|

پس‌لرزه‌های برکناری رئیس کل بانک مرکزی در بازار ارز

با انتشار خبر برکناری همتی قیمت دلار افزایشی شد

برخی از منابع خبری از اکبر کمیجانی، قائم مقام کنونی بانک مرکزی به عنوان جانشین عبدالناصر همتی نام برده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بعد از انتشار شایعاتی درباره برکناری احتمالی رئیس کل بانک مرکزی در روزهای گذشته، بالاخره وی در شب شنبه 8 خرداد طی گفتگویی در کلاب‌هاوس این شایعات را تایید کرد. عبدالناصر همتی دلیل برکناری خود را  نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: «رئیس جمهور گفتند اگر می‌خواهید در انتخابات بمانید نمی‌توانید رئیس بانک مرکزی بمانید. البته من گفتم که فعالیت‌های انتخاباتی تاثیری ندارد ولی شما صاحب اختیار هستید. البته شنیده‌ام با برخی اقتصاددان‌ها هم صحبت کرده‌اند برای جانشینی. باید صبر کنیم ببینیم ایشان چه تصمیمی خواهند گرفت.»

گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین احتمالی همتی

روز یکشنبه 9 خرداد بعد از غیبت عبدالناصر همتی در جلسه ستاد اقتصادی دولت خبرهای مختلفی از سوی رسانه‌ها درباره جانشین احتمالی رئیس کل بانک مرکزی منتشر شد. برخی از منابع خبری از اکبر کمیجانی، قائم مقام کنونی بانک مرکزی به عنوان جانشین عبدالناصر همتی نام برده‌اند که در جلسه ستاد اقتصادی دولت در روز یکشنبه به جای رئیس کل بانک مرکزی شرکت کرده است. عده‌ای هم سیدحمید پورمحمدی، معاون اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه را به عنوان جانشین بعدی همتی معرفی کرده‌اند. البته پورمحمدی در مصاحبه با فارس با اشاره به این‌که پیشنهاد تصدی پست ریاست کل بانک مرکزی را رد کرده است، گفت: «در چند روز اخیر فشارهای زیادی وجود داشت که بنده این پست را قبول کنم و باعث افتخار است که در کنار همکاران سابقم باشم اما ترجیح بر این است که مسئولیت بودجه را نیمه تمام رها نکنم.»

از طرف دیگر با وجود این‌که عبدالناصر همتی دلیل برکناری خود را نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اما اقتصاد آنلاین(سایت نزدیک به همتی) علت برکناری وی را مربوط به اختلافاتش به روحانی دانسته است. به نوشته اقتصاد آنلاین رئیس کل بانک مرکزی در برابر خواسته رئیس جمهور مبنی بر ارزپاشی گسترده مقاومت کرده است زیرا به عقیده وی کاهش تصنعی دلار با ارزپاشی عواقب خطرناکی برای تولید ملی دارد. البته همتی در مدت تصدی‌اش بر ریاست بانک مرکزی از جانب برخی، عامل نوسان در بازار ارز و افزایش قیمت آن در برخی مقاطع معرفی می‌شد.

واکنش بازار به خبر برکناری همتی

طی چند روز گذشته با انتشار اخباری پیرامون برکناری رئیس کل بانک مرکزی، نرخ دلار نیز افزایش قابل توجهی داشت. اخبار مربوط به استعفا یا برکناری رئیس کل بانک مرکزی روز شنبه 8 خرداد قیمت دلار را تا مرز 24 هزار تومان برد. بعد از این‌که همتی خبر برکناری خود را در کلاب‌هاوس تایید کرد، قیمت دلار در معاملات پشت خطی از 24 هزار و 500 تومان نیز عبور کرد. با این وضع افزایش قیمت دلار در شروع معاملات روز یکشنبه دور از انتظار نبود؛ دلار بازار آزاد، معاملات روز یکشنبه 9 خرداد را با افزایش 600 تومانی نسبت به نرخ عصر روز قبلش آغاز کرد و به 24 هزار و 550 تومان رسید. این در حالی است که قیمت دلار از 28 فروردین ماه در این حوالی قرار نگرفته بود. در چند روز گذشته علاوه  بر دلار قیمت ارزهای مهم دیگر مانند یورو و پوند هم افزایشی بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها