|

بازار سهام آهی در بساط ندارد!

پیش بینی بورس شنبه 29 مهر؛ روزهای بی پولی بازار سرمایه تمام می شود؟

روند معاملات نشان می‌دهد که مشکل اصلی بازار پول است لذا فعلا نباید انتظار داشت که بورس به عنوان یک بازار جذاب بین مردم در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه کپی شد

معاملات آخرین روز هفته پایانی مهر هم در حالی به پایان رسید که شاخص کل با افت حدود ۲هزار و ۴۰۰ واحدی همراه شد و تا ارتفاع یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی پایین آمد. شاخص هم وزن اما توانست افزایش بیش از ۶۵۰ واحدی را ثبت کند. اما مهم‌ترین نکته بازار روز چهارشنبه به ارزش معاملات خرد باز می‌گردد که بازگشت بورس از جهنم رکودی چند ماه گذشته را با تردید روبرو می‌سازد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادآنلاین؛ چهارشنبه شاهد یکی از بی رونق‌ترین روزهای بازار سهام بودیم؛ جاییکه یکی از کم‌ترین ارزش معاملات خرد رقم خورد؛ اگر ۲۹ تیر ماه امسال را که بسیاری از نمادهای بزرگ بورس به دلیل برگزاری مجامع سالیانه بسته بودند را فاکتور بگیریم،‌ روز چهاشنبه کم‌ترین ارزش معاملات خرد بازار سهام از اردیبشهت ۱۴۰۰ رقم خورد؛‌ موضوعی که کاملاً رکود عمیق بورس را نشان می‌دهد. در این شرایط نه تنها امیدی به پایان روند نزولی شاخص کل نیست بلکه شاید باید خود را برای روزهای خسته‌کننده‌تری آماده کنیم.

بزرگ ‌ها بدتر از کوچک ها

در جریان معاملات چهارشنبه شاخص کل افت حدود ۲هزار و ۴۰۰ واحدی را ثبت کرد؛ نگاهی به روند تغییرات شاخص کل در طول روز نشان می‌دهد که حتی در یک ساعت پایانی معاملات، فشار فروش بیش‌تر هم شده است؛‌ جاییکه بیش‌ از ۶۰ درصد افت شاخص کل از ساعت ۱۱:۳۰ رقم خورد تا شاید از همین امروز شرایط بازار روز شنبه هم مشخص شده باشد.

x

شاخص هم وزن برخلاف شاخص کل توانست افزایش بیش از ۶۵۰ واحدی را ثبت کند؛ موضوعی که نشان از فشار فروش بالا در نمادهای بزرگ بازار نسبت به نمادهای کوچک دارد. با این وجود تغییرات ساعتی شاخص هم وزن هم نشان می‌دهد که  بیش‌تر رشد شاخص کل در همان یک ساعت ابتدایی بازار رقم خوده است و فشار فروش پس از آن در کلیت بازار سهام بالا رفت.

z

روزهای بی پولی بورس

همانگونه که اشاره شد، مهم‌ترین نکته بورس روز چهارشنبه،‌ افت شدید ارزش معاملات خرد بود؛ جاییکه ارزش معاملات خرد امروز حدود یک هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان بود که به نوعی کم‌ترین میزان از اردیبهشت سال گذشته محسوب می‌شود. اگر تا همین چند هفته گذشته انتظار داشتیم که ارزش معاملات خرد از محدوده ۲ هزار میلیارد تومان به میانگین سال خود یعنی حدود ۴هزار میلیارد تومان برسد،‌ اکنون شاید همان سطح دو هزار میلیارد تومان هم به آرزوی دست نیافتنی بدل شده است.

b

 خروج پول حقیقی هم که همچنان ادامه دارد و دیگر نکته عجیبی نیست؛ در جریان معاملات روز چهارشنبه، حقیقی‌ها حدود ۱۳۴ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که نسبت به روز سه شنبه افزایش یافته بود.

b

پیش بینی بورس

روند معاملات بازار سهام نشان می‌دهد که مشکل اصلی بازار سهام پول است؛ به بیان دیگر در شرایط کنونی که نه چشم انداز روشنی در فضای اقتصاد جهانی وجود دارد و نه شاهد اصلاح سیاست‌های اقتصادی اشتباه هستیم، به نظر می رسد نباید انتظار داشته باشیم بورس به عنوان یک بازار جذاب میان مردم در نظر گرفته شود؛ افرادی که همچنان زخم سال ۱۳۹۹ را بر پیکر خود دارند. فضای سیاسی هم که نیازی به تشریح ندارد،‌ همه از مرگ برجام صحبت می‌کنند و تشدید تحریم‌های اقتصادی. بنابراین به نظر می‌رسد که هفته آینده هم بورس شرایط متفاوتی را نسبت به این هفته تجربه نکند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها