|

خیز همتی برای تبدیل به پدیده انتخابات ۱۴۰۰

آیا عبدالناصر همتی تبدیل به رقیبی قَدَر برای ابراهیم رئیسی می‌شود؟

عبدالناصر همتی به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تلاش کرده است با جلب حمایت اصلاح‌طلبان به پدیده انتخابات 1400 تبدیل شود.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بعد از رد صلاحیت‌های گسترده داوطلبان نامزدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و حذف نامزدهای شاخص میانه‌روها و اصلاح‌طلب‌ها از جمله علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان بسیاری معتقدند انتخابات ریاست جمهوری پیشرو تک‌قطبی و دارای یک برنده مشخص است. با این حال در چند روز گذشته شاهد تلاش‌های جدی عبدالناصر همتی برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان و رایزنی وی با چهره‌های تاثیرگذار اصلاح‌طلب بوده‌ایم تا بتواند به عنوان نامزدی جدی در انتخابات حضور داشته باشد.

ورود قدرتمند همتی به عرصه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

گویا تلاش‌های همتی کمی هم موثر بوده و غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه سازندگی، حمایت رسمی حزبش را از کاندیداتوری همتی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است. کرباسچی در اظهاراتش رئیس معزول بانک مرکزی را فردی توانمند توصیف کرد و گفت: «آقای همتی در این روزها بسیار خوب عمل کردند و سخنان معقولی بیان کردند... در شرایط فعلی به نظر ما آقای همتی کسی است که مسائل کشور را می‌شناسد و به خصوص با توجه به تخصص‌شان در بعد اقتصادی راه‌حل‌های علمی و معقول برای حل نسبی مشکلات کشور دارد. اما خواسته و تلاش ما این است که همه نیروهای اصلاح‌طلب با استفاده از صندوق رای و تک‌تک آراء شهروندان حرکت کند.» دبیرکل حزب کارگزان همچنین از انفعال دیگر احزاب اصلاح‌طلب و عدم حمایت‌شان از یک کاندیدای مشخص در انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده است.

عبدالناصر همتی علاوه بر موفقیتش در کسب حمایت یکی از احزاب قدرتمند اصلاح‌طلب، عملکرد قابل قبولی هم در تبلیغات انتخاباتی داشته است؛ چند روز پیش شایعه شد اسحاق جهانگیری، ستاد انتخاباتی خود را در اختیار همتی قرار داده و حالا با توجه به حضور قوی تبلیغاتی و رسانه‌ای رئیس کل سابق بانک مرکزی، این شایعه احتمالا حقیقت داشته است. یکی از ابتکارات قابل توجه عبدالناصر همتی در هفته اخیر این بود که همسرش را به عنوان نماینده خود برای مصاحبه در صداوسیما فرستاد و این اقدام با واکنش مثبت رسانه‌ها و افکار عمومی مواجه شد. همتی این روزها سعی کرده با اظهارنظراتش به عنوان نقطه مقابل جناح اصول‌گرا و کاندیدای اصلی آن‌ها یعنی سیدابراهیم رئیسی مطرح شده و بدین ترتیب یک دوقطبی در رقابت‌های انتخاباتی شکل بگیرد.

چالش‌های همتی در راه تبدیل به نامزد قَدَر انتخابات چیست؟

همتی با وجود ورود خوبی که به صحنه انتخابات داشته برای جلب آرای عمومی و البته در مناظره با رقیب‌ها به عنوان یکی از مقامات ارشد دولت روحانی با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. عده‌ای می‌گویند عزل عبدالناصر همتی از ریاست بانک مرکزی و موضوع اختلافش با حسن روحانی فقط یک نمایش تبلیغاتی بوده تا او بتواند بر فاصله خود با دولت تاکید کند. اما این تدبیر چندان کارآمد نبوده و با توجه به اختیارات گسترده‌ای که همتی در سمت ریاست بانک مرکزی داشته است، بخشی از مشکلات کشور در دو سال اخیر مانند تورم و افت ارزش پول ملی به پای وی هم نوشته می‌شود.

حسین صمصامی، اقتصاددان درباره ورود عبدالناصر همتی با توجه به کارنامه‌اش در سمت ریاست بانک مرکزی به انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: «ورود آقای همتی به عرصه نامزدی ریاست جمهوری با کارنامه و عملکرد منفی جای تعجب دارد که با کدام پشتوانه علمی، اجرایی و قدرت تحلیلی خود را برای پست ریاست جمهوری مناسب دیده است؟ با این‌که تخصص آقای همتی اقتصاد است اما در اداره بانک مرکزی که یک مجموعه اقتصادی است به هیچ وجه توانمند نبود و نتوانست وظایف خود را در این حوزه رتق و فتق کند.»

در واقع به نظر بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی عملکرد ضعیف دولت روحانی در سال‌های گذشته نه تنها چالش مهم همتی در رسیدن به سمت ریاست جمهوری بلکه چالش جدی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو است. عملکرد ضعیف دولت هم موجب سقوط محبوبیت افراد مرتبط با دولت و اصلاح‌طلبان به عنوان یکی از حامیان روحانی شده و هم باعث بی‌اعتمادی و روی گرداندن بدنه اجتماعی حامی اصلاحات از صندوق‌های رای شده است.

مدتی پیش هم محمدعلی ابطحی، فعال اصلاح‌طلب با اشاره به عدم مشارکت تعداد زیادی از مردم در انتخابات آتی که عمدتا رای آن‌ها به سبد اصلاح‌طلبان ریخته می‌شود، گفت: «الان مشکل جدی این جریان(اصلاحات) مسئله مشارکت مردم است؛ رقیب اصلاح طلبان عدم مشارکت مردمی است. اگر فضای اجتماعی با این عدم مشارکتی که به ذهن‌ها می‌رسد شکل بگیرد کار اصلاح طلبان دشوار میشود.» بنابراین رقیب جدی همتی به عنوان یکی از نامزدهای دارای سبقه اصلاح‌طلبی حتی در صورت کسب حمایت تمام و کمال جناح اصلاحات، نه نامزدهای جناح مقابل بلکه عدم مشارکت مردمی است که از انتخابات دلسرد شده‌اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها