|

ناآرامی در یاسوج در پی اعتراض‌ها به نتایج انتخابات شوراها

در شهر یاسوج چه خبر است؛ آشوب یا اعتراض مسالمت آمیز؟

ناآرامی‌ها در یاسوج با تجمع جلوی فرمانداری این شهر در اعتراض به نتایج انتخابات شوراها آغاز شده است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اعتراض تعدادی از نامزدهای انتخابات شورای شهر و هواداران آن‌ها به نتایج این انتخابات منجر به ناآرامی و درگیری در شهر یاسوج طی روزهای گذشته شده است. ناآرامی‌ها در این شهر با تجمع معترضان به نتیجه انتخابات شورای شهر در مقابل فرمانداری آغاز و منجر به دخالت نیروی انتظامی شد. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از سطح شهر یاسوج حکایت از جو امنیتی در این شهر دارد. حتی شایعاتی در فضای مجازی درباره کشته شدن 3 تن در این اعتراضات منتشر شد که بعد توسط فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد تکذیب شد.

ماجرای اعتراضات به نتایج انتخابات شوراها در یاسوج

منشا آغاز اعتراضات در یاسوج به نوشته یکی از رسانه‌ها، اشکال در سیستم الکترونیک ثبت آرا بوده که با ایجاد تاخیر در اعلام لیست برندگان انتخابات شوراها موجب شائبه تقلب شده است. فرماندار شهرستان بویراحمد در توضیح نحوه بروز این اشکال و حوادث منجر به اعتراضات می‌گوید: «انتخابات در شهر یاسوج به صورت الکترونیکی برگزار شد که در انتخابات الکترونیکی، کاربران و مجریان هیچ دخالتی ندارند؛ صرفا اطلاعات توسط رای‌دهندگان ثبت می‌شود و در نهایت اطلاعات به سرور مرکزی در وزارت کشور ارسال و در آن‌جا ثبت، جمع‌بندی و اعلام می‌شود.» وی در ادامه اضافه کرده که بعد از انتخابات در انتظار اعلام نتایج جمع‌بندی آرا بوده‌اند اما وقتی وارد سیستم می‌شوند یکی از شعب اخذ رای مغایر اطلاعات داده و ارور و عدم ثبت اطلاعات می‌دهد.

فرماندار بویراحمد تاکید کرده است: « پس از این مساله بررسی‌ها صورت گرفت و با وزارت کشور تماس گرفتیم که چرا این اطلاعات ثبت نشده و در نهایت متوجه شدیم که دستگاه الکترونیکی، اطلاعات را به خوبی ارسال نکرده و این اطلاعات چون با سایر آمار و اطلاعات مغایرت دارد، توسط دستگاه رد می‌شود.» به گفته فرماندار این شهرستان عوامل فناوری اطلاعات مجددا صندوق رای را بازگشایی و بررسی کرده، متوجه ایراد شده و ایراد سیستمی را برطرف کردند. نهایتا پس از رفع ایراد هم نتایج مشخص می‌شود.

حالا به گفته مقام مسئول فوق با تاخیر در اعلام نتایج و همزمان با ایراد بروز کرده، یک لیست پی‌دی‌اف از نتایج انتخابات در فضای مجازی منتشر می‌شود که باعث ایجاد توقع برای برخی نامزدهای شورا شده است. با رفع ایراد و ثبت اطلاعات صحیح، لیست منتخبین هم تغییر کرده و همین موجب بروز اعتراض برخی کاندیدا و هواداران آن‌ها می‌شود.

دادستان یاسوج: در روز برگزاری انتخابات 1400 بیش از 100 نفر بازداشتی داشتیم 

علی ملک‌حسینی، دادستان یاسوج روز دوشنبه 31 خرداد با بیان این‌که وظیفه ما حراست از حق مردم است، گفت: «در روز برگزاری انتخابات 1400 بیش از 100 نفر بازداشتی داشتیم و این افراد از همه سلایق، گروه‌ها و اقوام مختلف کاندیدا بوده‌اند. والله قسم تعارف با هیچ کس نداریم. رمز موفقیت در انتخابات 98 همین بوده که سلامت اولویت ما بوده است. ما نماینده فرماندار و از اعضای صندوق را هم بازداشت کردیم.»

ملک‌حسینی همچنین با اشاره به انتشار لیست پی‌دی‌اف نتایج انتخابات که حاوی اطلاعات ناقص بوده است، تاکید کرد:« هیچ‌گونه دخل و تصرف در سیستم الکترونیکی انتخابات شورای اسلامی شهر وجود ندارد و آن کسی که لیست PDF را در فضای مجازی منتشر کرده، را باعث و بانی این سروصدا برای این مردم مظلوم می‌دانیم. به کسی که این لیست را منتشر کرده برسیم، طبق قانون با او برخورد می‌کنیم.»

همچنین دادستان یاسوج خطاب به نامزدهای معترض اعلام کرد:  «قانون تکلیف را مشخص کرده، هر کس اعتراض یا شکایتی دارد، باید در چارچوب قانون شکایت و اعتراض خود را ارائه دهد. نظام جمهوری اسلامی ایران ضعیف نیست و هر آشوبی را جمع کرده، اما نظام اسلامی نمی‌خواهد، خودش را مقابل مردم قرار دهد.»

اسماعیل یوسفی، محمدصادق قائمی، حسین رازیان، عادل اردشیری، حوریه اخلاقی و چند نفر دیگر از جمله نامزدهای معترض انتخابات شورای شهر یاسوج هستند. نامزدهای معترض پیش‌تر در نامه به فرماندار شهر یاسوج خرید رای، تبلیغات برخی نامزدها در محل شعبه اخذ رای، دخالت اعضای هیات اجرایی و نظارت بر رای‌گیری و جانبداری از کاندیداهای مورد حمایت و وارد کردن کد کاندیداهای خاص به هنگام اخذ رای و عدم نظارت و عدم برخورد با تخلفات را از جمله دلایل اعتراض خود عنوان کرده‌اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها