|

گمانه‌زنی درباره کابینه رئیسی

چه کسانی مهره‌های کلیدی کابینه ابراهیم رئیسی هستند؟

سعید جلیلی، یکی از افراد کلیدی در کابینه ابراهیم رئیسی خواهد که به عقیده برخی سمتی کمتر از معاون اولی نخواهد داشت.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با نزدیک شدن به پایان کار دولت دوازدهم و روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی، گمانه‌زنی درباره کابینه بعدی و چهره‌های اصلی آن هم آغاز شده است. در این میان برخی ترکیب کابینه رئیسی را شگفتی‌ساز می‌دانند که ممکن است از افراد جناح رقیب یعنی اصلاح‌طلب‌ها هم در آن استفاده شود. عده‌ای هم معتقدند دولت سیزدهمین رئیس جمهور منتخب، شباهت زیادی با دولت احمدی‌نژاد خواهد داشت با این تفاوت که از چهره‌های جوان‌تر در آن استفاده می‌شود. در هر صورت در میان نام‌هایی که با قطعیت از آن‌ها به عنوان وزرای احتمالی نام برده می‌شود، هم تعدادی از وزیران دوره احمدی‌نژاد حضور دارند و هم تعدادی از نامزدهای اصول‌گرای سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری.

گزینه‌های معاون اولی؛ جلیلی، رهبر و نیکزاد

سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که قبل از انتخابات به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت، به احتمال نزدیک به یقین از مهره‌های مهم در کابینه آینده خواهد بود. در این میان برخی می‌گویند، جلیلی به عنوان یکی از چهره‌های اصلی دولت رئیسی، سمتی کمتر از معاون اولی دریافت نخواهد کرد. جلیلی که مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) دارد قبلا در سمت‌هایی مانند دبیر  شورای عالی امنیت ملی حضور داشته است.

یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی برای معاون اولی دولت رئیسی علی نیکزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس فعلی است. نیکزاد که قبلا به عنوان وزیر مسکن دولت محمود احمدی‌نژاد فعالیت کرده است در انتخابات 1400 و 1396 هم رئیس ستاد تبلیغاتی ابراهیم رئیسی بوده است. اما فرهاد رهبر از دیگر افراد نزدیک به رئیسی است که شانس زیادی برای معاون اولی در دولت بعدی دارد. ریاست دانشگاه آزاد، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات از جمله سمت‌های قبلی رهبر بوده‌اند. از طرف دیگر نام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر فعلی رئیس قوه قضاییه هم به عنوان معاون اول‌های احتمالی مطرح شده است.

وزیر امور خارجه رئیسی کیست؟

از سعید جلیلی به غیر از معاون اول احتمالی به عنوان وزیر خارجه احتمالی بعدی و جانشین ظریف نام برده‌ می‌شود. البته به نظر برخی جلیلی نه به دنبال وزارت امور خارجه و معاون اولی بلکه مایل به تکیه بر صندلی دبیری شورای عالی امنیت ملی است. از دو فرد دیگر به نام‌های حسین امیرعبداللهیان و علی باقری کنی هم به عنوان وزیر خارجه احتمالی دولت رئیسی نام برده می‌شود که البته هر دو از چهره‌های نزدیک به سعید جلیلی هستند.

حسین امیر عبداللهیان دارای دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است و قبلا به عنوان معاون امور عرب و آفریقا در وزارت خارجه، معاون امور پارلمانی و مشاور وزیر خارجه و سفیر ایران در بحرین فعالیت کرده است. وی در مذاکرات هسته‌ای ایران در دوره خاتمی و در مذاکرات ایران و آمریکا در عراق طی سال 2007 هم حضور داشته است. علی باقری کنی، دیگر گزینه احتمالی وزارت خارجه یک اقتصاددان فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) است که قبلا سمت‌هایی از جمله مسئول امور اروپای وزارت امور خارجه، معاون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی و عضویت در تیم مذاکرات هسته‌ای ایران را داشته است. وی فرزند محمدباقر باقری، از اعضای قدیمی مجلس خبرگان و برادر یکی از دامادهای مقام معظم رهبری است.

سکان وزارت نفت در دست چه کسی خواهد بود؟

وزارت نفت جزو وزارتخانه‌های کلیدی دولت است که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره سکان‌دار بعدی این وزارتخانه مطرح شده است. مسعود میرکاظمی، وزیر نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد یکی از نام‌های مطرح شده به عنوان وزیر نفت در کابینه رئیسی است. البته گفته می‌شود میرکاظمی، یکی از مهره‌های اقتصادی در کابینه سیدابراهیم رئیسی خواهد بود و در صورت منصوب نشدن به عنوان وزیر نفت، یکی دیگر از سمت‌های اقتصادی کابینه را اشغال خواهد کرد. دیگر گزینه وزارت نفت، سیدرضا فاطمی از همکاران رئیسی در دوران حضورش در آستان قدس رضوی است. فاطمی در سمت‌هایی از جمله مشاور قائم مقام آستان قدس و مدیرعاملی سازمان اقتصادی رضوی فعالیت کرده است.

رستم قاسمی، یکی از وزاری کابینه احمدی‌نژاد و از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم ممکن است که به عنوان وزیر نفت در کابینه رئیسی حضور داشته باشد. دیگر نام مطرح شده به عنوان وزیر نفت دولت بعدی، مهدی دوستی است. دوستی، سخنگوی شورای هماهنگی ستاد رئیسی بود و قبلا در اجرای برخی پروژه‌های نفت و گاز مشارکت داشته است.

دیگر نام‌های مطرح به عنوان وزرای احتمالی رئیسی

علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که به نفع رئیسی کنار رفت، گزینه احتمالی برای وزارت کشور است، البته برخی می‌گویند وی ممکن است در سمت رئیس سازمان انرژی هسته‌ای مشغول به کار شود. دیگر نامزد انصرافی و البته اصول‌گرای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یعنی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم گزینه مطرح شده به عنوان وزیر بهداشت است. قاضی‌زاده هاشمی، پزشک و همچنین پسرعمومی حسن قاضی‌زاده هاشمی، اولین وزیر بهداشت دولت روحانی است.

پرویز فتاح، وزیر نیروی دولت محمود احمدی‌نژاد و رئیس سدسازی سپاه پاسداران، گزینه احتمالی رئیسی برای پست وزارت نیرو است. از سیعید محمد، نامزد احراز صلاحیت نشده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم به عنوان وزیر احتمالی راه و شهرسازی نام برده می‌شود. سردار محمد که حامی رئیسی در انتخابات رئیس‌جمهوری بود قبلا به عنوان رئیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا فعالیت کرده است. البته عده‌ای معتقدند سعید محمد ممکن است شهردار بعدی تهران باشد.

برای وزارت دفاع کابینه رئیسی هم نام‌های متفاوتی از جمله سردار حسین دهقان، وزیر دفاع در دولت خاتمی و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده فعلی نیروی هوافضای سپاه مطرح شده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها