|

آخرین اخبار از مذاکرات وین؛ آمریکا شروط ایران را می‌پذیرد؟

مذاکرات وین

مذاکرات وین روز سه‌شنبه آغاز شد دیدارهای میان مذاکره‌کنندگان ارشد کشورها صورت گرفت. اما نتیجه این مذاکرات به کجا رسید؟

لینک کوتاه کپی شد

پس از آنکه مذاکرات وین از روز سه‌شنبه آغاز شد دیدارهای چندجانبه‌ای میان مذاکره‌ کنندگان ارشد کشورها صورت گرفت. اما همچنان پیچ و خم در مذاکرات وجود دارد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ایرنا، عصر روز گذشته (یکشنبه) جلسه دو جانبه‌ا‌ی میان هیات‌های مذاکره‌ کننده ایران و روسیه با حضور علی باقری و میخائیل اولیانوف مذاکره‌ کنندگان ارشد دو کشور برگزار شد.

اولیانوف مذاکره‌ کننده ارشد روسیه در حساب توییتری خود با انتشار پیام‌هایی از دیدار با  رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌ کنندگان سه کشور اروپایی در وین خبر داد.

او شب گذشته در توئیتی نوشت: اعضای برجام و آمریکا در غیاب ایران امشب برای ارزیابی آخرین وضعیت مذاکرات وین تشکیل جلسه دادند. وی افزود: همه ارزیابی‌ها مثبت بود و پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات وین حاصل شد.

مذاکره رژیم صهیونیستی و انگلیس درباره ایران

همچنین وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حساب توییتری خود نوشت: من امشب (یکشنبه) با تراس وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص مذاکرات کنونی هسته‌ای ایران در وین گفتگو کردم.

وی افزود: ما همچنین در خصوص وضعیت جاری در مرز روسیه و اوکراین گفتگو کردیم. ما هر دو خواهان یک راه حل دیپلماتیک هستیم که از رویارویی نظامی با عواقب جدی جلوگیری کند. ما در مورد همکاری راهبردی میان انگلیس و اسرائیل نیز بحث کردیم.

عدم انعطاف‌پذیری آمریکا در پذیرش شروط ایران

اما عدم انعطاف‌پذیری آمریکا در پذیرش شروط ایران برای بازگشت این کشور بر سر میز مذاکرات وین، باعث شد مذاکره‌ کنندگان کشورمان برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی تهران کار سختی در پیش رویشان باشد. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی یکشنبه شب در توییتی نوشت: گفتگوی تلفنی امشب با باقری دو گزاره را درباره مذاکرات وین در ذهن من قطعی کرد:

۱. افزایش لحظه به لحظه سختیِ کار مذاکره‌ کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل منطقی و قانونی تهران

۲. تداوم «نمایش» ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات

آمریکا حسن نیت خود را در عمل نشان دهد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز درباره رفع تحریم‌ها تصریح کرد: ما به طرف‌ آمریکایی که از طریق واسطه‌هایی این روزها پیام‌هایی را منتقل می‌کند به صراحت گفتیم باید حسن نیت خودشان را در عمل نشان بدهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حسن نیت در عمل از نظر ما این است که روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد و رفع بخشی از تحریم‌ها به معنای عینی و واقعی می‌تواند ترجمان حسن نیت آمریکایی‌ها باشد که از آن صحبت می‌کنند؛ آنچه که بر روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است اما کافی نیست.

همه تحریم‌ها ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ باید رفع شوند

همچنین خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت: بن بست در وین وجود ندارد. ایران پس از بازگشت هیئت مذاکره کننده پروپوزال خود را مورد بحث گذاشت. امروز گفتگو درباره موضوعات کلیدی باقی است. ایران تصمیات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفت و در برجام ماند میزان فاصله ما در رسیدن به توافق میزان معکوسی با اراده غربی‌ها دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تضمین‌ها بیان کرد: ایالات متحده قابل اعتماد نیست به همین خاطر باید تضمین‌های عینی اخذ شود تا دوباره حقوق بین الملل مورد سخره دولت آمریکا قرار نگیرد. وی افزود: همه تحریم‌ها باید مطابق برجام مرتفع شود، فرقی نمی‌کند که با چه عنوان و برچسبی هستند؛ همه تحریم‌ها ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام باید یکجا مرتفع شوند.

دیدار احتمالی وزیر خارجه ایرلند با رئیس جمهور

خطیب زاده گفت: وزیر خارجه ایرلند ساعاتی دیگر وارد وزارت خارجه می شوند و با آقای امیرعبداللهیان دیداری خواهد داشت. همچنین احتمالا دیداری هم با رئیس جمهور داشته باشند.

این دومین دیدار امیرعبداللهیان با همتای ایرلندی خود است. امیرعبداللهیان و «سایمون کاوونی» وزیر خارجه ایرلند ۳۱ شهریور ماه در دیداری در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به بحث و بررسی روابط و همکاری‌های دوجانبه، شرایط برجام و همچنین وضعیت افغانستان پرداختند. دیروز نیز همچنین سفیر آکردیته ایرلند در تهران رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وزیر امور خارجه کرده بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها