|

پایان یک جنجال عجیب؛ بازی تیم ملی ایران با کانادا لغو شد

تیم ملی ایران

سرانجام بعد از مدت‌ها شایعه، فدراسیون فوتبال کانادا اعلام کرد بازی دوستانه با ایران را لغو کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران با کانادا که قرار بود بامداد ۱۶ خرداد در شهر ونکوور برگزار شود لغو شد. این خبری است که فدراسیون فوتبال کانادا آن را به صورت رسمی اعلام کرده و گفته است جزئیاتش را بعدا اعلام می‌کند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال 360، تیم ملی ایران در شرایطی خودش را مهیای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌کند که نتوانسته از فیفادی‌های پیش‌رو استفاده کند. آن‌ها بعد از رایزنی فراوان بالاخره با فدراسیون فوتبال کانادا به توافق رسیدند، ولی اختلافات سیاسی و اجتماعی دو کشور نهایتا باعث شد تا این بازی لغو شود. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در هفته گذشته ۲ بار به صورت رسمی مخالفتش با این بازی را اعلام کرد و به رسانه‌ها گفت که دعوت از تیم ملی ایران برای حضور در کانادا ایده بدی بوده است. اگرچه فدراسیون فوتبال کانادا در ابتدا از این بازی حمایت و آن را فراتر از عقاید سیاسی توصیف کرد، ولی نهایتا تسلیم جو منفی موجود در کانادا نسبت به این بازی شد.

مخالفت نخست وزیر و نمایندگان مجلس کانادا با این بازی

به غیر از نخست وزیر کانادا، تعدادی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس این کشور هم از فدارسیون فوتبال کانادا انتقاد کرده بودند که چرا بازی با تیم ملی ایران فیکس شده است. دلیل این اختلاف نظر به ماجرای ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در تهران برمی‌گردد که قریب به ۶۰ شهروند کانادایی در آن سانحه تلخ جان خودشان را از دست دادند.

مسئولان سیاسی کانادا در روز‌های اخیر تلاش زیادی کردند تا هر طور شده این بازی را لغو کنند. به زعم آن‌ها حضور تیم ملی ایران در کانادا می‌توانست غم و اندوه خانواده‌هایی که عضو یا اعضایشان را در آن سانحه هواپیمایی از دست داده‌اند، تشدید کند. البته که به غیر از این موضوع، ۲ مورد مهم دیگر هم در لغو این بازی تاثیرگذار است. اولی مربوط به پرداخت ۴۰۰ هزاردلاری فدراسیون فوتبال کانادا به ایران بود که تبدیل به جنجالی جدی در فضای سیاسی کانادا شد. جاستین ترودو گفته بود دولتش هزینه‌ای بابت این بازی نمی‌پردازد و این توافق بین فدارسیون فوتبال دو طرف به عنوان نهادی مستقل است.

انتقادات از نگاه سیاسی به این بازی دوستانه

از سوی دیگر، برگزاری کمپین‌های مختلف در کانادا علیه حضور تیم ملی ایران در کشور هم مزید بر علت شد تا این بازی لغو شود. در بیانیه‌های مختلفی که از سوی این نهاد‌ها منتشر شده بود حضور «همراهان» تیم ملی به عنوان دغدغه یاد شده و از دولت کانادا خواسته شده بود ویزا برای همراهان تیم ملی ایران صادر نشود. این در شرایطی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پیش از این از نگاه سیاسی به این بازی دوستانه انتقاد کرده و گفته بود مسئولیت لغو این دیدار تمام و کمال به عهده کانادا خواهد بود. 

روز گذشته بود که فدراسیون فوتبال ایران خبر داد تیم را آماده سفر به ترکیه برای اخذ ویزای کانادا می‌کند. فهرست ۲۵ نفره‌ای که دراگان اسکوچیچ هم امروز معرفی کرد در همین راستا بود. حالا با لغو تنها دیداری که ایران در مسیر جام جهانی، از پیش فیکس کرده بود، علامت سوال درباره آینده تیم ملی و چگونگی آماده‌سازی برای جام جهانی بیشتر از گذشته می‌شود. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها