|

تصمیم جدید شورای رقابت برای گرانی خودرو

شورای رقابت فقط به دنبال تامین منافع تولیدکنندگان خودرو است

به تازگی شورای رقابت خبر از گران شدن قیمت خودرو در کارخانه‌ها داده است؛ این در حالی‌ است که قیمت ارز در بازار با کاهش زیادی روبرو شده است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در روز 13 اردیبهشت شورای رقابت طی مصوبه‌ای خبر گران شدن خودروهای داخلی را اعلام کرد. در این  مصوبه آمده براساس تورم بخشی یک ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال 1399 و پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری نهایتا برای شرکت ایران خودرو به طور متوسط 8.2 درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط 8.9 درصد افزایش قیمت محاسبه شد. بدین ترتیب خودروهای تولید داخل تحویل کارخانه شامل افزایش قیمت بیش از 8 درصدی خواهند شد.

حمایت وزیر صمت از تصمیم شورای رقابت برای گرانی خودرو

پیش‌تر رضا شیوا، رییس شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو در سال 1400 خبر داده و اعلام کرده بود: «تا ابتدای سال 1400 می‌توان گفت که 6 ماه است هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل این‌که نرخ تورم پایین بود، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرد. اکنون برای تصمیم‌گیری قیمت خودرو در سه ماه اول 1400 منتظر تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند و در نهایت براساس تورم بخشی، قیمت خودرو نیز تغییر کند.»

بعد از اعلام تصمیم جدید مبنی بر گران شدن خودرو، وزیر صنعت و معدن با حمایت از تصمیم شورای رقابت گفت: «شورای رقابت با جایگاه قانونی که دارد می‌تواند کالاهای انحصاری را قیمت‌گذاری کند. سال گذشته با افزایش 400 درصدی نرخ ارز و افزایش قیمت اقلام مورد نیاز تولید خودرو، شورای رقابت حداقل افزایش قیمت را برای خودروها در نظر گرفت. شورای رقابت می‌تواند به حذف رانت بین کارخانه و بازار کمک کند و می‌تواند با اعمال درست قیمت، رانت بین کارخانه و بازار را بشکند.»

انتقادات از گران شدن خودرو با وجود ارزانی ارز

با وجود حمایت وزیر صمت از تصمیم جدید شورای رقابت برای گران کردن خودروهای داخلی، این تصمیم با انتقادات زیادی روبرو شده است. بسیاری معتقدند در شرایطی که شاهد ارزان شدن ارز و رکود در بازار خودرو هستیم، گران شدن خودروهای تحویل کارخانه فقط در راستای تامین منافع خودروسازان و ایجاد التهاب در بازار خودرو انجام می‌شود.

الله‌وردی دهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو در کارخانه، تاکید می‌کند: «قصه پرغصه خودرو و خودروسازی در کشور ما تمام شدنی نیست و خودروسازان بازار انحصاری را در اختیار داشته و هر زمان که اراده کنند، به بهانه‌های مختلفی به دنبال افزایش قیمت هستند.» همچنین این نماینده مجلس می‌افزاید «در حال حاضر نرخ ارز نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته و از سوی دیگر قیمت فولاد نیز تعدیل شده است؛ بنابراین دلیلی برای رشد بهای خودرو وجود ندارد.»

در دی ماه سال گذشته نیز در شرایطی که قیمت خودروها در بازار در حال کاهش بود، شورای رقابت با رونمایی از فرمول جدیدی برای قیمت‌گذاری تعدادی از خودروهای داخلی موجب التهاب در بازار و افزایش قیمت‌ خودرو شد و البته با انتقادات فراوان نسبت به فرمول جدید قیمت‌گذاری در نهایت این شورا از تصمیم خود برای استفاده از فرمول جدید عقب‌نشینی کرد. گرچه به نظر می‌رسد رویکرد شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو که حمایت از منافع خودروسازان و بی‌توجهی به حقوق مصرف‌ کننده است از سال گذشته هیچ تغییری نکرده و این شورا صرفا به دنبال جلب رضایت تولیدکنندگان خودرو در کشور است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها