|

جنجال جهانگیری در کلاب هاوس

تفاسیر مختلف از اظهارات جهانگیری؛ منصفانه و قاطع یا ماله‌کش کارنامه ناموفق دولت؟

حضور اسحاق جهانگیری در کلاب هاوس در شامگاه جمعه و سخنان وی در دفاع از عملکرد دولت با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به تازگی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در یکی از روم‌های کلاب هاوس حاضر شد و درباره مسائل مختلف به بیان نظراتش پرداخت که با واکنش‌های گسترده‌ای هم روبرو شد. جهانگیری در اظهاراتش از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم دفاع کرد، انتشار فایل صوتی ظریف را توطئه دشمنان خارجی خواند، هر گونه ارتباطش با پرونده اتهام فساد مالی برادرش را تکذیب کرد و البته از عملکرد مجلس فعلی به ویژه در مورد لایحه بودجه 1400 انتقاد کرد.

جهانگیری در دفاع از عملکرد دولت چه گفت؟

گفتگوی اسحاق جهانگیری در کلاب هاوس در شامگاه جمعه 10 فروردین بیش از سه ساعت طول کشید و علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این نشست مجازی حضور داشتند. جهانگیری در این نشست مجازی ضمن دفاع از عملکرد دولت در سال‌های گذشته، حضورش در دولت دوازدهم به عنوان معاون اول را در راستای خدمت به مردم عنوان کرد و گفت: «از اوایل سال 97 کشور وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شد؛ با این حال خواستم نسبت به همه معاون اول‌های دیگر نقش بیشتری داشته باشم. از عقبه دولت حمایت کنم و از 24 میلیون رای حفاظت کنم. اگر تنها این مسئولیت که باید تحریم‌ها را خنثی کنیم، می‌داشتم باید می‌ماندم.»

جهانگیری در ادامه به دستاورهای دولت روحانی در دوره دوم اشاره و تاکید کرد: «کارهای بزرگی انجام دادیم؛ لوایح بسیار مهمی در این دوره به مجلس ارائه کردیم که مبارزه با فساد یکی از آن‌ها بود... تمام تلاش به کار گرفته شد تا مواد مورد نیاز مردم به موقع تامین شود و ارز آن‌ها اختصاص یابد. مسئول مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی بودم و فکر می‌کنم کارهای خوبی انجام گرفت.» معاون اول رییس جمهور برجام را یکی از دستاوردهای مهم دولت و البته جناح اصلاح‌طلب خواند و گفت: «اگر اصلاحات دنبال اصلاحی بود که منجر به توسعه ایران و حل مشکل مردم شود، برجام نتیجه بزرگترین دیپلماسی قرن است؛ وزارت خارجه در مقابل 6 قدرت، برجامی را تصویب کردند که آمریکایی‌ها اعتراف کردند سر ما کلاه رفته است... اگر پس از خروج آمریکا ما هم براساس فشار خارجی برخی خارج می‌شدیم، امروز باید به چه چیزی برمی‌گشتیم و باید دوباره مذاکره می‌کردیم؟»

اسحاق جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش، مسبب اصلی تحریم‌های فعلی را عملکرد مردم و عدم مشارکت آن‌ها در انتخابات معرفی و اضافه کرد: «دود تحریم اقتصادی که برای مردم ما رقم خورده است، از دل تحریم انتخابات برآمده است؛ اگر در سال 84 درست عمل می‌کردیم، شورای امنیت ما را تحریم نمی‌کرد و دشمنان ما طمع نمی‌کردند. البته درک می‌کنم شاید مردم نسبت به اثربخشی رای و قدرت واقعی دولت دچار تردید شده باشند اما به عنوان یک خادم ملت عرض می‌کنم، رییس دولت می‌تواند موثر باشد، یک‌وقت می‌گوید که تحریم کاغذپاره است، یک‌وقت هم رییس دولت می‌گوید باید تحریم را حل کنیم، پذیرفته می‌شود و از دل آن برجام می‌آید.»

واکنش‌های متفاوت به اظهارات جهانگیری

به اعتقاد کارشناسان سیاسی حضور اسحاق جهانگیری در کلاب هاوس و اظهاراتش در مقطع فعلی با دو هدف صورت گرفته است: 1) برای تاثیرگذاری در فضای انتخاباتی و زمینه‌سازی جهت نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 2) با هدف کاستن از فشارها بر دولت حسن روحانی به ویژه با توجه به انتقادها بعد از انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف.

البته سخنان معاون اول رییس جمهور فارغ از اهداف آن در فضای سیاسی با واکنش‌های متفاوتی از سوی اصول‌گراها و اصلاح‌طلب‌ها روبرو شده است. برخی از اصلاح‌طلب‌ها با تایید اظهاراتش در کلاب هاوس، از نامزدی احتمالی وی هم در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند. محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب بعد از گفتگوی معاون رییس جمهور در کلاب هاوس، در توییترش نوشت: «چند ساعتی پای سخنان جهانگیری در کلاب هاوس بودم. واقعا منصفانه، مودب، قاطع، صریح و پاسخگو ظاهر شد. جهانگیری افتخاری برای جریان اصلاح‌طلبی است. خیلی دقت کردم گافی پیدا کنم و به خودش تذکر بدهم، نشد. خسته نباشید آقا اسحاق.»

از طرف دیگر اصول‌گراها سخنان اسحاق جهانگیری در کلاب هاوس را صرفا توجیهی برای ناکارآمدی و ناتوانی دولت حسن روحانی قلمداد کرده‌اند که با هدف فریب افکار عمومی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است. روزنامه کیهان بعد از انتشار اظهارات جهانگیری در کلاب هاوس، با لحنی تند از وی انتقاد کرده و نوشت: «جهانگیری که همواره خودش را هیچ‌کاره دولت می‌داند از یک‌سو مانند سال 96 در قالب فردی پوششی برای ماله‌کشی روی عملکرد و کارنامه ناموفق دولت تمام مشکلات کشور، از ارز 4200 تومانی و گرانی بنزین گرفته تا فایل صوتی اخیر ظریف و حتی فساد اقتصادی برادرش را هم  به گردن دولت قبل، منتقدان، مجلس یازدهم، شورای هماهنگی سران قوا و ترامپ انداخت و از سوی دیگر در راستای کارنامه‌سازی برای دولت ادعاهای مضحکی همچون دولتی بهتر از ما پیدا نمی‌کنید، ما نبودیم وضع مردم بدتر هم می‌شد، مدیریت کشور در دوره ما شاهکار بود و... را تّکرار کرد.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها