|

محسن رضایی و وعده اختصاص یارانه ۴۵۰ هزار تومانی

آیا وعده یارانه 450 هزار تومانی قابل اجراست؟

یکی از وعده‌های انتخاباتی جنجالی نامزدهای ریاست جمهوری در چند روز گذشته، وعده یارانه 450 هزار تومانی محسن رضایی بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با آغاز تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یکی از نکات قابل توجه در کمپین‌های تبلیغاتی آن‌ها تمرکز بر وعده‌های اقتصادی و معیشتی است. در واقع با توجه به بحران اقتصادی و گسترش فقر در کشور هر یک از نامزدها با دادن وعده‌های جذاب و پول‌پاشی در صدد به درست آوردن رای بیشتر هستند؛ کاهش 50 درصدی هزینه درمان توسط ابراهیم رئیسی، اعطای وام 500 میلیون تومانی توسط امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و اختصاص سبد غذایی به خانوارها از طرف سعید جلیلی از جمله شعارهای اقتصادی کاندیدها در این مدت اخیر بوده‌اند. هر چند دادن یارانه ماهانه 450 هزار تومانی به 40 میلیون که توسط محسن رضایی مطرح شده نسبت به وعده‌های دیگر نامزدها جذاب‌تر بوده و البته با انتقادات بسیاری هم مواجه شده است.

توضیحات محسن رضایی درباره نحوه اجرای وعده یارانه 450 هزار تومانی

دادن وعده یارانه نقدی برای جلب آرا در انتخابات ریاست جمهوری اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد. در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز مهدی کروبی وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات به هر ایرانی بالای 18 سال ماهانه 50 هزار تومان یارانه خواهد داد؛ در آن مقطع هم وعده یارانه نقدی کروبی مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت هر چند که این وعده بعدا توسط احمدی‌نژاد با اختصاص یارانه 45 هزار تومانی عملا شد. حالا هم در مواجهه با وعده یارانه 450 هزار تومانی محسن رضایی، بسیاری آن را غیرعملی می‌دانند.

محسن رضایی در صفحه اینستاگرامش درباره نحوه تامین منابع مالی برای یارنه نقدی 450 هزار تومانی نوشته است: « در سال ۱۳۹۹ ارزش یارانه های پیدا و پنهان کشور، معادل ۱۳۸ میلیارد دلار بوده است ولی عملاً کمکی به بهبود معیشت مردم‌ نکرده است.‌ چرا؟ چون به درستی توزیع نشده و اکثراً به نفع ثروتمندان توزیع شده است و نتیجه ای جز مصرف بی رویه و کمک به ثروتمندان بالای جامعه نکرده است.» رضایی اعتقاد دارد که با حذف یارانه ثروتمندان و اختصاص آن به دهک‌های پایین درآمدی می‌توان منابع مالی مورد نیاز برای یارانه وعده داد شده توسط وی را تامین کرد. او تاکید کرده است که با درآمد چهارصد میلیارد دلاری از محل فروش محصولات نفتی به ثروتمندان و همین میزان درآمد حاصل از خرید نهاده‌های دامی، به چهل میلیون نفر ایرانی ماهانه 450 هزار تومان یارانه می‌دهد.

آیا دادن یارنه 450 هزار تومانی به 40 میلیون ایرانی ممکن است؟

یکی از مهم‌ترین نقدهایی که وعده یارانه 450 هزار تومانی محسن رضایی با آن روبرو شده، این است دولت با وضعیت فعلی توان پرداخت این یارانه را ندارد. مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به این وعده رضایی به بدهی فعلی دولت اشاره و تاکید کرده که با توجه به حجم فعلی بدهی‌های دولت، وعده افزایش یارانه از سوی کاندیدای ریاست جمهوری غیرمنطقی است. همچنین این نماینده مجلس افزوده است: «در حال حاضر کشور صد هزار میلیارد تومان بدهی دارد؛ برای افتتاح 5 هزار پروژه به هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. در چنین شرایطی وعده افزایش یارانه به حل مشکلات کمکی نمی‌کند.»

از طرف دیگر برخی می‌گویند با توجه با وضعیت محدودیت بودجه دولت پرداخت یارانه نقدی مورد نظر محسن رضایی فقط در صورتی امکان‌پذیر است که هزینه آن با گران کردن برخی خدمات و حامل‌های انرژی به ویژه بنزین تامین شود. هر چند گران کردن کالاهای اساسی مانند بنزین منجر به افزایش نارضایتی عمومی و حتی در مواردی تورم در کشور می‌شود. بنابراین اجرای وعده یارانه 450 هزار تومانی به قیمت نارضایتی عمومی تمام خواهد شد و از طرف دیگر با گران شدن و چند برابر شدن قیمت خدمات و کالاهایی مانند بنزین، واریز این یارانه باز هم گرهی از مشکلات اقتصادی دهک‌های پایین باز نخواهد کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها