|

نگرانی‌ها از افزایش محدودیت‌ها در دسترسی به اینترنت جهانی

چرا باید نگران «اینترنت ملی» باشیم؟!

به تازگی رئیس صداوسیما اعلام کرده است ایران در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی اینترنت ملی مانند چین و روسیه است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- نام اینترنت ملی از سال‌ها پیش هر از گاه‌گاهی شنیده می‌شود و مسئولان وعده راه‌اندازی آن را می‌دهند. حالا به تازگی رئیس صداوسیما با اظهاراتش درباره اینترنت ملی، توجه‌ها را به آن جلب کرده است. عبدالعلی علی‌عسگری در مصاحبه‌ای اعلام کرده است: «ایران در حال برنامه‌ریزی برای آن است که اینترنت خودش را داشته باشد. نهضتی در جهان در مقابل اینترنت آمریکایی در حال شکل‌گیری است. در چین این اتفاق افتاده، روسیه در حال شکل دادن به اینترنت روسی است. حتی اروپایی‌ها هم اینترنت آمریکایی را بر نمی‌تابند.» رئیس سازمان صداوسیما تاکید کرده است: «ایران در حال برنامه‌ریزی است برای این‌که شبیه قدرت‌های بزرگ، اینترنت خودش را داشته باشد. کشورهای ضعیف و ناتوان در فناوری مجبورند تسلیم اینترنت آمریکایی شوند.»

نگرانی‌ها از راه‌اندازی اینترنت داخلی و گسترش محدودیت‌های اینترنت جهانی

راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت از سال 1384 شروع شده و حتی تحقق آن در سال 89 در قانون برنامه پنجم توسعه کشور گنجانده شده است. به گفته مسئولان هدف از راه‌اندازی چنین شبکه‌ای، حفاظت از اطلاعاتی است که روی بستر اینترنت قرار می‌گیرد تا در خارج از کشور قابل پیگیری و مسیریابی نباشد. همچنین مسئولان تاکید کرده‌اند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با هدف محدود کردن اینترنت نیست بلکه تمام تلاش‌شان این است که ارتباطات با دنیا در عرصه مجازی شکل بگیرد و در این ارتباطات از تولیدات داخلی استفاده شود. همچنین گفته می‌شود راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی موجب ارزان شدن آن و البته بیشتر شدن سرعتش می‌شود.

علیرغم تاکید مسئولان بر این مطلب که راه‌اندازی اینترنت ملی موجب محدودیت دسترسی مردم به شبکه جهانی اینترنت نخواهد شد، افکار عمومی نسبت به این شبکه و پیامدهای راه‌اندازی آن بدبین هستند. حالا همزمانی اظهارات رئیس صداوسیما درباره راه‌اندازی اینترنت ملی با طرح جدید مجلس، نگرانی‌ها را دو چندان کرده است. در هفته جاری خبری مبنی بر ارائه طرحی درباره اینترنت با نام طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» منتشر شد که براساس آن محدودیت‌ها در دسترسی به اینترنت افزایش خواهد یافت.

در طرح جدید مجلس مدیریت گذرگاه‌های اینترنت برعهده نیروهای مسلح قرار می‌گیرد و از طرف دیگر تمام پیام‌رسان‌های خارجی باید در داخل کشور ثبت شوند و گرنه مسدود می‌شوند. همچنین پهنای باند پیام‌رسان‌های خارجی به نصف پیام‌رسان‌های داخلی کاهش داده می‌شود و البته قیمت پهنای باند داخلی باید یک سوم پهنای باند بین‌الملل باشد. براساس این طرح، انتشار و توزیع فیلترشکن هم ممنوع می‌شود و حتی مجازات زندان هم برای آن تعریف شده است.

طرح جدید برای محدودیت دسترسی به پیام‌رسان‌های خارجی و گسترش پیام‌رسان‌های داخلی در حالی به مجلس ارائه شده است که قبلا طرح‌هایی از این دست از جمله طرح فیلتر تلگرام  و تلاش برای توسعه پیام‌رسان‌های داخلی مانند پیام‌رسان سروش علیرغم سرمایه‌گذاری کلان با شکست روبرو شده‌اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی