روز سه‌شنبه 7 بهمن تعدادی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در اعتراض به وضعیت معیشت، حقوق کم و عدم همسان‌سازی مستمری‌ها در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دست به تجمع دست زدند. همزمان تجمع‌های اعتراضی دیگری هم از سوی بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان در 13 شهر دیگر از جمله مشهد، کرمانشاه، اصفهان، رشت، اراک، ایلام، ساری، قزوین، خرم آباد، کرج و تبریز برگزار شد.

گروهی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ضمن برگزاری تجمعات اعتراضی سراسری، نامه‌ای خطاب به مدیرعامل این سازمان منتشر کرده و با اعتراض به پایان بودن میزان حقوق دریافتی خود و عدم اجرای درست قانون همسان‌سازی مستمری‌ها، نوشتند: «با توجه به تکرار مکررات ریاست سازمان مبنی بر حداقل حقوق 2 میلیون و 800 هزار تومانی شاهد حقوق 2 میلیون و 300 هزار تومانی از کارافتادگان و بعضی بازماندگان که براساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی باید 30 ساله حساب شوند، هستیم؛ در حالی که حداق حقوق کشوری‌ها به راحتی از مرز 4 میلیون فراتر رفته است.» 

روز دوشنبه 6 بهمن هم تجمع‌های اعتراضی مشابهی از سوی بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل سازمان برنامه و بودجه و استان‌های گیلان و یزد برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها نیز به میزان پایین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی و افزایش ناچیز آن بعد از همسان‌سازی حقوق‌ها اعتراض کردند. در جریان برگزاری تجمع بازنشستگان مقابل سازمان برنامه و بودجه، محمدباقر نوبخت به جمع معترضان رفت و به آرام کردن آن‌ها پرداخت. نوبخت در جمع بازنشستگان معترض گفت: «از ابتدای سال جاری همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اعلام و 32 هزار میلیارد برای بازنشستگان تامین اجتماعی تخصیص داده شده است.» رییس سازمان برنامه با اشاره به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری تا 30 درصد، وعده داد که  «3 هزار و 90 میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400» در نظر گرفته شده است.

تبعیض دولت در اختصاص اعتبار برای همسان‌سازی حقوق‌ها

از طرف دیگر علی اصغر بیات، رییس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر خواستار رفع کاستی‌ها و بی‌مهری‌های اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شده است. به گفته بیات «نتایج اجرای طرح متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تفاوت فاحشی با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری دارد.»

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان براساس ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه در تیرماه 96 ابلاغ شده و دولت را مکلف به برقراری عدالت در پرداخت حقوق و مزایا کرده است. در واقع همسان‌سازی حقوق یعنی فردی که در گروه شغلی خود ، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود.

در سال جاری دولت ابتدا اعتبار 10 هزار میلیارد تومانی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد و با استفاده از این اعتبار، علاوه بر افزایش 15 درصدی حقوق همه شاغلان و بازنشستگان دولتی، مبالغ دیگری هم به حقوق آن‌ها اضافه شد. با شروع شش ماه دو سال جاری هم مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با اختصاص 18 هزار میلیارد تومان اجرایی شد. 

در مقابل اختصاص اعتبار قابل توجه برای همسان‌سازی بازنشستگان کشوری و لشگری از سوی دولت، اعتباری برای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان کشوری که تعدادشان هم بیشتر است، در نظر گرفته نشده است. در واقع بخشی از دیون رد شده از سوی دولت به صندوق تامین اجتماعی برای اجرای همسان‌سازی بازنشستگان آن در نظر گرفته شده است.در نهایت هم تبعیض دولت در تخصیص اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بین بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی موجب شده حقوق بازنشسته‌های کشوری نسبت به تامین اجتماعی‌ها حدود 4 برابر افزایش پیدا کند.

این تبعیض در اختصاص بودجه توسط دولت برای بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در حالی صورت می‌گیرد که دولت در سال‌های گذشته بارها از اعتبارات صندوق تامین اجتماعی برداشت و در واقع دست در جیب کارگرها و بازنشستگان کارگری کرده است و بخش قابل توجهی از دیون خود را هم به این صندوق برنگردانده است. در سال جاری با عرضه 10 درصد سهام شرکت شستا(هلدینگ زنجیره‌ای متعلق به تامین اجتماعی) در بازار بورس، درآمد عظیمی نصیب سازمان تامین اجتماعی شده که به نظر کارشناسان همه این درآمد کلان به جیب دولت رفته است.

چندی پیش هم چنگیز اصلانی، دبیر اجرایی خانه کارگر استان تهران، عدم پرداخت بدهی‌های کلان دولت به تامین اجتماعی را ریشه تبعیض‌ها و مشکلات در پرداخت مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی دانست. اصلانی همچنین تاکید کرد: «سازمان تامین اجتماعی مطابق با ماده 96 قانون تامین اجتماعی موظف به افزایش و ترمیم عقب‌افتادگی حقوق بازنشستگان برابر با نرخ تورم است.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها