|

واکاوی دلیل مهاجرت پرستاران و پزشکان

پرستاران به دنبال دستمزد بیشتر و پزشکان به دنبال اقامت مضاعف

پرواضح است که دستمزد به نسبت بالای پرستاران در کشورهای دیگر عامل تاثیر گذاری در افزایش میل به مهاجرت در میان فعالان این شغل دارد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- افزایش معنادار مهاجرت پرستاران به کشورهای دیگر نشان از وضعیت نامناسب موقعیت و شرایط زندگی افراد در کشور را دارد.

گفتنی است که وجود مشکلات اقتصادی و عدم مهار تورم افسار گسیخته نقش بسزایی در بالا رفتن آمار مهاجرت در کشور داشته است. تا جایی که طبق آمار رسمی منتشر شده طی یک سال اخیر با افزایش معنادار مهاجرت پزشکان و پرستاران آن هم در شرایط خواست کرونایی مواجه بودیم که این خود جای بسی تأمل دارد.

افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران

متاسفانه به دلیل جای خالی شرایط عادلانه حقوق و دستمزد در میان پرستاران طی سال های اخیر با افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران از کشور مواجه بودیم که البته بنا به گفته مسئولان این احتمال وجود دارد که آمار مذکور بیش از این نیز باشد، چرا که طبق بررسی های صورت گرفته بسیاری از پرستاران از طریق مختلف اقدام مهاجرت می کند بنابراین دستیابی به آمار مطمئن چندان امکان‌پذیر نیست.

کم توجهی به حل مشکلات پرستاران

از سوی دیگر باید یادآور شد که در دوران پاندمی کرونا، مهاجرت و یا انصراف از خدمت در میان پرستاران نه تنها در ایران بلکه در کشوری مانند سوئد نیز رخ داد که این خود با توجه به حجم بالای پاندمی و آمار مبتلایان باعث کمبود نیروی کادر درمان شد البته در این فرصت باید متذکر شد که عدم پرداخت به موقع حقوق و کارانه پرستاران خود در بی‌میلی و اندی سال از خدمت این قشر زحمتکش تاثیرگذار بوده است.

دستمزد بالای پرستاران در کشورهای دیگر

پرواضح است که دستمزد به نسبت بالای پرستاران در کشورهای دیگر عامل تاثیر گذاری در افزایش میل به مهاجرت در میان فعالان این شغل دارد. از این رو تا زمانی که حقوق و دستمزد پرستاران در کشور عادلانه نشود چگونه می توان انتظار داشت این دسته از افراد تمایلی به مهاجرت نداشته باشند.

همان گونه که می دانیم تعداد قابل توجهی از کادر درمان شیوع ویروس کرونا جان خود را از دست دادند اما این در حالی است که طبق گفته مسئولان قرار بود به این دسته از افراد عنوان شهید اطلاق داده شود اما تنها پس از گذشت چندین ماه به دلیل پاسکاری مسئولیت نه تنها به این دسته از افراد چنین عنوانی داده نشد، بلکه بازماندگان آنان از حقوق و مزایای چندانی نیز برخوردار نشده اند که این خود نشان از جای خالی برنامه ریزی و اقدامات کارشناسی شده لازم دارد.

جالب است بدانیم که یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل افزایش آمار مهاجرت پرستاران و در برخی از موارد پزشکان را می‌توان وضعیت قابل قبول آنها در کشورهای دیگر عنوان کرد چرا که به عنوان مثال یک پرستار در کشور از حقوق، مزایا و موقعیت اجتماعی چندانی برخوردار نیست همچنین در حال حاضر وضعیت استخدامی بسیاری از پرستاران چندان مطلوب به نظر نمی رسد.اما این درحالی است همین پرستاران می توانند در کشور های دیگر به راحتی جذب بازار کار شوند و به یقین موقعیت اجتماعی و شغلی مطلوب تری را نیز تجربه خواهند کرد. از این رو در شرایطی که نتوانسته‌ایم موقعیت مطلوبی را چه از نظر شغلی و چه از نظر درآمدی برای پرستاران فراهم کنیم چگونه می توان انتظار داشت که این دسته از افراد تجربه مهاجرت و زندگی راحت را از دست ندهند.

در پایان باید یادآور شد که وضعیت پزشکان در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار مناسب تر است، چرا که میزان درآمد آنها و همچنین اشتغال همزمان در چند شغل در ایران برای پزشکان ممنوعیتی ندارد اما این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا وضعیت درآمدی پزشکان مشخص و در مقایسه با ایرانیان بسیار کمتر است بنابراین آن دسته از پزشکانی که مهاجرت می کنم قصد مهاجرت قطعی ندارد و تنها به دلیل داشتن ویزای کشور دیگر به این کار روی می آورند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها