|

شایانیوز بررسی می‌کند:

به خطر افتادن سرمایه اجتماعی در سایه کاهش اعتماد اجتماعی

وجود عرق ملی از گذشته در کشور به عنوان یک سرمایه اجتماعی به حساب می آید. اتفاقی که شاید در سایه کمرنگ شدن اعتماد اجتماعی دیگر چندان رخ…

لینک کوتاه کپی شد

طی چند سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر اعتماد اجتماعی در جامعه هستیم. 

به گزارش شایانیوز، اتفاقی که به یقین می تواند معایب بسیاری را برای افراد و در نهایت جامعه به دنبال داشته باشد.

گفتنی است که بنا به اظهار نظر کارشناسان کاهش اعتماد اجتماعی را شاید بتوان یکی از مولفه های جامعه در حال گذار عنوان کرد. هر چند برای مقابله با این معضل کارشناسان می بایست راهکارهای اساسی را ارائه دهند تا این فاجعه رخ ندهد و یا عواقب آن را کمرنگ و خنثی کند، چراکه در صورت بروز این آسیب اجتماعی می توان شاهد کاهش نقش خانواده، به خطر افتادن سلامت روابط افراد، کاهش مشارکت اجتماعی، افزایش خیانت و غیره بود.

به خطر افتادن سلامت روان افراد جامعه در سایه کاهش اعتماد اجتماعی

پر واضح است که با کاهش اعتماد اجتماعی شاهد کمرنگ شدن روابط میان افراد و یا سست شدن روابط افراد خواهیم بود. اتفاقی که به یقین می تواند سلامت روح و روان افراد را نیز به مخاطره بیاندازد. از این رو طبق گفته روانشناسان هرگاه در جامعه اعتماد اجتماعی متزلزل و یا کاهش یابد، افراد با بیماری های روحی و روانی متعددی مواجه خواهند شد. اتفاقی که زمینه‌ساز بروز بسیاری از تنش‌ها و آسیب‌های اجتماعی در بلند مدت می شود و سلامت و امنیت جامعه را هدف قرار خواهد داد.

از سوی دیگر به خطر افتادن و یا کاهش امنیت در جامعه را می توان یکی دیگر از معایب کاهش اعتماد اجتماعی بر شمرد، چرا که بر اساس نظریات موجود و بررسی‌های صورت گرفته هرگاه در جامعه‌ای اعتماد اجتماعی کاهش یابد امنیت نیز به طرز معناداری کم‌رنگ خواهد شد. به گونه‌ای که دزدی و فحشا را می‌توان در زمره مهمترین مولفه های کاهش اعتماد اجتماعی دانست.

نبود شفافیت عاملی برای کاهش اعتماد اجتماعی

باید در نظر داشت هرگاه در جامعه ای شفافیت و یا صداقت کاهش یابد اعتماد اجتماعی نیز به طرز معناداری رو به افول خواهد رفت. در این میان دیگر مشارکت اجتماعی نیز به طرز قابل تاملی رنگ خواهد باخت. بنابراین در جامعه ای که کاهش اعتماد اجتماعی وجود دارد دیگر نمی‌توان به تصمیم گیری ها و یا اتفاقات مهم دیگر، چندان دلخوش و امید داشت، چرا که تمام افراد در این تصمیم گیری دخیل نیستند و این خود در بلند مدت می تواند عاملی برای همسو نشدن مردم با اتفاقات مهم و بی تفاوتی آنها باشد.

به خطر افتادن سرمایه ملی با کاهش اعتماد اجتماعی

وجود عرق ملی از گذشته در کشور به عنوان یک سرمایه اجتماعی به حساب می آید. اتفاقی که شاید در سایه کمرنگ شدن اعتماد اجتماعی دیگر چندان رخ نمایی نکند، که این خود مشکلات بسیاری را از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و یا حتی سیاسی به دنبال خواهد داشت.

در پایان باید یادآور شد که ایجاد شفافیت و همچنین مسئولیت پذیری هر چه بیشتر افراد می تواند راهکار مناسبی برای افزایش اعتماد اجتماعی باشد چراکه اگر افراد جامعه متوجه شوند که دیگران نسبت به رفتار خود مسئول هستند و در صورت بروز خطا و یا اشتباه عذرخواهی و در صدد جبران آن خواهند بود به مرور زمان اعتماد از دست رفته باز خواهد گشت. هرچند به دست آمدن این سرمایه اجتماعی عظیم نیازمند فاکتورهای دیگری مانند فرهنگ سازی، ایجاد خوش بینی واقعی در میان مردم و غیره خواهد بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها