|

علی صالح آبادی رئیس کل جدید بانک مرکزی کیست؟

یکی دیگر از اعضای دولت سیزدهم مشخص شد و از این پس علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی است.

لینک کوتاه کپی شد

علی صالح آبادی در جلسه امروز هیئت دولت به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی معرفی شد.

علی صالح آبادی که در جلسه امروز هیئت دولت حضور داشت، با پیشنهاد احسان خاندوزی _ وزیر امور اقتصادی و دارایی - و رای اعتماد هیئت وزیران به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد.

البته هنوز حکم انتصاب وی اعلام نشده است.

نگاهی به سوابق رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که علی صالح آبادی متولد سال ۱۳۵۷ در سبزوار بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است.

وی، مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران و نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور بوده است.

علی صالح‌آبادی در اول آذر سال ۱۳۸۴، همزمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد.

در خرداد سال بعد و پس از تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رئیس سازمان انتخاب شد و حدود یک دهه، هدایت بازار سرمایه کشور را برعهده داشت و آذر ماه ۱۳۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا کرد.

در سوابق اجرایی صالح‌آبادی مسئولیت‌هایی همچون مدیر تالار منطقه‌ای بورس کرج و مسئول بررسی‌های سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، سازمان تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دیده می‌شود.

وی عضویت در کمیته فنی هیئت خدمات مالی اسلامیIFSB مالزی را نیز در کارنامه دارد.

واکنش فعالان اقتصادی به آمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی

علی چشمی، کارشناس اقتصادی نیز در توئیتی به موضوع سابقه تحصیلی رئیس کل جدید بانک مرکزی اشاره کرد و نوشت: «علی صالح‌آبادی چون پشتوانه سیاسی مستحکمی ندارد و اقتصاد نخوانده است توانایی لازم برای مهار تورم و ثبات اقتصادی را نخواهد داشت.»

او در بخشی از توئیت خود به وجه دیگری از حضور علی صالح آبادی در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: «اما به خاطر تخصص مالی و بانکی که دارد شاید بتواند برای ثبات مالی و نظارت بانکی مفید باشد. امیدوارم از دل “هدایت اعتبار”، توزیع رانتی اعتبار بیرون نیاید.»

این موضوع که صالح آبادی اقتصاد خوانده نیست احتمالا در ادامه نیز مورد انتقاد اقتصادانان قرار بگیرد. اما سیدکمال سیدعلی، که در سال‌های قبل معاون ارزی بانک مرکزی بوده می‌گوید: کسی که ۱۰ سال در سازمان بورس بوده و سال‌ها مدیر بانکی بوده احتمالا از نظر رزومه کمتر از بقیه کاندیداهای مدیریت بانک مرکزی نبوده است.

با توجه به تقسیم‌بندی که چشمی گفته، سیدعلی نیز معتقد است که رئیس کل جدید بانک مرکزی سابقه بانکی مناسبی برای این کار دارد.

سیدعلی در این باره می‌گوید: قبل از علی صالح آبادی برخی از مدیران قبلی بانک مرکزی نیز دکترا اقتصاد نداشته، این خلاء را معاونت اقتصادی می‌تواند جبران کند.

برخی از اقتصاددان‌ها به گفتن یک تبریک اکتفا کردند و معتقد بودند که باید دید رئیس کل جدید بانک مرکزی چه عملکردی در چند ماه آینده دارد. طهماسب مظاهری که خود قبلا رئیس کل بانک مرکزی بوده برای صالح آبادی آروزی موفقیت کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها