|

سردخانه های سیستان پر جنازه است

جولان کرونای جهش یافته در سیستان و بلوچستان زیر سایه کمبود امکانات

بیش از 90 درصد موارد مثبت کرونا در استان سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- طی هفته‌های اخیر گزارشات مختلف از بحران کرونا در استان محروم سیستان و بلوچستان حکایت دارند. در روزهای گذشته تعداد موارد جدید مبتلایان که در مراکز درمانی این استان به ثبت رسیده روزانه از 1500 مورد فراتر رفته است، این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس آمار واقعی مبتلایان به کرونا را با توجه به عدم مراجعه برخی بیماران به مراکز درمانی، بیشتر از آمار اعلام شده برآورد می‌کنند. در همین حال بنابر تصمیم ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان، اداره‌ها و بسیاری از مشاغل با هدف کاهش ترددها تعطیل شده‌اند.

جولان کرونای انگلیسی و دلتا در استان سیستان و بلوچستان

از طرف دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در گفتگو با یکی از رسانه‌ها از مثبت شدن 55 درصد تست‌های کرونا در منطقه سیستان خبر داده و گفته بیش از 90 درصد موارد مثبت کرونا در استان سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است. همچنین محمد عباسی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی زاهدان، تعداد مبتلایان موج جدید کرونا را 5 برابر موج قبلی اعلام و تاکید کرده است: «در موج جدید بیماری جوانان بیشتر درگیر شده‌اند، 60 درصد از مبتلایان ویروس جهش یافته کرونا در استان افراد بین 30 تا 60 سال هستند. از این میزان 23 درصد را افراد زیر 30 سال شامل می‌شود.» 

در این میان کمبود امکانات و نبود زیرساخت‌های بهداشتی-درمانی در استان سیستان و بلوچستان، بحران شیوع کرونا را در این استان بدتر ساخته است. اسماعیل حسین‌زهی، نماینده شهر خاش در مجلس از نبود نیازهای اولیه دارویی از جمله سرم در سیستان و بلوچستان خبر داده و به خبرگزاری ایلنا گفته است: « با وجود ابتلای سه تا چهار نفر  در یک خانوداه به کرونا در این استان، بیشتر مردم خوددرمانی انجام می‌دهند و وقتی به بیمارستان مراجعه می‌کنند به آن‌ها گفته می‌شود که تخت خالی نداریم.»

برخی نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، مدیریت نامناسب دولت را از جمله دلایل وضعیت بحرانی کرونا در این استان عنوان کرده‌اند. فداحسین مالکی، نماینده زاهدان با انتقاد از نحوه مدیریت بحران در ستاد کرونای استان سیستان و بلوچستان، تاکید کرده است: «در شرایط بحرانی، نگاه بحرانی و مدیریت بحران و تصمیم گیری بحران باید حاکم باشد و همان‌طور که می‌دانید شرایط استانمان بحرانی است اما در این جلسه(جلسه ستاد کرونای استان سیستان و بلوچستان) نه تصمیم بحرانی دیده شد و نه احساس بحران. آمار وحشتناک تلفات و جان‌باختگان خود بیانگر حال وخیم این روزهای سیستان و بلوچستان است و اگر تاکید داریم استان تعطیل و قرنطینه شود، معلوم می‌شود در شرایط خاصی به سر می‌بریم.»

نمکی، هشداردهندگان درباره وضعیت سیستان را به بلوا متهم کرد

سعید نمکی، وزیر بهداشت در واکنش به هشدارها درباره وضعیت وخیم کرونا در سیستان و بلوچستان و نبود امکانات، این اظهارات را رد کرده و هشداردهندگان را متهم به بلوا کرده است. نمکی همچنین گفته است 300 تا 400 تخت خالی در این استان وجود دارد. البته معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در واکنش به اظهارت وزیر بهداشت، تاکید کرده است: «این‌که ما در استان سیستان و بلوچستان از پهنه جاسک تا راسک کمتر از 300 تخت داریم بلوا است؟ آیا اینکه فقط یک متخصص عفونی داریم بلوا است؟ آیا صف افرادی که پشت در بیمارستان‌ها منتظر یک تخت خالی هستند بلوا است؟ نه هیچ کدام بلوا نیست، واقعیت است.»

از طرف دیگر به گفته برخی از فعالان اجتماعی، مردم سیستان و بلوچستان در حالی این روزها با شیوع وسیع کرونای جهش یافته دست و پنجه نرم می‌کنند که نه تنها به امکانات درمانی بلکه به برخی از امکانات اولیه مانند آب نیز دسترسی ندارند. خشکسالی بی‌سابقه در دو دهه گذشته در سیستان و بلوچستان سبب افت آب‌های زیرزمینی و خشک شدن قنات‌های متعدد و در نتیجه از بین رفتن زیرساخت‌های بخش کشاورزی و نابودی اکوسیستم در سطح وسیعی از اراضی و مراتع این استان شده است. در نتیجه نداشتن امکانات اولیه‌ای مانند آب سالم و بهداشتی به همراه فقر شدید در کنار وضعیت بحرانی شیوع کرونا،اوضاع در این استان را وخیم کرده است. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس درباره وضعیت فعلی استان سیستان و بلوچستان گفته است: «هر فاجعه‌ای در مورد سیستان و بلوچستان را شنیدید، کتمان نکنید؛ چرا که واقعا وضعیت این استان از آن‌چه روایت می‌شود، بدتر است. متاسفانه با شیوه مدیریت مسئولان شرایط غیرقابل کنترل شده است.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها