|

تاملی بر اظهارنظر کدخدایی

مشارکت پایین مشکلی برای مشروعیت انتخابات ندارد!

کدخدایی: از منظر حقوقی و قانونی، مشارکت پایین برای اعتبار و مشروعیت انتخابات هیچ مشکل حقوقی ایجاد نمی‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- به تازگی عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفتگویی با خبرگزاری خارجی آسوشیتدپرس داشته که در آن اعلام کرده است مشارکت احتمالی پایین در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو، مشکلی برای مشروعیت این انتخابات ایجاد نخواهد کرد.

کدخدایی به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «مردم و انتظارات اجتماعی و سیاسی همیشه تمایل دارند که میزان مشارکت بالا باشد. با این همه از منظر حقوقی و قانونی، مشارکت پایین برای اعتبار و مشروعیت انتخابات هیچ مشکل حقوقی ایجاد نمی‌کند...حضور نامزدهای با گرایش‌های مختلف احتمالا می‌تواند میزان مشارکت را افزایش دهد.» همچنین سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تاکید کرد که سخنان تند نامزدها و اعتراضات‌شان تاثیری روی تصمیم‌گیری شورای نگهبان نخواهد گذاشت.

پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد که میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نسبت به دوره‌های قبلی انتخابات بسیار پایین خواهد بود. براساس نظرسنجی ایسپا که اوایل اردیبهشت ماه منتشر شد 68 درصد مردم علاقه‌ای به اخبار این حوزه سیاسی ندارند و میزان مشارکت احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری هم 39 درصد خواهد بود. به نظر کارشناسان و فعالان سیاسی مردم به دلیل ناامیدی از وضعیت موجود و بی‌اعتمادی به مسئولان کشور از شرکت در انتخابات سرخورده شده و فکر می‌کنند رای‌شان در انتخابات تاثیری در بهتر شدن اوضاع کشور نخواهد داشت. جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید در مجلس دهم هم درباره عدم اقبال مردم به صندوق رای در مقطع فعلی می‌گوید: «در گذشته جریان‌های فکری طبقه متوسط به بالا به خاطر دغدغه‌های فکری سیاسی، ملاحظاتی برای شرکت در انتخابات داشتند اما امروز شرایط فرق کرده و عامه مردم یعنی طبقه پایین مقداری دلسرد شده‌اند و این دلسردی به دلیل شرایط اقتصادی کشور و فشارهایی است که به آن‌ها وارد شده است.»

از آن‌جایی که بخش زیادی از وضعیت اقتصادی نابسامان فعلی به پای دولت حسن روحانی و حامیانش(میانه‌روها و اصلاح‌طلبان) نوشته می‌شود، به نظر می‌رسد تحریم‌کنندگان انتخابات در حال حاضر کسانی هستند که رای آن‌ها معمولا به سبد اصلاح‌طلب‌ها ریخته می‌شد. در نتیجه با مشارکت حداقلی مردم در انتخابات ریاست جمهوری، تا حد قبل توجهی از رای اصلاح‌طلبان کاسته خواهد شد. از این‌رو اصلاح‌طلب‌ها اعتقاد دارند که مشارکت پایین در انتخابات ریاست جمهوری مطلوب اصول‌گراهاست و جناح مقابل را هم متهم می‌کنند که در پی زمینه‌سازی برای پایین آوردن مشارکت است.

مدتی پیش علی ربیعی، سخنگوی دولت ضمن سرزنش اصول‌گراها برای ناامید کردن مردم از صندوق‌های رای، گفت: «متاسفانه عده‌ای در این سال‌ها تلاش کردند تا بگویند آن چه که رای دادید و خواستید، می‌تواند محقق نشود و این پیام بسیار بدی به جامعه است. اگر مشارکت بالای 70 درصد نداشته باشیم، دولتی که می‌آید در داخل کشور سرمایه اجتماعی ندارد که بتواند کنترل کند و این اتفاق بسیار بد موجب سعادت، رشد و توسعه ما نمی‌شود؛ از سوی دیگر هم در بیرون کشور ارزیابی خارجی‌ها و قلدری‌هایشان نسبت به ما افزایش پیدا می‌کند.»

به عقیده تعدای از تحلیل‌گران سیاسی اصلاح‌طلبان گرچه فقط اصول‌گراها را در وضعیت نامساعد کشور و ناامیدی مردم مقصر می‌دانند اما باید آن‌ها مسئولیت خود را هم در به وجود آمدن شرایط کنونی و یاس جامعه بپذیرند زیرا بخشی از اوضاع فعلی، نتیجه ناکارآمدی دولت برآمده از اصلاح‌طلبی است.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها