|

ماجرای دستکاری غیرقانونی لایحه بودجه ۱۴۰۰

لایحه بودجه به نفع چه نهادهایی دستکاری شده است؟

100 نماینده مجلس در نامه‌ای به رییس مجلس خواستار توضیح هیئت رییسه در مورد تغییرات لایحه بودجه پس از تصویب در صحن علنی شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ماجرای دستکاری لایحه بودجه 1400 توسط برخی از اعضای کمیسیون تلفیق بعد از تصویب آن در صحن علنی، هیئت رییسه مجلس یازدهم را با یک چالش جدی روبرو کرده است. آخرین روز فروردین و قبل از تعطیلی دو هفته‌ای مجلس کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تذکری به رییس مجلس گفت بسیاری از احکام و جداول بودجه سال 1400 بعد از تصویب در صحن تغییر پیدا کرده و جداول جابجا شده است. 

ادعای نماینده تهران درباره تغییرات غیرقانونی در لایحه بودجه

از طرف دیگر علی خضریان نماینده تهران و سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در توییتی خطاب به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس و الیاس نادران، رییس کمیسیون تلفیق نوشت: «جناب محمدباقر قالیباف و جناب الیاس نادران، متاسفانه بررسی جداول بودجه 1400 حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رای‌گیری لایحه بودجه در مجلس با اطلاع و تایید جنابتان می‌باشد. تا آن‌جا که در کمال تعجب جداول، 25 روز پس از تصویب ابلاغ شده که در نوع خود بی‌نظیر است؛ لذا با توجه به رانت ایجاد شده برای عده‌ای خاص و تذاکرات متعدد نمایندگان پیرامون این موضوع که شنیده نشد، با هدف جلوگیری از یک رانت بزرگ که منجر به ذبح قانون‌گرایی در نظام بودجه‌ریزی کشور خواهد شد، این تخلف را پی‌گیری خواهم کرد.»

اعضای کمیسیون تلفیق و نزدیکان به هیئت رییسه مجلس در واکنش به ادعای تغییرات در لایحه بودجه بعد از تصویب در صحن علنی، آن را کاملا قانونی دانسته و این ادعاها را ناشی از رقابت نماینده‌های وابسته به جبهه پایداری با قالیباف و نمایندگان حامی وی عنوان کردند. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق هم با قانونی خواندن تغییرات انجام شده در لایحه بودجه 1400 پس از تصویب آن در صحن مجلس، گفت: «در همه مجالس تصمیم‌گیری درباره جداول که حدود هزار صفحه است با تفویض صحن به کمیسیون تلفیق واگذار می‌شود تا با مشورت روسای کمیسیون‌ها تصمیم‌گیری شود و از روزی که لایحه ارجاع می‌شود تا روز ابلاغ، بارها و بارها به دلیل تصمیمات صحن و بررسی کارشناسان و نظرات شورای نگهبان تغییر می‌کند.»

همچنین مالک شریعتی، عضو کمیسیون تلفیق در پاسخ به ادعای تغییرات غیرقانونی در لایحه بودجه 1400، تاکید کرد: «هیچ تغییری در بودجه دستگاه‌ها و پروژه‌ها با نظر شخصی نماینده‌ای رخ نداده و با قاطعیت عرض می‌کنم هیچ تصمیمی بدون مجوز از اعضای کمیسیون تلفیق یا صحن علنی اتفاق نیفتاده و صحبت از رانت و امثال آن هیچ وجهی ندارد.»

نامه اعتراضی 100 نماینده مجلس به قالیباف

البته اظهارات اعضای کمیسیون تلفیق در پاسخ به ادعای تغییرات غیرقانونی لایحه بودجه 1400 پس از تصویب آن در صحن علنی، نمایندگان معترض را قانع نکرد؛ در نتیجه 100 نماینده مجلس روز شنبه 4 اردیبهشت در نامه‌ای به رییس مجلس با این ادعا که ارقام جداول بودجه و برخی تبصره‌ها بعد از تصویب مجلس، تغییرات گسترده کرده، آن را رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر دانسته و خواستار شفاف‌سازی و اقدام رییس مجلس در این زمینه شدند. این نمایندگان تاکید کرده‌اند در صورتی که این موضوع مسکوت بماند در سه سال آینده کسب کرسی در کمیسیون تلفیق بودجه و به دست آوردن ریاست آن به یک رانت بزرگ تبدیل می‌شود. 

از طرف دیگر خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی، تغییرات انجام شده در لایحه بودجه 1400 بعد از تصویب آن در صحن مجلس را بررسی کرده است. براساس این گزارش در پی این تغییرات بودجه مجلس 359 میلیارد تومان، بودجه شورای عالی حوزه‌های علمیه 102 میلیارد تومان و بودجه بسیج 2046 میلیارد تومان افزایش داشته‌اند. همچنین با تغییرات انجام شده توسط برخی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه امام حسین سپاه و فعالان مجازی صداوسیما هم به طرز چشمگیری افزایش داشته است. حتی بعضی نهادها مانند دفتر طب سنتی وزارت بهداشت که اساسا بودجه نداشتند، بودجه دریافت کرده‌اند. البته اعتبار بعضی نهادها مانند بودجه 50 میلیارد تومانی سازمان برنامه و بودجه برای اصلاح ساختار بودجه خط خورده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها