|

پشت پرده فایل صوتی جنجالی وزیر خارجه

افشاگری های ظریف؛ از کارشکنی روس ها تا ادعاهای عجیب درباره سردار سلیمانی

روز یکشنبه، فایل صوتی یک مصاحبه محرمانه با محمدجواد ظریف منتشر شد که با واکنش‌های گسترده‌ای در عرصه سیاسی همراه بود.

لینک کوتاه کپی شد

شبنم فرزین پور؛ شایانیوز- انتشار یک فایل صوتی از مصاحبه ظاهرا محرمانه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در روز یکشنبه هفته جاری، یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی چند ماه اخیر بود. این فایل صوتی سه ساعته گفتگوی محمدجواد ظریف پیرامون مسائل خارجه دوره وزارت وی با سعید لیلاز (اقتصاددان حامی حسن روحانی) است که در اسفند 99 در قالب پروژه تاریخ شفاهی ضبط شده است. هنوز معلوم نیست چگونه فایل این مصاحبه به بیرون درز کرده و توسط ایران‌اینترنشنال و بی بی سی فارسی منتشر شده است.

ادعاهای عجیب ظریف درباره سردار سلیمانی

یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در فایل صوتی درز یافته، انتقاد ضمنی محمدجواد ظریف از اقدامات شهید قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس در عرصه سیاست خارجی است که به گفته وزیر خارجه باعث شد دیپلماسی فدای میدان (جنگ) شود. وزیر خارجه کشورمان در بخشی از این فایل صوتی با اشاره به نقش سردار سلیمانی و اقدامات سپاه قدس در سیاست خارجی کشور می‌گوید: « می‌توانم به جرات بگویم که من دیپلماسی را بیشتر هزینه کردم برای میدان (جنگ) تا این که میدان برای دیپلماسی هزینه شود.... تقریبا در طول کار من، هیچ وقت نتوانستم -نه این‌که نخواهم- که به فرمانده میدان (سردار سلیمانی) بگویم، این کار را بکن چون در دیپلماسی به آن نیاز دارم.»

محمدجواد ظریف در بخش دیگری از این گفتگو به نقش مخرب روسیه در روابط دیپلماتیک ایران با دیگر کشورها می‌پردازد و با اشاره به مخالفت روسیه با برجام، ادعا می‌کند که روسیه در هفته آخر امضای برجام، حداکثر تلاشش را کرد برجام به نتیجه نرسد و برای اثبات ادعایش به عکس مشهور وزرای خارجه کشورها پس از امضای برجام استناد می‌کند که وزیر خارجه روسیه در آن غایب است.

همچنین وزیر خارجه کشورمان روسیه را از جمله عوامل مهم بر هم خوردن برجام می‌داند که با دعوت سردار سلیمانی به مسکو در سال 94، ایران را به سوی ماجراجویی‌های خطرناک در منطقه کشانده و در نتیجه توافق برجام هم متلاشی شده است. ظریف در بخشی از این مصاحبه، نقش پوتین در جنگ سوریه را این‌طور توضیح می‌دهد: «ما ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی، پوتین را به جنگ کشید؛ اما پوتین تصمیمش را گرفته بود. پوتین وارد جنگ شد با نیروی هوایی، اما نیروی زمینی ایران را هم به جنگ گشید. ما تا آن زمان نیروی زمینی نداشتیم سوری‌ها و اعراب و افغانی‌ها و داوطلبان بودند.»

واکنش‌ها به فایل صوتی ظریف و پشت‌پرده ماجرا

انتشار فایل صوتی از محمدجواد ظریف با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد و برخی از اصول‌گرایان به شدت از وزیر امور خارجه به دلیل اظهاراتش درباره شهید قاسم سلیمانی انتقاد کردند. محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در واکنش به سخنان ظریف درباره سردار سلیمانی در توییترش نوشت: «تدبیر و شجاعت حاج قاسم میدان‌ها را فتح و معابر دیپلماسی را باز می‌کرد؛ چیزی جز سیاست‌بازی یا ساده‌لوحی نمی‌تواند این حقیقت روشن را کتمان کند.»  از طرف دیگر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه پس از انتشار فایل صوتی گفتگوی ظریف اعلام کرد روشن نیست چه کسانی و چرا  این فایل را منتشر کرده‌اند و یک ذوق‌زدگی در برخی از رسانه‌ها برای تقطیع صحبت‌های ظریف دیده شد ولی باید کلی دیده شود.

درباره این‌که چه کسانی و به چه دلایلی فایل صوتی اظهارات محرمانه محمدجواد ظریف را افشا کرده‌اند، نظرات متفاوتی وجود دارد. یک گروه که عمدتا اصلاح‌طلب‌ها هستند اعتقاد دارند تندروهای داخلی با توجه به احتمال نامزدی محمدجواد ظریف در انتخابات ریاست جمهوری، این فایل را منتشر کرده‌اند تا به اعتبار سیاسی وی لطمه بزنند و رقیب احتمالی را از صحنه حذف بکنند. البته به نظر این گروه، هدف دیگر تندروهای اصول‌گرا از انتشار این فایل، لطمه به مذاکرات وین است زیرا آن‌ها نمی‌خواهند برجام فعلا احیا شود.

یک گروه دیگر که بیشتر اصول‌گراها هستند می‌گویند فایل صوتی فوق توسط تیم وزارت امور خارجه و یا تیم دولت منتشر شده تا اولا کم‌وکاستی‌ها در طول‌ سال‌های گذشته را به گردن نیروهای دیگر بیندازد و از طرف دیگر با ایجاد دو قطبی میدان- دیپلماسی یا همان تندرو-میانه‌رو زمینه را برای پیروزی ظریف یا یک کاندیدای اصلاح‌طلب دیگر فراهم کند.

البته یک فرضیه دیگر توسط تعدادی از اصول‌گراها و اصلاح‌طلب‌ها مطرح شده و آن هم این است  که عوامل نفوذی دولت‌های خارجی مانند اسرائیل با افشای این فایل صوتی به دنبال اخلال در مذاکرات وین و حتی ایجاد نزاع داخلی در کشور هستند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها