|

داستان تکراری فصل گرما و خاموشی‌های گسترده در کشور

دلیل اصلی کمبود برق در کشور چیست؟

در چند روز گذشته با گرم‌تر شدن هوا و روشن شدن کولرها شاهد خاموشی‌های گسترده در سراسر کشور بوده‌ایم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در روزهای گذشته شاهد خاموشی‌های گسترده در بسیاری از استان‌ها و البته در پایتخت کشور بوده‌ایم که زندگی روزمره شهروندان را با مشکلات زیادی روبرو کرده است. براساس گفته‌های مسئولان یکی از دلایل قطعی برق در چند روز اخیر رشد بی‌رویه مصرف انرژی و در نتیجه کمبود برق است. طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران در روز بیست و نهم اردیبهشت ماه 1400 مصرف برق کشور در پیک روزانه به 53 هزار و 759 مگاوات رسیده است. این در حالی‌ست که پیک مصرف برق در روز مشابه سال گذشته، 45 هزار و 270 مگاوات بود؛ این افزایش مصرف موجب خاموشی‌ها در نقاط مختلف کشور شده است.

مقصر کمبود برق؛ مشترکان پرمصرف یا شبکه انتقال فرسوده؟

همایون حائری، معاون وزیر نیرو پیش‌تر در مصاحبه‌ای گرمای زودرس هوا و کمبود بارندگی را از دلایل کمبود برق اعلام کرد و گفت: «امسال، سال گرمی را آغاز کردیم به همین دلیل سیستم‌های سرمایش زودتر به مدار آمدند و با توجه به اینکه سال خشکی داشتیم، چاه‌های کشاورزی نیز زودتر شروع به فعالیت کردند. این عوامل باعث شد که میزان مصرف در مقایسه با سال گذشته بسیار افزایش پیدا کند.» معاون وزیر همچنین اضافه کرد واحدهای آبی کشور مخصوصا در محل نیروگاه‌های آبی با توجه به کاهش نزولات آسمانی حدود سه هزار تا سه هزار و 200 مگاوات کمبود تولید دارند.

از طرف دیگر علاوه بر گرما و خشکسالی پدیده استخراج رمزارز خانگی در کشور از دیگر عوامل افزایش مصرف برق و در نتیجه کمبود آن عنوان شده است. براساس برخی آمارها استخراج رمزارز بیش از 2000 مگاوات از میزان برق مصرفی کشور را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر نیز حدود 4.5 درصد استخراج رمزارز بیت‌کوین دنیا در ایران انجام می‌شود. مسئولان صنعت برق از برخورد قاطع و جدی با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارزها خبر داده‌اند اما به نظر می‌رسد با توجه به قیمت سرسام‌آور رمزارزها و سود سرشار استخراج‌شان، این فعالیت همچنان در کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

فعلا تنها راه‌حلی که مسئولان برای بحران کمبود برق در کشور بر آن تاکید می‌کنند، کاهش مصرف برق در بخش خانگی است. چند روز پیش هم مدیرکل امور بین‌الملل صنعت برق تصریح کرد: «توصیه ما به مشترکان این است که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند... در صورت مدیریت مصرف از سوی مشترکان شاهد اتفاقات و حوادث کمتر در شبکه خواهیم بود و امیدواریم در روزهای آینده اگر مشکلی وجود داشته باشد، در سریع‌ترین زمان برطرف شود.»

کمبود برق و خاموشی ناشی از آن امسال در اثر افزایش استخراج رمزارزها و گرمی هوا تشدید شده باشد ولی نمی‌توان آن را منحصر به سال جاری و فقط ناشی از این دو عامل دانست؛ در سال‌های گذشته مکررا کشور با این بحران روبرو بوده است و در مواجهه با بحران کمبود برق در کشور هم مسئولان، این بحران را ناشی از ارزانی برق و مصرف بی‌رویه مشترکان به ویژه در بخش خانگی دانسته‌اند. مسئولان همواره  با فرارسیدن فصل گرما و افزایش مصرف انرژی، مردم را مقصر کمبود برق معرفی کرده و خواستار کاهش مصرف برق شده‌اند. هرچند عده‌ای از کارشناس‌ها اعتقاد دارند شبکه تولید و انتقال برق کشور سنتی و فرسوده است و همین موضوع باعث هدرفت بخش زیادی از انرژی و در نتیجه افزایش مصرف می‌شود. به نظر این کارشناس‌ها دولت برای بحران کمبود برق باید اقدام به سرمایه‌گذاری در سیستم تولید و انتقال برق کرده و تجهیزات در این بخش را نوسازی بکند.

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها