|

مترو کرج؛ پروژه ی ارباب وعده ها چه زمانی راه اندازی خواهد شد ؟

طرح مترو که یکی از قدیمی ترین طرح های کشوری است دوباره بر سر زبان ها افتاده ومسئولین خبر از افتتاح آن در مهرماه می دهند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شهرداری کرج در حال ساخت مترویی است که شهرهای مختلف استان البرز  را به هم متصل می کند. به گفته ی محمد اسدیان عضو شورای شهر کرج هزینه ی ساخت هر کیلومتر مترو، هزار و صد میلیارد تومان برآورد می شود. افق تکمیل شده مترو کرج 126 کیلیومتر است که هزینه ی تخمینی کل این پروژه با محاسبه به قیمت روز چیزی در حدود 4.5 میلیارد دلار می شود.

هزینه هنگفت راه اندازی مترو کرج در مقایسه با مزایای زیادی که برای شهروندان استان البرز به همراه خواهد داشت ارزش سرمایه گذاری را دارد. چرا که با ایجاد و راه اندازی مترو، سیستم حمل و نقل کارآمد، زندگی را برای مسافران آسان تر می کند و در عین حال به کاهش تراکم ترافیک و سطح آلودگی در استان کمک می کند. این مهم نه تنها زیرساخت ها و ارتباطات بسیار مورد نیاز را برای شهروندان فراهم کرده، بلکه باعث ایجاد شغل و رشد اقتصادی به سبب سهولت در رفت و آمد به عنوان یکی از شاخصه های اصلی بهره وری در استان البرز می شود. همچنین با احداث مترو کرج تعداد قابل توجهی شغل برای مردم استان البرز ایجاد می شود و می تواند یک وسیله حمل و نقل قابل اعتماد و مطمئن برای افرادی که به محل کار یا مدرسه رفت و آمد می کنند، فراهم کند.

800px-Karaj_metro_under_construction_2019-12-18_02

مطالعات ساخت مترو کرج در اواخر سال 1382 به تصویب نهائی شورای عالی ترافیک شهرهای کشور رسید و قرار بود تا پایان سال 1392 ، حداقل یک خط از مترو کرج افتتاح شود اما انگار این طرح فقط آبستن وعده هاست. البته نباید از حق بگذریم که عملیات اجرایی، خرید واگن و پرداخت پول پیمانکارها همیشه با مشکل عدم توانایی مالی شهرداری همراه بوده است و این موضوعات کار مترو را تا به امروز به تعویق انداخته است؛ با این که مسئولین زیادی تاکید بر سرانجام رساندن مترو کرج در دوره های مدیریتی خود داشتند اما چیزی که شاهد آن هستیم مسکوت ماندن پروژه در انبوهی از تاریخ هایی اعلام شده است. 

آخرین وعده ها از پروژه ی ارباب وعده ها

بعد از آنکه آبی از مدیران کرج برای ابرپروژه مترو کرج گرم نشد حالا نوبت مقامات کشوری است تا آنها هم وعده ای بدهند تا مبادا از جرگه ی وعده دهنده گان پروژه ی ارباب وعده ها عقب نمانند. در آخرین اظهارنظر درباره ی زمانبندی راه اندازی مترو کرج، احمد وحیدی وزیر کشور در تاریخ 18 فروردین امسال از خط دو مترو کرج بازدید کرد و زیرکانه بدون این که برای خود مسئولیتی در رابطه با این پروژه بزرگ تعریف کند صرفا شرح ماوقع کرده و زمین بازی تامین مالی را ارجاع به کمک همه داد. برای ما هم سوال است که این همه دقیقا چه کسانی هستند که بیست و دو سال مردم را چشم به انتظار شروع به کار مترو گذاشته است. بهتر بود تا وزیر با اختیاراتی که دارند امکان حضور سرمایه گذار خارجی و یا تخصیص بودجه از صندوق توسعه را برای این پروژه ی مظلوم فراهم می کردند تا این که صرفا به یک گردش عمرانی و چند اظهارنظر دم دستی بسنده کنند.

بعد از استیضاح شهردار سابق و معرفی منوچهرغفاری که سابق از این مسوولیت شهرداری منطقه ۶ کرج و شهرداری فردیس را برعهده داشته است. ایشان در مصاحبه ای خبر از بهره برداری آزمایشی مترو بعد از تست گرم و سرد در نیمه دوم سال داده است. آیا این بار نیز درباره ی مترو کرج شاهد وعده وعید هستیم یا بالاخره این کلاف سردرگم راه اندازی باز خواهد شد.

نقشه مترو کرج که عمده مردم از آن بی اطلاع هستند از این قرار است:

در نقشه ی مترو کرج، 46 ایستگاه مترو تعریف شده است که این 46 ایستگاه در  پنج خط مجزا احداث می شوند؛ با افتتاح هر یک از این ایستگاه ها کل اکوسیستم اقتصادی و اجتماعی شهر دگرگون خواهد شد.

Karaj_subway

خط یک: هشتگرد، گلشهر، ماهشهر، شهید سلطانی

خط دو: کمالشهر، میدان دانشگاه، بلوار آزادی، سرم سازی، 45 متری گلشهر، میانجاده، دهقان ویلا، سه راه رجایی شهر، میدان سپاه، بوستان جهان، چهار راه هفت تیر، مصباح، میدان امام حسین

خط سه: باغستان، آتشگاه، زندان رجایی شهر، میدان دانشگاه، میدان نبوت، پارسیان، میدان استقلال، میدان جانبازان، بلوار شورا، سه راه دانشکده، میدان امام حسین، شهید سلطانی

خط چهار: باغستان، بوستان، صوفی آباد، شاهین ویلا، حیدرآباد، 45 متری گلشهر، بهار، گلشهر، میدان رهبری، باغ سیب، افشار، خیابان 114، خیابان 220، چهارباندی مهرشهر، کاخ مروارید، به سمت فرودگاه پیام

خط پنج: شهید موذن، فلکه اول رجایی شهر، کوی کارمندان، سه راه رجائی شهر، میدان امام خمینی، میدان مادر، ماهدشت، قلعه روستایی، تحقیقات زراعی، محمد شهر

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها