|

مدیر شش میلیارد دلاری؛ پس لرزه های حضور عسگری در خلیج فارس

باز هم یک انتصاب در دولت رئیسی حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرده است. این بار آش آنقدر شور شده که حامیان تندرو دولت نیز لب به انتقاد گشوده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

روزی که علی عسگری در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مدعی اداره جامعه و افکار عمومی از سوی صدا و سیما شده بود با تعجب و نیشخند حسن روحانی روبه‌رو شد. آن سخن و واکنش در شبکه های اجتماعی چرخید و عسگری ترند شد. گرچه سخن و ادعایش با داوری و جبهه گیری زیادی همراه نشد، این روزها بار دیگر علی عسگری ترند روز شده این بار به خاطر نشستن بر کرسی مدیر عاملی بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ این انتصاب به قدری از ذهن اهالی نظر و خبر دور بود که صدای خودی‌ها و اصولگریان را نیز درآورده است، حتی همکاران پیشین وی نیز انتصاب علی عسگری را دستمایه شوخی کردند. 

سقوط قیمت سهام فارس

پس لرزه این انتصاب در بورس نیز شنیده شد یک روز پس از انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری، قیمت سهام این شرکت در بورس (که با نماد فارس خرید و فروش می‌شود) سقوط کرد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیست و یکم دی ماه، نماد «فارس»، یکی از سه نمادی بود که بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس تهران داشت فارس به تنهایی 643 واحد شاخص کل بورس را پائین کشید. 

3412329_682

معارفه علی عسگری در پتروشیمی خلیج فارس

فارس؛ بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور

فارس بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور و دومین شرکت بزرگ بازار سهام ایران است و ارزش بازاری آن 293 هزار میلیارد تومان است. شرکت مادر تخصصی صنایع پتروشیمی خلیج فارس به همراه شرکت‌های زیرمجموعه خود 22 هزار و 583 نفر پرسنل دارد. 

در وبسایت این شرکت در معرفی آن آمده است: «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس متشکل از شرکتهای تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، آموزشی و خدماتی به‌عنوان بزرگترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی در سال 1389 با مدیریت دولتی به‌صورت سهامی عام تاسیس و در سال 1392 در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی از مدیریت دولتی به بخش خصوصی واگذار گردید.»

از جمله شرکت‌های زیرمجموعه فارس می‌توان به پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی مبین، پتروشیمی فجر، پتروشیمی کارون، پتروشیمی خوزستان، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی اروند، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی نوری، پتروشیمی پارس و پتروشیمی بندر امام اشاره کرد. 

واکنش‌ها و انتقادها

محمد سرافراز، رئیس پیشین سازمان صداوسیما در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «جناب علی عسگری همانطور که رسانه ملی را با کمک خانواده و دو مرجع تصمیم ساز،از فروپاشی نجات داده و مخاطب آنرا به بیش از هشتاد درصد رساند و معضلات کشور را یکجا حل کرد، اکنون در تراستِ خصولتیِ پتروشیمیِ خلیج فارس، مشکل مالی دولت را هم حل خواهد کرد!»

محمد سرشار، مدیر شبکه‌های کودک و نوجوان صداوسیما نیز در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی خود با هشتگ‌های «ما چگونه ما شدیم» و «طنز تلخ» نوشت: «هولدینگ پتروشیمی کودک و نوجوان سراغ ندارید؟!»

حمید رسایی نماینده اسبق مجلس نیز در توئیتی نوشت: «همان کسانی که با لابی پنهان خود، علی‌ عسگری را به ریاست صدا و سیما رساندند و تمام تلاش‌شان را کردند تا اشتباه‌ترین رییس سازمان صداوسیما باز هم ابقا شود، همانها او را به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس رساندند. و چه می‌کشد سیدعلی...»

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار، در توئیتر شخصی خود نوشت: «برخلاف دیگران از اهدای صندلی هولدینگ خلیج فارس بزرگ‌ترین پتروشیمی ایران به علی عسگری تعجب نکردم. انصاف دهید! عسگری که از سال ۹۵ در صدا و سیما رییسی را تبلیغ می‌کرد، به اندازه رییس کمیته چند رسانه‌ای ستاد رییسی، حق خود را گرفت فقط مردم سر سفره انقلاب نامحرمند.»

علی اکبر رائفی‌پور، از حامیان دولت ابراهیم رئیسی نیز در توئیتر نوشت: «بنده به هیچ جناحی تو این مملکت نه وابستگی دارم و نه بهشون بدهکارم هیچ آدم عاقلی هم دنبال دشمن درست کردن برای خودش نیست اما واقعا نمی تونم ببینم با یک سری انتصابات عجیب مملکت رو فنا بدن، ربط علی عسگری به پترو شیمی چیه؟ میدونید تو این شرایط و اوضاع با یک اشتباه چه بر سر بورس میاد؟»

امضای یک تکنوکرات پای حکم عسگری 

پای حکم علی عسگری را محمدمهدی رحمتی امضا کرده است. رحمتی از مدیران قدیمی کشور است که از سال ١٣٧٠ تا ١٣٩٣ در حوزه های مهم سازمان برنامه مسئولیت است. او بردار محمد رحمتی وزیر راه در دولت خاتمی است و تنها وزیر بود آن دولت بود که توانست یک سال با محمود احمدی نژاد نیز در این سمت کار کند. محمد مهدی رحمتی از سال ١٣٩٣ به عنوان مشاور بیژن زنگنه و رئیس هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مشغول فعالیت بوده و عضو ستاد برنامه ششم توسعه نیز هست.در گذشته رحمتی را تکنوکراتی می دانستند که به اصلاح طلبان نزدیک است اما امروز این تکنوکرات کهنه کار حکم یک بروکرات را برای مدیریت شرکتی که دومین در خاورمیانه است، 70 هزار میلیارد سود دارد و 6 میلیارد دلار صادرات. عسگری با یک سابقه فرهنگی قرار است چنین بنگاهی را اداره کند.

فارس

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها